סוף-סוף הגיע היום המיוחל ואת אוחזת בידך מסמך גירושין חתום. שנות הסבל שחווית לקראת סיום הזוגיות הוחלפו בסכסוך משפטי מר. כעת את מחזיקה בידך את פסיקת בית המשפט, וגם אם אינך שלמה איתה לחלוטין היא תאפשר לך להמשיך הלאה בחייך ולגדל את ילדייך בשלווה. כעת יש לך דרך ארוכה לעשות מבחינה נפשית ומעשית כדי לבנות מחדש את עולמך, את השגרה ואת הביטחון העצמי שלך. בתור אם חשוב לך במיוחד לעזור לילדים להחלים מהתקופה הקשה ולהתרגל למציאות החדשה. בתור אישה את רוצה להגיע ליום שבו תוכלי לחשוב על זוגיות חדשה, להתקדם בקריירה ולהתמקד בצרכייך וביכולותייך.

אבל השנים חולפות ואת מגלה שאת כורעת תחת הנטל – דמי המזונות אינם מאפשרים לך להעניק לילדים את רמת החיים שהם הורגלו בה. בעלך לשעבר אולי מקיים את זמני השהות, אבל מעבר לכך הוא מדקדק על קוצו של יוד ואינו עוזר לך בהוצאות לא צפויות ובהוצאות שאינן נחוצות בעיניו.

את מתקשה להגדיל את ההכנסה כי את הדמות המטפלת המרכזית בחיי הילדים. וגרוע מכל – בעלך לשעבר המשיך הלאה בחייו, הכנסתו גדלה והוא חי ברמת חיים גבוהה ומפנקת. את מרגישה שכאשר חתמת על ההסכם לא הייתה לך כל דרך לחזות את המציאות שתצטרכי להתמודד עמה בהמשך הדרך. כנראה שהגיע הזמן לשקול את האפשרות של הגדלת מזונות ולתבוע את הצדק המגיע לך.

לפתוח את הסכם הגירושין

הגדלת מזונות היא אפשרות שרירה ועומדת, אבל היא לא תתרחש אם אין שינוי של ממש במצב שלגביו ניתן פסק הדין הקודם. בתי המשפט אינם רוצים לפתוח פתח רחב לערעור על הסכמי הגירושין שזמן יקר כבר הושקע בגיבושם. הנטייה היא לדחות תביעות להגדלת דמי המזונות או להפחתתם פרט למקרים שבהם השינוי הוא משמעותי במיוחד. מהסיבה הזאת כדאי לשקול את התביעה בכובד ראש לפני שמנסים להשיג תנאים משופרים. מצד שני, את יכולה להתנחם בכך שגם בן זוגך לשעבר לא יכול לתבוע הפחתה של דמי המזונות אלא אם כן מצבו השתנה באופן מהותי.

מתי אפשרי להשיג הגדלת מזונות?

חתמתם על הסכם גירושים בהסכמה בלי הליך משפטי? מצבך טוב. בית המשפט יתייחס לתביעה שלך כדיון משפטי ראשון ויאפשר לך לקיים עליו דיון.  אם ההסכם שחתמת עליו אינו מלא ואינו הוגן – סביר מאד להניח שתוכלי להשיג הסכם טוב יותר.

מן הצד השני – חשוב לזהות מצבים שבהם אין לך סיכוי להשיג שיפור בתנאי ההסכם: הילדים גדלו וההוצאות עליהם גדלו – זוהי עובדה צפויה שלא תצדיק את פתיחת ההסכם. כך גם כאשר את כועסת על בן זוגך לשעבר או מתרשמת שאמצעיו הכלכליים גדלו – חשוב להיות בטוחה שהשינוי הוא מהותי ושהדרישה שלך מוצדקת מנקודת המבט של החוק (שכידוע – לפעמים אינה עולה בקנה אחד עם הצדק המוחלט).

כדי שבית המשפט יעיין בהסכם גירושין ובמיוחד בהסכם שלגביו ניתן פסק דין בעבר – את צריכה להוכיח שחל שינוי מהותי במצב שלגביו נחתם ההסכם. בית המשפט עשוי לשקול את שינוי פסק הדין במידה והתעורר צורך שלא ניתן היה לצפות אותו מראש כגון מצב רפואי חלילה, אפשרויות חינוך יקרות יותר, צורך בטיפול נפשי או אחר בילדים. גם במצב של האם יכול להתחולל שינוי מהותי – למשל קושי כלכלי משמעותי (כגון פיטורים מהעבודה). הסיכוי להשיג הגדלת מזונות גדל כאשר השינוי נוגע לכמה נקודות – למשל ירידה ברמת הכנסתך בליווי קבלה של הילד למוסד לימודים יקר.

אל תצאי לדרך בלי עורך דין

כאשר את ניגשת לתבוע הגדלת מזונות חשוב לזכור שאת פותחת מחדש חזית של מתחים וכעס מול בן זוגך לשעבר. אסור שתחושת קיפוח או קנאה במצבו ובסגנון החיים שלו ידחפו אותך לנקוט צעד לא רציונאלי שלא יניב תוצאות וככל הנראה יפגע בילדייך. מן הצד השני – אין כל סיבה שתשלימי עם מצב מקפח רק בגלל החשש מצעד לוחמני. מכיוון שאת עומדת בפני צעד חשוב ומכריע את חייבת לוודא שאת עושה את הבחירות הנכונות ופועלת בצורה הטובה ביותר עבורך ועבור ילדייך.

מכיוון שהמצב סבוך ודורש עין מקצועית – חיוני לשכור את שירותיו של עורך דין מנוסה ובקיא בתחום דיני המשפחה. כאמור, בית המשפט אינו מעודד את תביעות של הגדלת מזונות מכיוון שהן פותחות מחדש דיון שכבר התקיים בעבר, והוא ידרוש סיבה חזקה מאד כדי לקיים אותו שוב וכדי שהוא ייענה לתביעותייך. עורך דין אחראי יסביר לך בצורה מפוכחת מהם הסיכויים שלך להשיג את הגדלת המזונות שאת מעוניינת בה, וינחה אותך לאורך כל הליך התביעה. כדאי להקשיב לעצתו מכיוון שההחלטה אינה צריכה להישען על רגש הצדק שלך אלא אך ורק על החוק היבש. עורך הדין שלך הוא אובייקטיבי ונקודת המבט שלו נשענת על ניסיון ועל בקיאות בחוק. בהנחה שאת נותנת בו אמון כדאי להקשיב לעצתו ולאפשר לו להדריך אותך במצב הטעון שאת נמצאת בו.