קיבלתם החלטה על גירושין? אל תמהרו לפתוח במאבק משפטי ובחנו אפשרות לפנות להליך של גישור. זוהי הדרך הטובה ביותר לנהל את הליך הגירושין בצורה מכבדת, לשמור על יחסי הורות תקינים ביניכם ולחסוך בזמן יקר ובעלויות.

מהו הליך הגישור?

הגישור הוא כלי ליישוב סכסוכים, אשר מטרתו למקד את המחלוקת בין הצדדים לסכסוך ולהביאם לפתרון מוסכם בדרך של פשרה. בשנים האחרונות מהווה הליך הגישור אלטרנטיבה מרכזית לניהול סכסוכים שונים בבית המשפט והדבר בא לידי ביטוי בין היתר בהליכי גירושין. זאת בזכות מאפייניו הייחודיים של הליך הגישור, המאפשרים לבני הזוג לגבש הסכמות הדדיות בנושאים השנויים במחלוקת ולחתום על הסכם גירושין, ללא ניהול מאבק משפטי יקר ולא נעים. יודגש כי המגשר, אשר מטרתו לפשר בין בני הזוג, הוא ניטרלי לחלוטין ואינו מייצג אף אחד מן הצדדים. במצב זה, יכולים בני הזוג לדבר בחופשיות ולהציג את עמדותיהם ללא חשש ממשוא פנים. במסגרת פגישות הגישור, יקשיב המגשר לבני הזוג, ימקד את המחלוקת ביניהם בכל סוגיות הגירושין העומדות על הפרק ויציג פתרונות שונים לפשרה, בהתאם לנסיבות העניין ולאופיים של בני הזוג. היה והצדדים הגיעו לעמק השווה, יערוך המגשר הסכם גירושין אשר יובא לאישורו של בית המשפט ויקבל תוקף של פסק דין. כך יבוא לסיומו הליך הגירושין באופן היעיל והמכבד ביותר.

יתרונותיו של גישור גירושין

מטבע הדברים, בני זוג  אשר החליטו להתגרש, מתקשים מאוד לתקשר זה עם זו בצורה נעימה וקשובה ולגבש הסכמות הוגנות בענייני הגירושין. משכך, במרבית המקרים, יפנו בני הזוג לבית המשפט, צעד אשר מסלים את המתחים שביניהם, מקשה על המשך קיום יחסים הוריים תקינים ואם לא די בזאת, כרוך בזמן יקר ובעלויות לא קטנות. כמו כן, לעיתים קרובות, תוצאות ההליך המשפטי המחייבות כמובן את בני הזוג, אינן משביעות רצון עבור מי מהצדדים ולעיתים, אף מאכזבות את שני בני הזוג. הליך הגישור, לעומת זאת, הוא חסכוני בזמן ובמשאבים, וולנטרי לחלוטין, מאפשר לבני הזוג להידבר בצורה טובה ומכבדת זה עם זו ויכול להביא לגיבוש הסכם גירושין אשר שני בני הזוג יהיו מרוצים ממנו. חשוב מכל, באמצעות גישור גירושין יוכלו הצדדים לפרק אט אט את המתחים הקשים ביניהם ולעשות הפרדה בין סיומו של הקשר הזוגי לבין היותם הורים, הנדרשים להמשיך ולשתף פעולה זה עם זו למען רווחת הילדים.  לפרמטר הזה יש חשיבות רבה עוד יותר, עת שההורים מבקשים לאמץ מודל של משמורת משותפת, במסגרתו יגורו בסמיכות זה לזו ויידרשו לקבלת החלטות במשותף.

חשוב להכיר: גישור חובה

אחד מיתרונותיו של הליך הגישור הוא היותו הליך וולנטרי אשר בני הזוג רשאים להפסיקו בכל שלב ולהמשיך את הההליך בבית המשפט, אולם, לכלל זה יש סייג. החל מיולי 2016, חלה חובת גישור בהליך הגירושין, במסגרתה, בני זוג המעוניינים להתגרש, מחויבים לקיים לפחות מפגש גישור אחד, טרם יוכלו לפנות לערכאות משפטיות. חובה זו מעוגנת בחוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע”ה-2014 אשר מטרתו להביא לסיומו של סכסוך הגירושין בדרך של שלום ולמנוע מאבק משפטי. היה ובני הזוג לא הצליחו לגבש, במסגרת גישור החובה, הסכמות בסוגיות המשפטיות, אז תהיה פתוחה בפניהם הדרך להגשת תביעה בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. נציין כי הליך הגישור הנ”ל נעשה במסגרת יחידות הסיוע הצמודות לבתי המשפט או לבתי הדין הרבני ולעיתים קרובות אין בו די כדי להביא לסיומו של סכסוך הגירושין. אולם, כאשר בני הזוג ממשיכים את הליך הגישור אצל עורך דין מגשר, המתמחה בדיני משפחה, במקרים רבים, יוכלו לגבש תוך זמן קצר, הסכם גירושין משביע רצון ולהיפרד בצורה נעימה ומכבדת.