הליך גירושין הוא תהליך מורכב עבור כל המעורבים בו. בתוך הכאוס הרגשי הגדול כדאי להציב כמה כללי זהב שלא חורגים מהם, כדי להבטיח שהתהליך יתנהל בצורה הנאותה ביותר שאפשר לקוות לה. אי אפשר לצפות לגירושים קלים או נקיים מכאב, אבל בהחלט ניתן לשאוף לתהליך מסודר, לוגי והוגן. להלן “עשרת הדיברות למתגרש המתחיל” – החוקים והכללים שכדאי להקפיד עליהם כדי להגיע למטרה המיוחלת – חיים חדשים והתחלה חדשה.

1.       עשה – וודאו שאתם מוכנים לעשות מעשה

האם אתם בטוחים לחלוטין שהגעתם לרגע הגירושין? ברגע שתתחילו לפעול אתם יוצרים מפולת שלגים, שקשה מאד לעצור אותה. וודאו שאתם לא פועלים בעקבות כעס או אכזבה נקודתית. מצו את כל האפשרויות כמו טיפול זוגי וניסיונות לשיפור התקשורת.

2.       אל תעשה – להשתמש בילדים ככלי במאבק

הסתות, תלונות, השמצות… קשה מאד להימנע מכך כאשר אתם טעונים רגשית והילדים לידכם. ובכל זאת – קבלו החלטה בשלב מוקדם להקפיד על הימנעות מריבים ליד הילדים והקפידו על “משחק הוגן”. זה ישחק לטובתכם בהמשך הדרך, בהרבה מאד כסף, שתחסכו על יועצים ומטפלים עבור ילדים פגועים ומצולקים.

3.       עשה – קחו עורך דין

אולי ייעצו לכם לוותר על שכירת עורך דין, אולי הגירושין מתבצעים ברוח טובה, ובכל זאת – בתשעים ותשעה אחוזים מן המקרים עורך הדין חיוני כדי שתגיעו לקו הגמר ללא נזקים קשים. אם הזוג מצליח להגיע להסכמה, כדאי להיוועץ בעורך הדין כדי להגיע להסכם מלא ותקף. כאשר הזוג נכנס לסכסוך – על אחת כמה וכמה שאף אחד משני הצדדים לא יכול לוותר על ניווט מקצועי.

4.       אל תעשה – אלימות או כל עבירה על החוק

העלמת רכוש, תוקפנות מופרזת ואלימות הם תמיד טעות גדולה, אבל כעת אתם במצב פגיע מתמיד. מעבר לסנקציות הרגילות הקבועות בחוק, הליך הגירושים עצמו יכול להיות מושפע מהטעויות שאתם עושים ולגזור עליכם הרחקה מהילדים או נזקים אחרים.

5.       עשה – פעולה מהירה ויעילה

תמיד טוב להיות צעד אחד – או כמה צעדים – לפני הצד השני. קחו עורך דין קודם, הגישו את התביעה ראשונים וצברו את כל הרשימה האינסופית של המסמכים הנדרשים מהר ככל האפשר. ככל שתהיו יעילים יותר היתרון היחסי שלכם במצב של הליך גירושין ילך ויגדל.

6.       אל תעשה – פעולות פזיזות על סמך מידע מטעה

מאמרי עצות, חברים, שכנים, קרובי משפחה – לכל אחד יהיה מה לומר לגבי הפעולות, שכדאי ואסור לכם לנקוט. מכיוון שאתם פגיעים רגשית וחסרי בטחון אתם עשויים להתפתות לצעדים שגויים שהנזק שהם יגרמו הוא בלתי הפיך. בדיוק בשביל זה יש לכם עורך דין גירושין – הפעילו אותו.

7.       עשה – הפעילו חוקר פרטי

במידה ויש חשד שהצד השני נוקט פעולות שמזיקות לכם בסתר – אל תהססו לפנות לחוקר פרטי שיסייע לכם לשים את ידכם על האמת. במה הדברים אמורים? בכל חשד להעלמת רכוש, רומנים מחוץ לנישואים ואפילו במצבי קיצון של חשש מפני בריחה מהארץ. היו מתואמים עם עורך הדין שלכם ואל תסכימו שהחוקר הפרטי יחרוג מהחוק היבש. זכרו, שניתן לעשות שימוש בהקלטות –  יש באפשרותכם להקליט בסתר שיחות עם בן הזוג ולעשות בהן שימוש לצורכיכם.

8.       אל תעשה – השתלחויות בכתב

הרבה מאד מהתקשורת היום היא תקשורת כתובה. הודעות טקסט, פוסטים ברשתות החברתיות, מסרים בווטסאפ, מיילים ואפילו ניהול בלוג. אל תתפתו להיסחף בשום צורה של תקשורת כתובה, זה לא המקום לשפוך את הלב, להתלונן ולהשתלח. כל מסר כתוב יכול לשמש נגדכם בהמשך הדרך. התנהגו כאילו כל טקסט וכל תמונה יופיעו במהלך הדיונים בבית המשפט – כפי שאכן יכול לקרות. אגב, אל תבנו על אנונימיות ברשת – כל מה שתעלו יכול להתגלות וליצור בעיות.

9.       עשה – הכנה פיננסית

מוטב מוקדם מאשר מאוחר… התחילו להתנהל בצורה שקולה ולהפריד בין החשבונות והתקציבים. הליך גירושין הופך בקלות לנטל פיננסי משמעותי, ולא קל לפתוח דף חדש עם חובות כספיים. אם הצד השני מושך כספים בהפקרות מהחשבון המשותף, ניתן לבקש מהבנק לאשר כל פעולה עם שניכם.

10.   אל תעשה – רומן מחוץ לנישואין

זה אולי מפתה, אבל זה הזמן הגרוע ביותר עבורכם לפצוח ברומן מחוץ לנישואין. באותה מידה כדאי לעצור כל צורה של קשר קיים, ולחכות עד שהסערה תחלוף. אל תשלו את עצמכם שהצד השני יהיה תמים או יהסס להפעיל חוקרים ולהשיג את המידע הנדרש לגבי הבגידה. אם אינכם מסוגלים להפסיק קשר קיים, היו זהירים ודיסקרטיים מאד בכל צורה של תקשורת – כתובה ואחרת.

מעבר לכל האמור לעיל צריך לזכור שכל זוג הוא עולם ומלואו, ואין מקרה גירושין אחד שזהה לחלוטין לשני. הליך גירושים הוא תהליך מורכב, ממושך וסבוך ואין כל דרך לחזות איך הוא יתפתח ולהיערך לכל אפשרות. קחו את כל העצות והמאמרים בעירבון מוגבל, פשוט מכיוון שהם כלליים ואינם מתייחסים למקרה הפרטי שלכם. זוהי עוד סיבה לכך שעורך דין מנוסה ומקצועי הוא הכתובת שלכם לכל שאלה וחשש.