חתימה על הסכם גירושין היא הדרך הטובה ביותר לסיים את קשר הנישואין. הסכם זה חוסך לבני הזוג זמן, עלויות וחשוב מכל, מותיר בידם את ההחלטה בדבר הסוגיות השונות. תפקידו של עורך הדין בהסכם הגירושין, הוא לנהל משא ומתן על תנאי ההסכם, לוודא כי ההסכם כולל את כל הנושאים הרלוונטיים, כי הוא מנוסח היטב ומעגן באופן ברור את ההסכמות בין בני הזוג. כמו כן, ידאג עורך הדין לאישור ההסכם בבית המשפט על מנת שיקבל תוקף של פסק דין מחייב.

ניהול משא ומתן בהסכם הגירושין

גיבוש הסכם גירושין מצריך הליך של הידברות ונכונות לפשרה מצד שני הצדדים שהרי מדובר על נושאים בעלי השלכות מרחיקות לכת עבור בני הזוג.  על כן, תפקידו של עורך הדין הוא לנהל משא ומתן מול עורך הדין המייצג את הצד השני, אשר בסיומו ייחתם הסכם גירושין הוגן אשר שני הצדדים שבעי רצון ממנו. במסגרת ניהול המשא ומתן, על עורך הדין להגן בצורה הטובה ביותר על האינטרסים של הלקוח שלו ובד בבד, להתפשר היכן שניתן, בהתאם להעדפות הלקוח, כדי לקדם את הסכם הגירושין. הגעה לעמק השווה בין בני זוג בהליך גירושין איננה פשוטה ומצריכה לא רק בקיאות ענפה בדיני הגירושין, אלא כישורי משא ומתן טובים. במסגרתם, משלב עורך הדין בין ביטחון וחדות לבין נועם הליכות ונכונות לפשרה.

הכללת כל הסוגיות הרלוונטיות

עורך הדין הבונה הסכם גירושין, מקפיד לכלול בהסכם את כל ענייני הגירושין הרלוונטיים לבני הזוג. אם לבני הזוג אין ילדים, אזי מדובר על סידור הגט וחלוקת הרכוש. כאשר ישנם ילדים משותפים, הסכם הגירושין צריך להתייחס גם לנושא משמורת הילדים ודמי המזונות. באשר לכל סוגיה וסוגיה, עורך הדין יפרט באופן ברור את ההסכמות שהושגו וכן יתייחס למועדי ביצוע. כך למשל, יש לקבוע מתי וכיצד תבוצע ההפרדה הרכושית בין בני הזוג. כמו כן, היות שההסכם צריך לשרת את הצדדים לאורך שנים לאחר הגירושין, כדאי להתייחס גם למצב של שינוי נסיבות, למשל, באלו מצבים יהיה צורך בהגדלה או הפחתה של דמי מזונות הילדים.

ניסוח ברור

לא אחת מתגלעים חילוקי דעות פרשניים בין הצדדים, בשל ניסוח לא מובן של סעיפים מסוימים בהסכם הגירושין. במצב זה, כל צד מושך לכוונו על מנת לצאת עם ידו על העליונה ובהעדר הסכמה, נפגשים הצדדים בבית המשפט על מנת שזה יכריע ביניהם. תפקידו של עורך הדין הוא למנוע תרחיש זה על ידי עריכת הסכם גירושין אשר מנוסח היטב, באופן ברור ומדויק, כך שהסכמות הצדדים מעוגנות כהלכה ולא נותר פתח לפרשנויות סותרות. כך, ניתן להבטיח כי הסכם הגירושין יגשים את מטרתו כמסגרת המסדירה את כל ענייני הגירושין ומאפשרת לבני הזוג להמשיך הלאה בחייהם ללא חיכוכים וסכסוכים ביניהם.

אישור הסכם הגירושין

לאחר חתימתם של בני הזוג על הסכם הגירושין, יש להעבירו לאישורה של אחת מן הערכאות המשפטיות: בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. זאת על מנת שיינתן להסכם הגירושין תוקף של פסק דין מחייב. עורך הדין מטפל כמובן גם בפרוצדורה הזו ומייצג את הצדדים בדיון בבית המשפט. במסגרתו מבקש בית המשפט לוודא כי בני הזוג מבינים את ההסכם והשלכותיו וכי חתמו עליו מרצון חופשי, ללא כל כפייה ולחץ. בתום הדיון, יקבל ההסכם תוקף של פסק דין. עוד נוסיף כי עורך הדין גם יכול לסייע לבני הזוג ביישום הוראות ההסכם, למשל, בטיפול בהעברת הזכויות כפי שנקבע בסעיפי חלוקת הרכוש בין הצדדים.