יש אנשים שמתכננים כל דבר וערוכים לכל תרחיש. אנשים כאלה לא ייתפסו בשום מצב בלי תכנית מדוקדקת וסגורה. זה נכון לגביהם בחייהם – ונכון גם אחרי מותם. אלה הם האנשים שיקפידו להשאיר אחריהם צוואה מסודרת, שנוסחה בעזרת ייעוץ משפטי איכותי. האנשים הללו עושים חסד גדול עם יורשיהם. הרי ברגע שאדם אהוב נפרד מהחיים, לצד האבל הגדול, מתעוררים ומתלקחים גם כעסים ישנים, קנאה ורגשי טינה. צוואה הוגנת, מסודרת וערוכה היטב תבטיח את המשפחה שלכם מפני מתחים וסכסוכים מיותרים.

בניגוד מוחלט לאותם אנשים שמתכננים כל דבר, אנחנו רואים אנשים “זורמים” שפשוט מתגלגלים עם החיים ומקווים לטוב. כאשר מדובר על צוואות, רובנו מעדיפים להתנהל כך. למה שנרצה לחשוב על היום שבו ניפרד מהעולם? על מציאות שאנחנו לא חלק ממנה? אין טבעי יותר מלהניח למחשבות הללו או לדחותן ליום אחר. הבעיה היחידה עם ההתנהלות הזו, היא הוודאות המוחלטת שכל אדם ואדם ימות בסופו של דבר. מדובר כאן על הימור עם סיכויי הצלחה של אפס אחוזים. אם יקיריכם חשובים לכם – כדאי שתפעלו כבר היום. להלן מורה נבוכים קצר ובסיסי בנושא של צוואות וירושות:

מהי צוואה?

צוואה הינה מסמך חתום בעל תוקף משפטי שמגולל את רצונו של נפטר, באשר לצעדים שיש לנקוט בהם אחרי מותו, בדרך כלל בהתייחס לרכוש ולממון. במובן הלא-משפטי צוואה היא כל בקשה או משאלה שאדם מביע לגבי מה שיקרה לאחר פטירתו.

למה מתייחסים בצוואה?

ברוב המקרים ההתייחסות העיקרית היא לחלוקת ממון, רכוש ועסקים בין היורשים. הורים לילדים קטינים עשויים לציין את רצונם לגבי אופן הטיפול בילדים ומי יטפל בהם. בנוסף, נראה לפעמים בצוואות מסרים ובקשות שהנפטר מעוניין להשאיר אחריו.

מה יקרה אם לא תהיה לי ירושה?

חוקי הירושה בישראל ברורים והרכוש יתחלק לפי החוק. אם יש לכם בן זוג וילדים – בן הזוג יקבל את מחצית הרכוש והילדים יתחלקו בשאר הרכוש שווה בשווה. אם אין לכם בן זוג, הרכוש יחולק שווה בשווה בין צאצאיכם. בהעדר צאצאים הרכוש יחולק לפי הקבוע בחוק – תוך העדפה לבני זוג ולקשרי דם.

אם החוק מבהיר מה יקרה לרכוש, למה צריך צוואה?

כדי לקבוע את עתיד ילדיכם הקטינים וכדי ליצור כל חלוקה שהיא שונה מזו שנקבעה בחוק. כמו כן, צוואה כתובה וברורה, מבהירה ליורשיכם את רצונכם ומשאלותיכם בצורה הטובה ביותר.

הצוואה חייבת להיות סודית?

כלל לא. הדבר תלוי לחלוטין ברצונו של עורך הצוואה. ישנם אנשים שמעדיפים להשאיר את המסמך סודי כדי לא להתמודד עם מתחים וכעסים שהמסמך עלול לעורר.

איך עורכים צוואה?

בישראל קיימות כמה דרכים לעשות זאת. ראשית, אפשר ליצור מסמך כתוב בכתב יד בחתימתו של הנפטר. שנית, אפשר להכין מסמך שהוצהר ונחתם מול שני עדים (שאינם מוזכרים בצוואה). שלישית – אפשר לבחור במסמך שהוכן ונחתם בפני רשות מוסמכת. ולבסוף – אדם על ערש דווי רשאי לצוות את רצונו בעל פה מול שני עדים.

צריך עורך דין כדי להכין צוואה?

אין סיבה רשמית להיוועץ בעורך דין, אך באופן מעשי, מומלץ מאד לעשות זאת. עורך דין שמתמחה בתחום זה, ידע איך להכין צוואה תקפה מבחינה משפטית שתוכל לעמוד בפני השגות וערעורים. אם אתם רוצים להיות רגועים ולדעת שרצונותיכם אכן יתממשו לאחר מותכם – אל תוותרו על שירותיו של עורך דין.

מה קורה אם רוצים לבטל צוואה?

צריך להשמיד אותה או לחזור לרשות שבה היא הוכנה ולבטלה. אם לא תבטלו את הצוואה הקודמת, החוק קובע שהצוואה המאוחרת ביותר היא זו שתכובד. למרות זאת, מומלץ להשמיד צוואות קודמות, כדי למנוע ספקות, אי הבנות ומתחים מיותרים.

יוכלו לערער על הצוואה שלי?

אין דרך לוודא שהצוואה לא תעורר סכסוך משפטי או ערעורים. אתם בהחלט יכולים לערוך צוואה בצורה הטובה והמקצועית ביותר, כדי להבטיח שהיא תעמוד בפני כל דיון והטלת ספק. בנוסף, מי שחושש שעשויים להטיל ספק בכשירותו הנפשית או השכלית, כדאי שישיג תעודת כשירות מטעם רופא מטפל. אם הצוואה שתיצרו תהיה לא ברורה, חשוב לדעת שבית המשפט יפרש אותה כמיטב יכולתו – וזוהי סיבה נוספת לכך שלא כדאי לוותר על שירותיו של עורך דין בקי בחוק.

יש טעם לערוך צוואה כאשר הרכוש מועט?

בהחלט כן, צוואות אינן עניין השמור לעשירים בלבד. זכרו שפעמים רבות סכסוכי ירושה נובעים ממתחים רגשיים וממשקעים ישנים, ואינם קשורים בהכרח לגודל הרכוש שעומד על הפרק.

לסיכום – סכסוכי ירושה הם הסכסוכים הגרועים ביותר שניתן להעלות על הדעת. מעבר לרווח הכספי נכנסים לתמונה גם רגשות עזים שלא מאפשרים ליורשים להתנהל בצורה לוגית ושקולה. כאשר אתם עורכים צוואה, תוכלו לחשוב על הצרכים המיוחדים של כל אחד ואחד מהיורשים שלכם, ולקבוע את החלוקה וסדר הדברים בהתאם לניסיון שצברתם, לידע שלכם ולהיכרותכם עם הנפשות הפועלות. אתם היחידים שיכולים לקבוע את החלוקה הנכונה והטובה ביותר עבור כל הנוגעים בדבר.