10 צעדים מומלצים לאנשים שעומדים בפני גירושים

אף אדם אינו מחליט על גירושים בקלות. זוגות שמגיעים להחלטה כזו, לרוב עוברים מסלול ייסורים של ממש, כאשר לפחות אחד משני בני הזוג מרגיש תסכול וסבל קשים. אם בעבר היה מקובל להישאר בנישואים לא רצויים למען הילדים ובעקבות סטיגמות חברתיות, כיום כל זוג רביעי מתגרש. ולמרות זאת, גירושים הם צעד דרסטי שצריך לבצע אותו בצורה שקולה, חכמה ומובנית ככל האפשר. זוהי עצה שקשה לממש אותה, מכיוון שגירושים, מטבעם, כרוכים בסערת רגשות אדירה. אחד הכלים החשובים, שעומדים לרשותכם הוא צבירת ידע ותכנון מסודר של הצעדים, שאתם עומדים לבצע.

1.       וודאו שאתם בטוחים לחלוטין

לפעמים, מפתה להכריז על גירושים ואפילו לפעול ולנקוט בצעדים למימושם – רק כדי ‘לנער’ את בן הזוג או פשוט כדי לבחור צעד אקטיבי במצב בלתי נסבל. הבעיה עם הפיתוי הזה היא שלצעדים ממשים, יש נטייה להתגלגל בצורה בלתי נשלטת. קרוב לוודאי שבן הזוג שלכם יגיב באופן שאינו ניתן לשליטתכם, ואולי בניגוד לציפיות שלכם. אם כך – הצעד הראשון הוא לערוך חשבון נפש אמיתי ועמוק ולוודא שההחלטה על הגירושים היא הנכונה עבורכם, ושהיא סופית ומוחלטת.

2.       פנו לעורך דין

חפשו בגוגל “גירושים ללא עורך דין” ותמצאו שטכנית, מדובר בבחירה אפשרית. אבל האם זו הבחירה הנכונה עבורכם? ככל הנראה לא. ניתן לנהל הליך גירושים בלי עורך דין כאשר יש הסכם ממון ברור וסגור, או במצב שבו אין כמעט רכוש משותף ואין ילדים. במצבים הללו אולי מומלץ להימנע מההוצאה ולהגיע להסכמות. בכל מצב אחר, ויתור על ייעוץ משפטי יכול לעלות לכם ביוקר. ראשית, אין כל ערובה לכך שהצד השני לא יבחר לפנות לעורך דין בחשאי ויפעל באופן מחושב כדי להשיג את שלו. שנית – אפילו כאשר ההסכמה מלאה והפרידה נעשית ברוח הטובה ביותר – הסכם חובבני הוא הסכם פרוץ. הדבר הנכון הוא לצאת מהנישואים עם הסכם מקצועי, חתום וברור, שכן ההסכמה של היום עשויה להשתנות מחר, ואז ההסכם יהפוך לכלי היחיד שיש בידיכם על מנת לוודא, שהתנאים שסוכמו אכן יכובדו.

3.       אספו מסמכים

חיפוש פשוט בגוגל יעלה את רשימת המסמכים שאתם צריכים. מדובר ברשימה ארוכה למדי שלמעשה אמורה לשקף את רמת ההכנסות, הנכסים ורמת החיים שלכם. כל המסמכים הללו ישמשו אתכם במהלך ההליך שלפניכם, וכדאי להניח את ידכם על מידע מלא ככל האפשר, מוקדם ככל האפשר.

4.       קחו חוקר פרטי

העצה הזו אינה נכונה בכל הליך גירושין אבל היא נכונה בכל מצב של חשד לבגידה או להעלמת רכוש. בנוסף, במצבים של אלימות או תוקפנות מומלץ להקליט רגעים קשים בסתר, כדי שיהיה לכם תיעוד של הקשיים שאתם מתמודדים עמם. ולבסוף – חוקר פרטי וייעוץ משפטי הם חיוניים באופן מיוחד כאשר אתם חוששים, שבן הזוג עומד להימלט מן הארץ – עם הילדים או בלעדיהם. זכרו שבתקופת הליך הגירושים אתם צריכים לפעול מנקודת הנחה שהצד השני עשוי לחקור את פעולותיכם. וודאו שאתם פועלים בצורה תקינה ובייעוץ משפטי צמוד.

5.       הגישו את התביעה ראשונים

הצד שמגיש את התביעה ראשון נמצא בעמדת יתרון. אגב, לא נכון לקבוע באופן מוחלט שנשים צריכות להעדיף את ההליך האזרחי על פני הרבנות. רק ייעוץ משפטי מגורם מוסמך ומנוסה יוכל לכוון אתכם אל הגוף שנכון יותר עבורכם.

6.       הפתיעו את הצד השני

העצה הזו אינה מתאימה לכל זוג, אבל במידה ואתם מרגישים מוכנים לצעד הזה – כאשר תגיעו לבית המשפט יהיה לכם יתרון אם אתם בוחרים את המוסד שבו תתנהל התביעה וכמובן – אם תהיו מוכנים וערוכים עם כל חומרי התביעה.

7.       אל תקשיבו לכל העצות שאתם מקבלים

גירושים, ממש כמו כל אירוע חיים משמעותי, מעוררים גלים והדים מכל הכיוונים. לכל אדם יש דעה, ניסיון, רעיונות שאמורים להיטיב עמכם. זה הזמן לאטום את האוזניים ולהקשיב אך ורק ליועץ המשפטי שלכם, שהעצה שלו מבוססת על ניסיון וידע. דווקא מי שאוהב אתכם עשוי להעניק לכם את העצות הגרועות ביותר. במצב כזה צריך לבחור בעצות של איש מקצוע חסר פניות.

8.       הקפידו על טובת הילדים

הילדים הם גורם חשוב בהליך הגירושים, והם יושפעו מהגירושים אם תרצו בכך ואם לא. ובכל זאת, השאיפה שלכם צריכה להיות להקטין את הנזק ככל האפשר. ראשית, כאשר הרוחות יירגעו אתם תרצו להמשיך בהורות שלכם באופן בונה וחיובי. שנית – בית המשפט לא יראה בעין יפה השמצות, הסתות ומאבקי משמורת שמטרתם היחידה היא להשיג יתרון משפטי. ולבסוף, כמובן, הילדים יקרים וחשובים מכדי לערבם בצורה שלילית במאבק. עורך דין מקצועי ושקול, לא ידחוף אתכם לכיוון שיגרום נזק לילדיכם כדי להשיג יתרון מידי.

9.       היערכו פיננסית

זה הזמן לפתוח חשבון בנק נפרד, להתחיל לנהל תקציב נפרד ולעדכן צוואות ומוטבים בכל תכניות החיסכון.

10.   הישארו אופטימיים וחזקים

מדובר בהליך קשה, ארוך ומתסכל. זכרו שבסוף הדרך ממתינים לכם חיים חדשים כאנשים חופשיים.