למרבה המזל, פסו מן העולם הימים שבהם היו זוגות מכריחים את עצמם להישאר בנישואים גרועים ‘בשביל הילדים’. זוגות גרושים עם ילדים הפכו לחיזיון נפוץ, ואם תבקרו בכל כיתה תמצאו שם מספר משמעותי של ילדים שהוריהם בחרו להמשיך את חייהם בנפרד. העובדה הפשוטה היא שלא קל לילדים להתמודד עם גירושים – אבל קשה להם יותר לחיות בבית שבו האווירה רעילה ואומללה. כהורים, אתם צריכים לשאוף לפתרון הנכון בטווח הארוך ולא לתת לקושי המיידי להכריע אתכם.

כאשר זוג מחליט להתגרש לרוב מתלווה לכך הרגשת שבר גדולה בדימוי העצמי. למרות כל השינויים בחברה, גם היום כאשר מדברים על משפחה לרוב נדמיין תמונה של שני הורים עם ילדיהם. הדימוי הזה הולך ונשחק ואנחנו רואים יותר ויותר משפחות מורכבות ששוברות את התבנית המסורתית. ועדיין – בניגוד להורים שבחרו באופציה של חד-הוריות או לזוגות גאים – גרושים עם ילדים חייבים להתמודד עם פרידה מחלומות ישנים. המסלול שהם התוו לעצמם השתנה בצורה דרמטית, ועכשיו צריך לברוא אותו מחדש כמשפחה שהתפצלה באופן בלתי הפיך.

גרושין עם ילדים – עושים את זה נכון

כאשר מתמודדים עם תחושות קשות מהסוג שתואר לעייל חשוב מאד לזכור שהשבר הוא מקומי ונקודתי. הילדים – וגם ההורים – יחשבו את המסלול מחדש והחיים יחזרו לתקנם. ככל שזה נראה בלתי נתפס בשלב של משבר הגירושים – עוד יבוא היום שבו תשמחו על ההחלטה שקיבלתם ותגלו שהיא הפכה אתכם לאנשים שלמים ומאושרים יותר. ובינתיים – חשוב שתעשו החלטות נכונות ככל האפשר במצב קשה וטעון רגשית.

העצה החשובה ביותר כאשר מחליטים על גירושים היא למצוא עורך דין גירושין מנוסה שתרגישו איתו בנוח. במידה ויש סיכוי לגירושים בהסכמה כדאי מאד לנסות הליך של גישור ולהגיע להסכם בדרכי שלום. לא זו בלבד שמדובר בפתרון הזול ביותר – מדובר גם בפתרון שיאפשר לכם להשתחרר מהקשר הכושל בצורה המהירה והחיובית ביותר. כדי שתצליחו במשימה הקשה הזו חשוב להבין שהמטרה שלכם היא להמשיך הלאה – ולא לחנך את בן הזוג לשעבר או להענישו. המטרה שלכם היא להגיע ליחסים תקינים ככל האפשר ולהמשיך את הדרך בתור גירושין עם ילדים שמסוגלים להעניק לילדיהם יחס מיטבי. חשוב מאד שההסכם שתערכו ייערך על ידי עורך דין, כדי שבמצב של סכסוך או אי בהירות עתידיים תוכלו להיות בטוחים שהמסמך תקף ויעמוד בבדיקה משפטית.

גרושים עם ילדים צריכים להתמודד עם מציאות מורכבת באופן יומיומי, ולמרבית הצער מרביתם מגיעים אל המציאות הזו אחרי סכסוך משפטי רציני. קשה מאד לעבור הלאה ולהגיע לתקשורת תקינה לאחר מלחמה של ממש בבית המשפט – אבל רצוי להגיע לכך בהקדם האפשרי. מעבר לכך שמדובר בטובת הילדים, כדאי לזכור שכל עוד הסכסוך חי ונמשך אתם בעצם עדיין בסוג של מערכת יחסים זוגית. אחרי שהרשויות אישרו את הסכם הגירושים – גם אם אינכם שלמים אתו – זה הזמן לעבור הלאה ולהתחיל להתמקד בעצמכם ובהמשך החיים שלכם.

יש כמה דברים שהורים גרושים עם ילדים חייבים לשנן לעצמם: הראשון הוא שאם תתפתו להסית את הילדים נגד הצד השני אתם עושים עוול לעצמכם ולהם. להם – מכיוון שמדובר בהורה שלנצח יהיה דמות משמעותית בחייהם. לעצמכם – מכיוון שהרשויות רואות את ההסתה בחומרה רבה וזה יכול לפגוע בתנאים שתקבלו. למעשה, אם פעולת ההסתה ‘תצליח’ עד כדי כך שהילדים יסרבו להיפגש עם האב או האם – בית המשפט עשוי לשלול את דמי המזונות או לשנות את זמני השהות. יותר מכך: ילדים שעברו הסתה יתקשו יותר להתמודד עם הגירושים. השורה התחתונה היא שכדאי לבחור אדם אחר כדי לחלוק עמו את הכעסים והקשיים.

הכלל החשוב השני עבור גרושין עם ילדים הוא לא להתפתות לעצות אחיתופל שמגיעות מכל הכיוונים. כל מי שתפגשו יידע להנחות אתכם מה כדאי לעשות, ממה להיזהר ואיך נכון לפעול. זכרו שמרבית האנשים מדברים על סמך שמועות או ניסיון אישי – וגם שאם תהיו קשובים לכל מי שמדריך אתכם בסופו של דבר תלכו לאיבוד בין עשרות עצות סותרות. זו עוד סיבה לכך שבמהלך כל הליך הגירושים – וגם לאחריו – כל צעד חייב לעבור דרך עורך הדין שלכם. עורך הדין הוא היחיד שמכיר את התמונה המשפטית ושיכול להעניק לכם עצה חסרת פניות.

גרושין עם ילדים – לא סוף העולם

סביר מאד להניח שאם אתם עומדים בפני גירושים אתם חשים שעולמכם חרב עליכם. אתם חוששים ממה שיקרה לילדים, ממה שיקרה לכם מבחינה כלכלית ורגשית – אולי אפילו ממה שיקרה לבן זוגכם. החששות והדאגות מכריעים אתכם, בעיקר מכיוון שהם מלווים ברוב המקרים ברגשות טינה וזעם. אבל כמו בכל משבר – הדברים יירגעו עם הזמן. דאגו לקבל תמיכה מהאנשים הקרובים אליכם ומהרו למצוא עורך דין מנוסה שתוכלו לסמוך על עצתו המקצועית. בידיים הנכונות תוכלו לקוות להליך מהיר וחלק ככל האפשר שבו אתם יחד עם ילדיכם תוכלו לצאת לדרך חדשה ומאושרת יותר.