אחת התופעות המצערות בהליכי גירושין היא הגשת תלונות שווא. מדובר בתלונה שקרית על אלימות מצד בן/בת הזוג המוגשת למשטרה, אשר מטרתה היא להשיג יתרון לא הוגן בגירושין. במאמר זה נציג את התופעה, נסביר את הסיבות לה ומדוע היא שכיחה כל כך, מהם הנזקים הנגמרים בשל תלונת שווא ומדוע חשוב כל כך לפנות לייצוג משפטי.

תלונת שווא בגירושין

הליך הגירושין מלווה במקרים רבים בתחושות מאוד קשות של כעס ואכזבה וזה אך טבעי. אולם הבעייתיות מתחילה כאשר רגשות אלו פוגעים בשיקול הדעת הבריא של בני הזוג. אחת הדוגמאות לכך הוא מצב שבו מי מהצדדים בוחר להגיש תלונת שווא למשטרה על אלימות נגד בן/בת הזוג. מרבית תלונות השווא בגירושין מוגשות על ידי נשים ועל כן נתייחס בעיקר למצב זה, אולם יובהר כי ישנם גם מקרים של גברים הפונים למשטרה באמתלה שקרית. מהן הסיבות להגשת תלונות שווא בגירושין?

ניתן להצביע על שני מניעים עיקריים: הראשון הוא רצון לפגוע בבן הזוג, לטרטר אותו ולגרום לו לעוול, כמוצא לכעסים של בת הזוג עליו בעקבות משבר הגירושין. המניע השני הוא אסטרטגי ועניינו להשיג יתרון על פני הבעל בסוגיות העומדות למחלוקת ביניהם. הגשת תלונת שווא יכולה לגרום לנזק רב לבן הזוג, כפי שמיד נפרט. יתרה מזאת, היא מהווה למעשה עבירה פלילית וכן עוולה של הוצאת לשון הרע. אולם למרבה הצער, לא נעשים מאמצעים בישראל על מנת לאכוף את העבירות ועל כן תופעה זו ממשיכה להתקיים ללא כל הרתעה.

מדוע התופעה שכיחה כל כך?

עורכי דין העוסקים בדיני משפחה ומטפלים בהליכי גירושין, נתקלים בתופעה זו של תלונת שווא בגירושין חדשות לבקרים. מדוע מעשה שכזה שהנו כל כך בלתי הוגן ואף מהווה עבירה פלילית, שכיח כל כך? ובכן, התשובה לשאלה זו היא בשל העדר האכיפה והאפקטיביות שבצעד שכזה. באשר לאכיפה, למרות מודעות המשטרה לתופעה, עד היום טרם הוגש ולו כתב אישום אחד בגין תלונת שווא בגירושין.

כל עוד מצב זה יוותר כפי שהוא, אין דבר שימנע מנשים המצויות בהליכי גירושין, מלהגיש תלונות שווא נגד הבעל. זאת בפרט כאשר במקרים רבים מטרתה של התלונה מתממשת: המשטרה ובתי המשפט נוקטים בסנקציות שונות כנגד הבעל במטרה להגן על האישה שהם סבורים כי היא קורבן אלימות. כמו כן, לא אחת תלונת השווא פוגעת בהתנהלותו של הבעל בגירושין. מצב דברים זה מאפשר את המשך התופעה ועד אשר לא יינקטו צעדי אכיפה אשר ירתיעו מפני צעד זה, נראה כי תופעה זו תמשיך ותתקיים.

הנזקים בגין תלונת שווא

הרצון להגן על קורבנות של אלימות במשפחה, מוביל לכך כי כאשר אישה מגישה תלונה על אלימות מצד בעלה, המשטרה מאמינה בכנות התלונה ומזמנת את הבעל לחקירה. אולם, במקרים רבים, למרות הסבריו של הבעל כי מדובר בתלונת שווא שמוגשת בשל הליך הגירושין, המשטרה ממשיכה לפעול כאילו מדובר במצב אמיתי של אלימות ונוקטת בסנקציות נגד בן הזוג. למשל, הוצאת צו הרחקה מבית המגורים המשותף, האוסר על הבעל להתקרב לאישה ולילדים ולא אחת, מועבר התיק לפרקליטות ומוגש כתב אישום נגד הבעל. אף אם חקירת המשטרה מסתיימת ללא העמדה לדין, הרי שעצם הגשת התלונה יכולה לגרום לבעל לנזקים חמורים במימוש זכויותיו בגירושין בכלל ובכל הנוגע למשמורת הילדים בפרט. תלונת שווא גם פוגעת  בשמו הטוב של בן  הזוג, ועלולה להותיר לו רישום משטרתי. לעניין זה חשוב לציין כי לעיתים, נשים מגישות תלונות שווא בגירושין כקלף מיקוח לקבל את מבוקשן וזמן קצר לאחר מכן הן מבקשות לבטל את התלונה. הבעיה: המשטרה החוששת כי הבקשה לבטל את התלונה נעשתה מתוך איום כלפי האישה, אינה ממהרת להיעתר לבקשתה והבעל הוא זה הנושא בנזק.

חשיבות הייצוג המשפטי

כאמור, התופעה של תלונת שווא בגירושין היא שכיחה מאוד, כאשר במרבית המקרים התלונה מוגשת מצד האישה וזאת במטרה לקנטר את הבעל ולהשיג יתרון עליו בהליך הגירושין. כפי שפורט בהרחבה במאמר זה, פוטנציאל הנזק שיכול להיגרם לבעל בשל תלונה שקרית על אלימות שהוגשה נגדו הוא משמעותי ומשכך, אם הוגשה נגדך תלונת שווא, הנך זקוק לייצוג משפטי מקצועי של עורך דין המתמחה בדיני משפחה וגירושין. במסגרתו יפעל עורך הדין ראשית כל להפרכת ההאשמות של אלימות מצד הבעל וסגירת תיק החקירה ללא כל סנקציות מצד המשטרה וללא העמדה לדין.

כמו כן, עורך הדין יעשה כל שניתן כדי לשמור על זכויותיו של הבעל בגירושין ולמנוע את ההשפעה השלילית של תלונת השווא על ענייני הגירושין ובראשם משמורת הילדים. הגשת תלונת שווא נגד בעלך? מבחינת החוק היבש, הנך חשופה לכתב אישום בגין הגשת תלונת שווא ואף לתביעה בגין הוצאת לשון הרע. על כן חשוב מאוד שתיוועצי עם עורך דין מומחה אשר יעניק לך הגנה משפטית וכן יוודא כי צעד זה לא יפגע בך בהליך הגירושין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *