חלוקת הרכוש בין בני זוג מהווה סוגיה מרכזית בהליך הגירושין ובשל משמעותה הכלכלית, מעוררת במקרים רבים חילוקי דעות עמוקים בין הצדדים. כאשר מדובר על גירושי הייטק, התמונה מסובכת עוד יותר בשל הנכסים הנוספים שיש להתדיין עליהם אשר הנם ייחודיים לסוג זה של גירושין. מהן הסוגיות השונות בחלוקת הרכוש המלוות גירושי הייטק וכיצד יכולים בני הזוג לעבור את המשוכה הזו בשלום.

סטארט-אפ

ישראל היא אומת הסטארט-אפ ועל כן, ישנם זוגות רבים אשר בהם אחד מבני הזוג הנו בעליה של חברה כזו. בעת גירושין, יש להידרש לזכויות הצד השני בחברה ומבחינים בין מצב שבו החברה הוקמה לפני הנישואין לבין מצב שהוקמה לאחר מכן. כאשר העסק הוקם לפני שבני הזוג נישאו, זכויות בן/בת הזוג בחברה הם מכוח חזקת השיתוף, אז יש חשיבות גדולה למשך הנישואין משנתון זה יקבע במידה רבה את זכויות הצד השני בחברה. לעומת זאת, במקרה שבו החברה קמה לאחר הנישואין, הרי שמדובר ברכוש משותף הנכלל באיזון המשאבים (חלוקה שווה בין בני הזוג) אלא אם נחתם הסכם ממון בין הצדדים, או גובשה הסכמה אחרת במסגרת הסכם גירושין. חלוקת שוויה של חברת הסטארט-אפ בין בני הזוג יכולה להתבצע בדרכים שונות. הפשוטה שבהן היא מכירת העסק לצד שלישי. אפשרות אחרת היא חלוקת המניות בין בני הזוג, או כי אחד מהצדדים ימכור לצד השני את המניות שלו, אז יש כמובן לבצע היוון לצורך חישוב הרווחים העתידיים.

אופציות

היבט ייחודי נוסף המאפיין גירושי הייטק הוא נושא האופציות, הטבה מקובלת מאוד בענף ההייטק אשר נועדה לתת לעובדים תמריץ כלכלי. אופציות הן ניירות ערך המאפשרות רכישת מניה במחיר קבוע מראש שאינו משתנה לאורך כל תקופה האופציה שהוגדרה. בעת גירושין, יחד עם הזכויות הסוציאליות השונות כגון פנסיה, יכללו בחלוקת הרכוש גם האופציות. לצד הקושי לחשב את ערכן של האופציות שהרי זה משתנה בהתאם למחיר מנית החברה בשוק, ישנה בעיה נוספת והיא כי לא אחת, ניתנות לעובדים אופציות סמויות. כלומר, כאלו שאינן מעוגנות בהסכם בכתב. במצב שכזה, האתגר הראשוני הוא לברר האם זהו המצב במקרה דנן ואם כן להוכיח זאת ולדרוש את הזכויות באופציות הללו. הערכת שווי האופציות לצורך חלוקתן בין בני הזוג אינה משימה פשוטה משום שמטבע הדברים לא ניתן לדעת מראש מה יהיה שוויה של האופציה במועד המימוש. אחד הפתרונות למצב זה הוא פשוט להמתין עד למועד המימוש בפועל לצורך החלוקה.

נכסי קריירה

פן זה אמנם אינו ייחודי לגירושי הייטק אולם במקרים רבים הוא בא לידי ביטוי בצורה מובהקת מאוד. נכסי קריירה הם כל אותם נכסים שצברו בן/בת הזוג במסגרת עבודתם לאורך שנות הנישואין ואלו קובעים למעשה את רמת הכנסתם ואת כושר ההשתכרות הפוטנציאלי העתידי. מה כולל נכסי קריירה? מדובר בעיקר בהשכלה גבוהה, מוניטין וניסיון מקצועי. לצד השני תהיינה זכויות בנכסי הקריירה, כאשר לאחד מבני הזוג התאפשר לפתח קריירה ולטפס מעלה בסולם השכר, בזכות ויתוריו של הצד השני אשר עצר את התפתחותו המקצועית והקדיש את זמנו לטיפול בבית ובילדים. כמו כן, תנאי נוסף הוא כאשר כתוצאה מוויתור זה נוצרו פערי השתכרות משמעותיים בין בני הזוג ובפרט כאשר הצד שוויתר לא יוכל להשלים פערים אלו לאחר הגירושין מפאת הזמן שחלף.

עריכת הסכם גירושין

חלוקת הרכוש מהווה תמיד נושא טעון בין בני זוג בהליך הגירושין וזה אך טבעי בשל משמעותו הענפה על אורח חייהם של הצדדים. ככל שמדובר בגירושי הייטק, סוגיה זו הופכת למורכבת יותר. הטעם לכך נעוץ בין היתר בקושי שבחישוב השווי של הזכויות כגון נכסי קריירה ואופציות.  במצב זה, יכולות להתעורר מחלוקות עמוקות בין בני הזוג, משכל צד מבקש לשמור על האינטרס הכלכלי שלו ולא לחוש מקופח בהיבט הכספי. על מנת להימנע ממאבק משפטי יקר וממושך בסוגיית הרכוש ובכלל, שאין לדעת מה תהיה תוצאתו, כדאי לנסות ולנהל משא ומתן פתוח והוגן ולגבש הסכם גירושין. כאשר חילוקי הדעות הם מהותיים, חשוב מאוד כי כל אחד מהצדדים יהיה מיוצג על ידי עורך דין מטעמו, אשר ינהל את ההידברות עבורו, אולם כאשר יש בסיס טוב להסכמה, יכולים בני הזוג לפנות במשותף לעורך דין מגשר אשר יציע פתרונות מתאימים לפשרה ובני הזוג יוכלו לחתום על הסכם גירושין, לחסוך בזמן ובעלויות ולהמשיך הלאה בחייהם.