החלטתם לעזור לילדים ולתת להם הלוואה? זה נהדר, אך חשוב מאוד כי תחתמו על הסכם הלוואה. הסיבה: החוק בישראל רואה בהעברה ללא תמורה בין הורים לילדיהם כמתנה ועל כן, אם לא ערכתם הסכם מסודר ומפורט הקובע מפורשות כי מדובר בהלוואה, לא תוכלו לקבל את כספכם בחזרה.

עריכת הסכם הלוואה

על פניו זה נשמע מאוד מוזר, מדוע שהורים יערכו הסכם הלוואה עם ילדיהם? שהרי מדובר על האנשים הקרובים אליהם ביותר, עליהם הם סומכים בעיניים עצומות. אולם המציאות מלמדת כי לא פעם, הורים אשר סייעו כלכלית לבנם או לבתם, מתוך ציפייה ברורה לקבל את כספם חזרה, עמדו מול שוקת שבורה, כאשר הילדים סירבו להחזיר את הכסף. במצב שכזה, כמוצא אחרון, הגישו ההורים תביעה כנגד הילדים ולתדהמתם בית המשפט דחה את התביעה.

הסיבה לכך היא כי בישראל ישנה חזקה הניתנת לסתירה, כי העברה ללא תמורה שניתנה בין בני משפחה כגון הורים וילדים, הנה מתנה. על כן, כאשר ההורים נותנים הלוואה לילדיהם, עליהם לנקוט באמצעים המוכיחים זאת על מנת שיוכלו לסתור את החזקה בבית המשפט ולקבל פסק דין לטובתם. האמצעי הראשון והמרכזי הוא עריכת צוואה וניתן לנקוט גם בפעולות נוספות כגון: הסכם ממון, צוואה ורישום הערת אזהרה, כאשר מדובר על הלוואה לצורך רכישת דירה.

הקפידו על הסכם מקיף ומפורט

בשל חזקת המתנה, כפי שהסברנו לעיל, יש צורך בעריכת הסכם הלוואה בין הורים לילדים. לעניין זה חשוב להדגיש כי על ההסכם להיות מקיף ומפורט והוא למעשה אינו שונה במהותו מכל הסכם הלוואה אחר בין מלווה ללווה. במסגרת ההסכם יש לציין את סכום ההלוואה שניתנה לילד, את האופן בו הוא ניתנה ( למשל בשיק, באמצעות העברה בנקאית וכיו”ב) ומהו מועד ואופן הפירעון של ההלוואה. במקרה שבו הוסכם בין הצדדים על החזר ההלוואה בתשלומים, יש לציין את מועדם וכל פרט רלוונטי אחר בהתאם לנסיבות.

שימו לב כי כאשר ההסכם אינו כולל את כל הפרטים המהותיים, יכול בית המשפט לקבוע כי חזקת המתנה לא נסתרה ולדחות את תביעת ההורים לקבלת כספם. לכן אין די בעצם קיומו הטכני של הסכם, אלא חייב זה להיות הסכם הלוואה מסודר ומפורט. על מנת לעמוד בדרישה זו ולוודא כי ישנו תיאום ציפיות בין הצדדים באשר להעברת הכספים, חשוב להסתייע בעורך דין, אשר ינסח עבור ההורים את הסכם ההלוואה ויוודא כי הוא יממש את מטרתו ויעניק להורים את ההגנה על כספם.

אכפו את ההסכם

לא אחת זה קורה: ההורים הבינו את חשיבותו של הסכם הלוואה והשכילו להחתים את הילד על ההסכם, אולם זה לא נאכף. כלומר, כאשר הגיע מועד פרעון ההלוואה, לא דרשו ההורים בפועל את כספם בחזרה. היכן טמונה הבעיה? שהרי לכאורה, ניתן להניח כי אם נחתם הסכם הלוואה בין הצדדים, עומדת להורים זכותם לקבל את כספכם בחזרה בכל עת שיחפצו בכך. ובכן, התמונה איננה פשוטה כל כך ונסביר. אם בחלוף השנים, יחליטו לפתע ההורים לבקש את כספם מהילד וזה לא ייענה לבקשתם מרצונו, הרי שבלית ברירה, יידרשו הם להגיש תביעה נגדו לבית משפט על מנת לגבות את כספם. אז, עלולים הם להיתקל במכשול משפטי משני טעמים. ראשית, משום שתביעה כספית שכזו מתיישנת אחרי 7 שנים ואם חלף פרק הזמן הזה, תביעתם של ההורים לפרעון ההלוואה, יכולה להידחות מכח טענה זו. שנית, אף אם לא חלפה תקופת ההתיישנות, העדר כל דרישה מצד ההורים מהילד לאורך השנים, לקבל את כספם בחזרה, עלולה להתפרש על ידי בית המשפט כוויתור בהתנהגות על ההלוואה. לכן, חשוב לא רק לערוך הסכם הלוואה, אלא בבוא העת גם לאכוף אותו ולדרוש מהילד את החזר ההלוואה שניתנה לו. ככל והילד זקוק לארכה לעניין זה וההורים מסכימים לכך, יש לעגן זאת בכתב ולהקפיד ולדרוש את החזר הכסף בהגיעו של מועד הפרעון החדש שנקבע

פנייה לייעוץ משפטי

אין ספק כי כל הורה רוצה לעזור כלכלית לילדיו כמה שהוא יכול, בוודאי בעידן של ימינו בו הדור הצעיר מתקשה כל כך לעמוד על רגליו. אולם, לאור המצב המשפטי בסוגיה זו, הרואה בהעברה ללא תמורה בין הורים לילדיהם כמתנה, על ההורים לערוך הסכם הלוואה כדי להגן על כספם. נכון, כי במסגרת יחסי משפחה חמים, דרישה זו יכולה להיראות קרה מאוד וכל הורה רוצה להניח כי הילד יעמוד בהתחייבויותיו כלפיו ויפרע את ההלוואה במועד. עם זאת, מציאות החיים מלמדת כי אין זה תמיד כך וההורים יכולים למצוא את עצמם במשבר כלכלי בעקבות אותה הלוואה ובמקביל, מתמודדים עם סכסוך מול הילד. כדי להימנע מתרחיש לא נעים זה, זקוקים ההורים להגנה משפטית ולצורך כך, יש לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה, אשר ינסח עבור ההורים הסכם הלוואה. עורך הדין ידאג לכך כי ההסכם יהיה ברור ומפורט וכן ידאג לאמצעי הגנה נוספים ככל והדבר נדרש, כגון עריכת הסכם ממון ו/או צוואה.