מזונות לילדים בהליך גירושים

הנושא של מזונות ילדים הוא אחד הנושאים המורכבים ביותר שזוגות מתגרשים נדרשים להתמודד עמם. מצד אחד, אין חולק על כך שיוקר המחייה בישראל דורש ממקבל המשמורת – לרוב האם – להתמודד עם ירידה משמעותית ברמת החיים אפילו בהינתן דמי מזונות גבוהים יחסית. מן הצד השני – בשנים האחרונות נשמעת קריאתם של הגברים הגרושים שדמי המזונות שהם נדרשים לשלם לא משאירים להם מספיק אמצעים למחייה. מכיוון שמרבית המשפחות בישראל מתמודדות עם קשיים באיזון התקציב עוד לפני הגירושים – הרי שהנושא הכספי הופך לנושא רגיש במיוחד שמעורר כעסים וחרדה.

מן הצד השני, כל אדם שמלווה הליכי גירושים יוכל לספר שבמקרים רבים המריבה סביב גובה דמי מזונות לילדים אינה בהכרח עניינית. המשלם מצידו עשוי לצמצם את דמי המזונות רק כדי להעניש את הצד שכנגד. מי שנזקק למזונות עשוי לדרוש יותר מכפי צרכיו לשם אותה מטרה עצמה. למרבה הצער, זמני השהות נקשרים במקרים רבים לנושא של המזונות. תיאורטית מוסכם על הכל שהקצאה נכונה של המשמורת וזמני שהות נדיבים יעשו חסד עם הילדים, אבל בסכסוכי גירושים רבים, נושא המשמורת וזמני השהות הופך לכלי ניגוח במאבק סביב גובה דמי המזונות.

איך ייקבעו דמי המזונות

באופן כללי, הנושא של המזונות מתיישב עם ההיגיון הפשוט בכמה נקודות מרכזיות: אדם עשיר ישלם דמי מזונות גבוהים יותר מאדם עני. מזונות ילדים ישולמו לאדם שמחזיק במשמורת על הילדים, על סמך ההנחה שרובן המכריע של ההוצאות יבוצעו על ידו. קיים סכום מינימאלי של דמי מזונות אשר אמור לכסות את צרכיו הבסיסיים של כל ילד, כגון: מזון, הלבשה וכ”ו. מלבד המזונות יועבר לצד המשמורן מדור – מגורים. המדור נקבע באחוזים מסך שכר הדירה שאותו משמורן משלם, ולפי מספר הילדים. ילד אחד ישולמו 30%, שני ילדים ישולמו 40%, שלושה ילדים ומעלה ישולמו 50%. בית המשפט יכול להגביל את גובה שכר הדירה שממנו יגזרו אחוזי המדור. בנוסף שני ההורים יישאו באופן שווה בכל הצרכים הרפואיים החריגים כגון: אורתודנט, פסיכולוג ועוד. וכמו כן, יישאו יחדיו בכל הוצאות החינוך החריגות כגון: אבחונים, מורים פרטיים וכ”ו. ולבסוף – ישנן הוצאות המכונות ‘דין צדקה’ והן הוצאות של מותרות כגון צעצועים, חופשות, מתנות וכיוצא בזה. אלה יהיו באחריות האב בשנים הראשונות ובהמשך יחולקו בין שני ההורים.

זכויות הגברים וזכויות הנשים

בישראל החלוקה הנוגעת לדמי המזונות היא מסורתית יחסית, ורק בשנים האחרונות מתחילים להתאים אותה למציאות המשתנה שבה אבות מעורבים יותר בגידול הילדים. אחד הנושאים המדוברים ביותר הוא חזקת הגיל הרך שמעניק באופן אוטומטי (למעט מקרים חריגים) לאם את הזכות למשמורת בשנים הראשונות בחייו של הילד. נושא מדובר נוסף הוא משמורת משותפת שבה, זמנם של הילדים יחולק באופן זהה לחלוטין בין שני ההורים, וההוצאות יחולקו בהתאמה. מלחמה נטושה סביב הנושאים הללו: האבות טוענים שבימינו המתקדמים העדפת האם במשמורת היא מיושנת. ישנם אבות שתפקדו כמטפל מרכזי או שווה ולפתע הם מודרים מחיי הילדים. אחרים מעוניינים להמשיך לקחת חלק מרכזי בגידול הילדים ומשמעות הדבר היא הוצאות נוספות מעבר לדמי המזונות. מן הצד השני ארגונים לזכויות נשים מודאגים ממצבים בהם האבות עושים שימוש בטיעונים הללו כדי לצמצם את דמי המזונות ובהמשך האם תמצא את עצמה כשכל עול הטיפול וההוצאות עליה.

גירושים בהסכמה

כאמור, המלחמה על חלוקת המשמורת קשורה באופן הדוק בנושא של מזונות ילדים. כאשר הדברים מתנהלים בצורה הוגנת ועניינית הזוג יכול להגיע להסכמה שכל תפקידה היא להקל ככל האפשר על הילדים. זהו כמובן המצב המיטבי, אך בפועל מרבית הזוגות מגיעים אל הגירושים אחרי משבר ממושך. קשה לצפות מזוג שנלחם כבר זמן ממושך וגורר עמו רגשות פגועים ועלבונות להגיע לפתע להסכמה נינוחה. ובכל זאת, העצה הטובה ביותר תהיה להגיע להסכם צודק והוגן, בליווי של עורך דין מקצועי שיבטיח שההסכם אכן תקף מבחינה משפטית.

משפט גירושים

ברבנות או בבתי המשפט – משפט גירושים הוא הליך מורכב וקשה. בתקופה הסבוכה הזו חשוב מאד לקבל ליווי של עורך דין צמוד, אמין, מנוסה ומומחה לתחום. רק בליווי עורך דין כזה תוכלו לשמור על איזון והשקפה עניינית, להימנע מצעדים מזיקים ולהגן על זכויותיכם. חשוב לזכור שבסופו של דבר תהיו חייבים להמשיך לגדל את הילדים עם הצד שכנגד עוד שנים ארוכות. מהסיבה הזו כדאי להתנהל בצורה עניינית ככל האפשר, אך לא להניח לרצון הטוב שלכם לאפשר לצד השני להיות צעד לפניכם. מכיוון שכל צעד הוא מורכב וטעון. חיוני שתישענו על ייעוץ מקצועי וחסר פניות.

שינוי דמי מזונות ילדים

כדאי לזכור שדמי המזונות שייקבעו בבית המשפט או מתוך הסכמה אינם חקוקים בסלע. אם המשלם יוכל להוכיח בהמשך הדרך שהכנסתו הצטמצמה משמעותית הוא יכול לדרוש שדמי המזונות יופחתו. יותר מכך: מזונות ילדים כרוכים ללא הפרד בזכויות זמני השהות שלכם. במידה והילדים מסרבים לפגוש את האב, בית המשפט יאפשר לו להפסיק את התשלום באופן חלקי או מלא.

הליך גירושים הוא הליך ממושך, כואב וטעון רגשית. המטרה החשובה ביותר שצריכה לעמוד לנגד עיני המתגרשים, מעבר לטובת הילדים, היא השלמת ההליך בצורה מהירה והוגנת. חשוב לנסות לשמור על גישה עניינית ולא רגשית, ולהישען אך ורק על עצות מקצועיות של עורך דין חסר פניות.