10 צעדים בדרך אל הסכם גישור מוצלח

כל מקרה גירושין נראה על פניו כיחיד ומיוחד. בני זוג שעומדים בפני פרידה ככל הנראה ירגישו, שהם הראשונים אי פעם שחוו פרידה קשה כל כך, ושאין תקדים לרגשות שמציפים אותם. האמת היא, כמובן, אחרת. למעשה גירושין נפוצים כיום מאד וזוגות רבים מגיעים אל מפתן הרבנות או בית המשפט. הניסיון המצטבר בתחום, מראה שהדרך הטובה ביותר לצאת מההליך עם נזק קטן ככל האפשר לכיס ולנפש הוא הליך גישור. הדרך אל הסכם גישור אינה קלה והיא עמוסה במכשולים. לכן יש כמה צעדים, שכדאי להקפיד עליהם כדי להגיע להסכם ולא להיקלע לסכסוך אינסופי.

הצעד הראשון: ערכו הסכם טרום נישואין

אם אתם עומדים בפני פרידה ואין בידכם הסכם כזה מדובר בחכמה שלאחר מעשה. אבל כל זוג, שיחסיו תקינים רצוי שיערוך הסכם מחייב לגבי הליך הפרידה. הכוונה היא באופן מיוחד לזוגות שאינם נשואים, למשפחות מורכבות שכוללות ילדים מנישואין קודמים ולזוגות מהקהילה הלהט”בית. הסכם כזה נערך בעת רצון מתוך אהבה וכוונות טובות, ולכן הוא בהכרח יהיה הוגן יותר וקל יותר להשגה מאשר הסכם, שייערך בסערת רגשות.

הצעד השני: אל תנסו להגיע להסכם לבדכם

בהנחה שאין ברשותכם הסכם נישואין, בוודאי תרצו להגיע להסכם בכוחות עצמכם כדי לחסוך כסף וזמן. זכרו, גירושין מציפים כאבים וכעסים ישנים. מדובר בהליך רגשי מאד וקשה לנהל אותו בצורה עניינית ונטולת פניות. הסיכוי להגיע להסכם ללא עזרה ותיווך הוא נמוך.

הצעד השלישי: אל תחתמו על הסכם חובבני

החברים סייעו לכם בהליך הגישור או שאתם זוג שנפרד בנעימות והצליח להסכים על כל התנאים בלי כל סכסוך? זה מצב נדיר ומצוין, אבל אל תטעו – אסור לוותר על העין המקצועית. היחסים הטובים שיש ביניכם כיום, עשויים להתערער בעתיד ותצטערו לגלות שיצרתם הסכם גישור שיש בו הרבה חורים וכשלים. אתם רוצים הסכם שיחזיק מים ברגע האמת ושיתייחס לכל התסריטים האפשריים. מסיבה זו אין תחליף ליועץ מקצועי וחסר פניות שיבדוק את ההסכם ויתקן אותו.

הצעד הרביעי: בחרו במגשר הנכון

אתם רוצים כמובן מגשר מוסמך ומנוסה. בנוסף, הימנעו מבחירה במגשר, שאחד מבני הזוג מתנגד לו, מגשר כזה יתקשה לבנות אמון מול הצד שאינו רוצה בו. דברו עם המגשר יחד או לחוד ותהיו בטוחים, ששניכם מרגישים שמדובר באדם נעים, הוגן ומקצועי. גישור דורש מומחיות, ניסיון ובעיקר אינטליגנציה רגשית גבוהה ויחסי אנוש מעולים. בחרו במגשר, שתוכלו לתת בו אמון ושתרצו להקשיב לעצתו.

הצעד החמישי: התכוננו לפשרות

אדם שנכנס להליך גישור חייב להבין מראש, שמדובר בתהליך שדורש הרבה רצון טוב. אם תגיעו לסכסוך משפטי תוכלו לנקום בבן הזוג, להציג דרישות מופרזות ולא הגיוניות ולמרר את חייו לאורך שנים ארוכות. בחרתם בהליך גישור? משמעות הדבר היא צעד חכם ושקול, ויתור על הנקמה ועל הכעס. גישור פירושו הגיון, וההסכמות שתגיעו אליהן יהיו מתוך פשרה ואף אחד משני הצדדים לא יהיה מרוצה מהן לחלוטין. תוכלו להתנחם בכך, שגם הליך משפט ארוך ועתיר נזקים יעלה בסוף הסכם שכולו פשרות.

הצעד השישי: היו כנים

חוקר פרטי, הסתרת נכסים, צעדים תוקפניים כמו חסימת חשבון – בחרתם בהליך גישור ומשמעות הדבר היא אמון הדדי. נסו למצוא את ההדים לאהבה הישנה ולא להיכנע לרגשות שליליים של חוסר אמון. מהצד השני דאגו לפעול בהגינות ובשקיפות. כל פגיעה באמון ההדדי תגרום לכישלון מיידי של הליך הגישור. אדם שרוצה הסכם גישור חייב להקפיד על כנות הדדית ויחסים תקינים.

הצעד השביעי: זכרו את המטרה העיקרית

בכל פעם, שהליך הגישור נראה בלתי אפשרי ואתם חשים שהדרך אל הסכם גישור היא ארוכה ומתסכלת מדי, כדאי לעצור ולהיזכר במטרה העיקרית. אולי אתם חשים, שהמטרה העיקרית שלכם ברגע זה היא לדאוג לרווחתכם הכלכלית בהמשך או להראות לבן הזוג שהוא טעה וטועה. הרגשות המרים מציפים אתכם ומערפלים את האינטרסים שלכם. למעשה, האינטרס החשוב ביותר של כל אדם, שעומד בפני גירושין הוא שחרור והתקדמות לשלבים הבאים בחיים. כל עוד אתם מצויים בסכסוך גירושין אתם בעצם נשואים – ולכודים במערכת יחסים רעילה והרסנית. הליך הגישור וההסכם שבסופו הם הדרך המהירה ביותר לסגירת מעגל ופרידה.

הצעד השמיני: זכרו את הילדים

אם אינכם מצליחים להירגע נסו לחשוב על טובת הילדים. אל תשכחו את הנזק, שייגרם להם בהליך גירושין ארוך ומכוער, ואל תוותרו על ניסיון אמיתי וכנה לחסוך מהם את הכאב הזה.

הצעד התשיעי: אל תקשיבו לעצות

כל דורשי טובתכם ירעיפו עליכם עצות שונות ומשונות. אל תקשיבו להם – האנשים הרלוונטיים היחידים להליך הגישור הם המגשר ובני הזוג. ככל שתכניסו למערכת יותר דעות ותובנות כך יקטן הסיכוי שתגיעו להסכמה.

הצעד העשירי: וותרו על בן הזוג

כדי להגיע לגישור מוצלח צריך להבין, שבן הזוג שלכם לא יבין אתכם לעולם ולא יקבל את נקודת המבט שלכם. גירושין אינם דרך לחנך את בן הזוג – הם דרך לוותר עליו ולהמשיך הלאה בחייכם על הצד הטוב ביותר, הן נפשית והן כלכלית.