כולנו חוששים מרגע המוות ומהפרידה מהיקרים לנו, אבל רק מעטים מאד מאתנו מקדישים מחשבה ליום שאחרי. נהוג לחשוב על אבל כעל מצב שבו המשפחה מתאחדת ברגשות של עצב ואהבה. בפועל, במשפחות רבות, המוות הוא טריגר להצפה של משקעים, קשיים ועלבונות ישנים. הקושי מחריף, בגלל רגשות האבל וגם בגלל ההפתעה – להבדיל ממצב של גירושים, שבו כל אדם מצפה למתחים ומריבות – אף אחד לא מצפה שדווקא מצב של אבל יוביל למשבר משפחתי משמעותי.

ובכל זאת, עורכי דין ואנשים שמתמצאים בסכסוכים מעריכים שסכסוכי ירושה הם הסכסוכים החמורים והקשים ביותר שהם נתקלים בהם. כאשר מדובר במשפחות עשירות ומפורסמות רבים פוגשים את הסכסוכים הללו מעל דפי העיתון. אצלנו בישראל התגלעו סכסוכים קשים בקרב משפחות האלפיון העליון לרבות: אייזנברג ועופר. בשני המקרים התעוררה מחלוקת לגבי הנוסח התקף של הצוואה, שגררה סכסוכים חריפים ומשפטים סבוכים. בקרב משפחות עשירות במיוחד סכסוכי הירושות נוגעים במקרים רבים גם לעסקים המשפחתיים, כאשר לרוב בן משפחה מסוים נבחר להוביל את ההתנהלות העסקית. בניגוד לדור ההורים המייסדים, שהכל רגילים להישמע להם – בני המשפחה שיורשים את ניהול העסקים, יורשים במקרים רבים גם קרובי משפחה מלאי קנאה וטינה שעשויים להכביד על התנהלותם העסקית. כדרך יצירתית להתמודד עם הבעיה, משפחות עשירות במיוחד (למשל משפחת גייטס ומשפחת באפט) החליטו להשאיר רק חלק מזערי מהונם בידי הילדים.

זה בהחלט נכון שמקרים של ירושות גדולות נוטים לעורר יותר סכסוכים, אבל אנשים יכולים להיכנס לעימותים אדירים, גם סביב סכומים זעומים יחסית. הסיבה לכך היא, כאמור, שכל בני המשפחה טעונים רגשית. כל החלטה יכולה לפתוח פצעים ישנים, ותחושות אפליה וקיפוח ישנות שבות ומתעוררות. יריבויות ישנות בין האחים וקשיי תקשורת משפחתיים שבים ומתעוררים במלוא עוזם. כדי שהסכסוכים הקשים הללו לא יתרחשו בקרב האנשים הקרובים ללבכם, יש כמה דברים שתוכלו לעשות:

ערכו צוואה

אדם אחראי משאיר אחריו צוואה – נקודה. כאשר מסתפקים במה שקובע החוק יש סיכוי גדול יותר שבני המשפחה יריבו, מכיוון שלא דאגתם להשאיר בידיהם הצהרת כוונות. בנוסף – אם השארתם אחריכם ילדים שאינם בגירים, הסכסוכים האפשריים חמורים ומדאיגים שבעתיים. חשוב מאד שתשאירו הוראות ברורות לגבי ההעדפות שלכם על הטיפול בילדים.

אל תגידו “במשפחה שלי זה לא יקרה”

אין משפחה חסינה ואין רכוש שהוא קטן מכדי לעורר מריבה. המשפחה גדלה ומתרחבת, ועם ההתרחבות מגיעים גם נספחים שונים שאולי לא יתאימו להלך הרוחות במשפחה. בנוסף, הורים רבים משלים את עצמם שילדיהם מסתדרים ביניהם היטב, אך האחווה של האחים לא מחזיקה מעמד כאשר דמות ההורה המאחד איננה. ולבסוף – במצבים שבהם אינכם מחלקים את הירושה שווה בשווה, הסיכוי לעלבונות ולמריבות גדל בהרבה. צוואה כתובה היטב שקשה לערער עליה עשויה למנוע את המריבות.

היעזרו בעורך דין

אל תוותרו על השירותים הטובים של עורך דין מומחה לתחום. אתם יכולים לכתוב צוואה שתהיה נהירה ופשוטה בעיניכם – אבל כאשר היא תעמוד למבחן יתגלה שהיא פגומה ולא ברורה. אם אתם כבר טורחים ודואגים לכתיבת צוואה – כדי ללכת את הצעד הנוסף ולהבטיח שהיא תקפה וחסינה מפני ערעורים והסגות.

אל תשאירו יותר מצוואה אחת

שיניתם את דעתכם? אין בעיה, אבל חשוב להשמיד את הנוסחים הקודמים. אמנם, לפי חוק הנוסח המאוחר ביותר הוא זה שקובע, אבל עצם קיומה של צוואה נוספת יכול לעורר שאלות, דיונים וחלילה – סכסוך.

 בזוגיות ללא נישואים הצוואה חשובה במיוחד

לידועים בציבור יש זכויות מוגדרות בפסיקה, אבל בהעדר תעודה רשמית לא קל להוכיח את הסטאטוס הזה. האם אתם באמת רוצים שבן הזוג שלכם ייאלץ לעמוד מול בית משפט, כדי להוכיח שמערכת היחסים הייתה משמעותית? במקרים אחרים, אולי תרצו להבטיח שהירושה תעבור לגורם שאינו בן הזוג שלכם – למשל לילדים מקשרים קודמים. ירושות בהעדר נישואים הן מסובכות יותר, וחשוב במיוחד שתבהירו את רצונכם. דברים אלו נכונים גם לזוגות שנישאו בנישואים אזרחיים, גם לזוגות חד מיניים ובכל מצב שבו יש ילדים משותפים.

גרושים? גם לכם כדאי במיוחד לכתוב צוואה

אם אתם גרושים עם ילדים, או שאתם נכנסים למערכת יחסים עם בן זוג גרוש עם ילדים – הכל מסובך יותר. משפחות מורכבות מהסוג הזה מסוכסכות מראש עם בני הזוג הקודמים, וקשה לסמוך על הרצון הטוב של כל הצדדים הנוגעים בדבר. כדי להגן על הרכוש שלכם ולוודא שהוא יגיע לאנשים שאתם רוצים שיזכו בו – הקפידו לכתוב צוואה.

כולם מתים בסוף

אנשים מבוגרים וחולים – וגם אנשים צעירים ובריאים. אין זמן שהוא מוקדם מדי או מתאים פחות לעשות צוואה. הזמן הנכון לערוך צוואה חוקית ותקפה בסיוע של עורך דין מומחה לתחום הוא אתמול. אנחנו מעדיפים לדחות מחשבות על המוות – אבל בסופו של דבר הוא יגיע גם לפתח ביתנו. חשוב להיות ערוכים ומוכנים כדי שתוכלו לישון בשקט בלילה בידיעה שעשיתם הכל כדי להשאיר את משפחתכם במצב מיטבי.