צוואה היא מסמך משפטי המסדיר את חלוקת רכושו של אדם לאחר שנפטר. ישנן סיבות רבות מדוע כדאי לערוך צוואה, בראשן, כי מדובר בדרך הטובה ביותר להבטיח שרכושנו יעבור למי שאנו חפצים בכך. כמו כן, ישנה חשיבות גדולה מאוד לערוך צוואה בעת הליך גירושין, כמו גם עבור זוגות ידועים בציבור. בנוסף, עריכת צוואה יכולה למנוע סכסוכי ירושה בעתיד ולשמור על יחסי משפחה תקינים.

 

מהי צוואה?

החוק בישראל מאפשר לכל אדם לבחור על פי רצונו האישי, אל מי יעבור רכושו לאחר פטירתו, באמצעות עריכת צוואה. בה קובע המצווה את זהות היורשים שלו ואיזה חלק בנכסיו יקבל כל אחד מהם. חשוב לציין, כי הצוואה ניתנת לביטול בכל עת וניתן לערוך גם צוואה חדשה, למשל כאשר רוצים לצרף או להסיר יורש. מה קורה כאשר לא עורכים צוואה? החוק כולל הסדר ירושה אחיד אשר יחול היכן שאדם נפטר ללא צוואה או כאשר זו נפסלה על ידי בית המשפט לענייני משפחה מחמת פגם או ליקוי.

 

הסדר זה נקרא ירושה על פי דין והוא קובע את סדר היורשים. כך למשל, כאשר למנוח היה בן זוג וילדים הם הראשונים לרשת. בן הזוג יקבל מחצית מהנכסים. המחצית השנייה של העזבון תתחלק באופן שווה בין הילדים. בהעדר בן זוג ו/או ילדים, החוק קובע את סדר העדיפויות של היורשים הבאים בתור ומעניק זכות ירושה להורי המנוח, לאחיו ואחיותיו וכיו”ב.

ארבע סיבות מדוע כדאי לערוך צוואה

בחירת היורשים

בראש ובראשונה, כדאי לכל אדם לערוך צוואה על מנת לממש את האפשרות לבחור את יורשיו. יש לכך עבור היורשים הן משמעות רגשית גדולה והן משמעות כלכלית. יודגש כי גם במקרים בהם אדם לא צבר רכוש רב בחייו, כדאי לערוך צוואה כדי שהרכוש הקיים יעבור לאחר מותו למי שהוא חפץ שיקבל אותו. ללא צוואה, הרצון האישי שלנו בעניין זה לא יבוא לידי ביטוי ולאחר פטירתנו, הרכוש שצברנו יעבור ליורשים על פי החוק, כאמור מעלה.

 

במסגרת הצוואה בוחר המצווה את זהות היורשים וקובע את חלקם ברכוש. יש מי שבוחרים לחלק את הירושה באופן שווה בין כל היורשים ויש מי שמעדיפים להבחין בין יורש שיש לו נכסים וממון משלו אשר יקבל חלק קטן יותר בעזבון, לבין יורש המתקשה להתבסס כלכלית, אשר לו יוקצה חלק גדול יותר בירושה כדי לסייע לו.

 

הליך גירושין

אתם בפתחו של הליך גירושין? זוהי סיבה טובה לערוך צוואה. על פניו זה יכול להישמע מוזר, מדוע בני זוג המצויים בתקופה מתוחה ורבת שינויים כל כך, צריכים דווקא עתה לדאוג לעריכת צוואה. ובכן, כל עוד בני הזוג נשואים, הרי שמבחינת החוק בני הזוג יורשים זה את זו, כל עוד אין צוואה הקובעת אחרת. לכן, אם מי מהצדדים ילך לעולמו לפני שיינתן גט, הצד השני יירש אותו. כאשר בני זוג מחליטים להתגרש, בדרך כלל הם אינם מעוניינים כי הצד השני יקבל את רכושם.

 

תחת זאת בוודאי יבקשו למנות את ילדיהם כיורשים, את הוריהם וכיו”ב. היות שהליכי גירושין יכולים להיות ממושכים מאוד ואין לדעת מה יוליד יום, חשוב לערוך צוואה אשר תמנע מבן הזוג לרשת את הרכוש.

 

ידועים בציבור

בני זוג נשואים יורשים זה את זו אלא אם ערכו צוואה הקובעת אחרת. רבים אינם יודעים כי זהו גם הדין לגבי ידועים בציבור. על פי החוק, כל עוד בני הזוג לא היו נשואים לאדם אחר במועד פטירתם, בן הזוג שנשאר בחיים מקבל מחצית מהרכוש ובלבד שהמנוח לא קבע אחרת בצוואתו.

אם ברצונכם שבן הזוג יירש אתכם, כדאי שתערכו צוואה על מנת לחסוך ממנו את הצורך בהוכחת הסטטוס לאחר פטירתכם.

 

אם אינם רוצים להוריש את הרכוש לבן הזוג, או ברצונכם להעניק לו חלק שונה בירושה מזה הקבוע בחוק, גם אז יש לערוך צוואה אשר תתנה על ההסדר שבדין. הדברים נכונים במיוחד לזוגיות של פרק ב’, בה לבני הזוג יש ילדים מקשר הנישואין הראשון. במצב זה, בדרך כלל, כל אחד מבני הזוג ירצה בדרך כלל להוריש את כל או מרבית רכושו לילדים ולאו דווקא לבן הזוג שלו.

 

מניעת סכסוכי ירושה

סיבה נוספת מדוע כדאי לערוך צוואה היא כדי למנוע סכסוכי ירושה ולהבטיח את חלוקת העזבון ללא בעיות. במה דברים אמורים? הגורם המרכזי להיווצרותו של סכסוך משפטי הוא כסף והדבר נכון גם כאשר מדובר על בני משפחה. אנשים שהיו עד לפני רגע קרובים כל כך, יכולים למצוא את עצמם במחלוקת סבוכה לגבי עזבונו של בן משפחה שנפטר סביב השאלה מיהם יורשיו ואיזה חלק בעזבון יקבל כל אחד מהם ברכושו.

 

במקרים רבים סכסוכים אלו מגיעים לפתחו של בית המשפט והצדדים נגררים למאבק משפטי ארוך ויקר הפוגע במרקם המשפחתי לשנים קדימה. המציאות מלמדת כי עריכת צוואה יכולה למנוע חלק ניכר מסכסוכי הירושה או לכל הפחות לצמצם את היקפם ועל כן צעד זה חשוב כל כך.