להסכם גירושין יש השלכות כבדות משקל על חייהם של בני הזוג, מבחינה אישית וכלכלית כאחד. על כן, קורה לא אחת, כי מי מהצדדים מתחרט ולאחר החתימה, מעוניין לבטל את ההסכם, כולו, או חלק מסעיפיו. האם יוכל לעשות זאת? ואם כן, באלו נסיבות? בכך יעסוק המאמר שלפניכם.

הקדמה: מהו הסכם גירושין?

הסכם גירושין הוא חוזה משפטי המסדיר את ענייני הגירושין בין בני הזוג בהסכמה: סידור הגט, חלוקת הרכוש בין הצדדים, משמורת הילדים ודמי מזונות. הסכם גירושין נועד להוות אלטרנטיבה לניהול הליך הגירושין בערכאות ואכן, בשנים האחרונות ניתן לראות מגמת עלייה ברורה במספר הזוגות המתגרשים הבוחרים בגירושין בדרכי שלום. לכך שתי סיבות עיקריות. האחת, התובנה בדבר יתרונותיו הרבים של הסכם גירושין, לרבות עלויות נמוכות, חסכון בזמן ושמירה על טובת הילדים בשל הימנעות ממאבק משפטי בין הוריהם. הסיבה השנייה, היא כי מאז שנת 2016, בעקבות החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע”ה-2014, מחויבים ממילא בני הזוג לקיים מספר פגישות גישור בטרם יוכלו לפנות לערכאות. מצב זה מעודד את הצדדים לעצור רגע ולבדוק האם אכן באפשרותם לגבש הסכמות הדדיות ולהימנע אפוא מניהול הליך גירושין ארוך ומתיש בערכאות.    

הסכם גירושין- בעל מעמד מיוחד

אנשים רבים אינם יודעים כי הסכם גירושין, להבדיל מחוזים אחרים, מותנה באישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. על הצדדים להגישו לאחת מן הערכאות הללו, הבוחנת את טיב הוראותיו, מוודאת כי הצדדים מבינים את משמעויות ההסכם וכי חתמו עליו מרצונם החופשי. הסכם גירושין שאושר, מקבל מעמד של פסק דין ומכאן נובע הקושי לבטלו. ככלל, ביטול חוזה על פי דיני החוזים מצריך להוכיח את אחת מעילות הביטול שבחוק, אולם כאשר מדובר על הסכם גירושין, נטל ההוכחה הוא גדול יותר. צד להסכם גירושין המבקש לבטל את ההסכם, כולו או מקצתו, באופן חד צדדי כמובן, יידרש להוכיח את קיומה של עילה כאמור ולהראות כי הנה משמעותית דיה כדי להצדיק את ביטולו של הסכם אשר עבר את עיניו הביקורתיות של בית המשפט.

ביטול הסכם גירושין – דוגמאות

דיני החוזים קובעים שורה של עילות בגינן תקום לצד לחוזה זכות הביטול. ביניהן: מרמה, כפייה ועושק, הטעיה ועוד. על מנת לבטל הסכם גירושין, יש צורך להוכיח את קיומה של אחת מן העילות הללו ולהראות את השפעתה באופן ממשי על הצד המבקש את ביטול ההסכם. להלן מספר דוגמאות:

  1. מרמה: לאחר חתימה על הסכם הגירושין, מגלה אחד מבני הזוג כי בן הזוג השני הסתיר נכסים בעלי ערך כלכלי רב, כדי שאלו לא יכללו בחלוקת הרכוש. לו הדבר היה ידוע, הרי שלא הייתה חתימה על הסכם המקפח את אחד הצדדים מבחינה כלכלית ויש בדבר כדי להביא לביטול ההסכם.
  2. כפייה ועושק: זוהי עילה אשר במסגרתה יטען מי מהצדדים כי חתם על ההסכם מתוך כפייה של הצד השני. על מנת שבית המשפט ייעתר לבקשת הביטול, יש להוכיח כי מדובר בלחץ רב ומשמעותי אשר השפיע בצורה ניכרת על הרצון החופשי וגרם לתנאי חוזה בלתי סבירים.
  3. הפרת הסכם: ביטול הסכם גירושין יכול להתרחש גם בשל הפרת הסכם, אז קמה לצד הנפגע עילה לדרוש את ביטולו. נדגיש כי אין בכל הפרה כדי להביא לתוצאה זו ויש להוכיח הפרה יסודית של ההסכם, היורדת לשורשו וגורמת לנזק ממשי.

שינוי הסכם גירושין

כפי שניתן להבין, ביטול הסכם גירושין אינו עניין של מה בכך ועל הפונה לבית המשפט להוכיח כי ישנה הצדקה לסטות מעקרון סופיות הדיון ולבטל הסכם אשר קיבל מעמד של פסק דין. המציאות מלמדת כי מעטים המקרים בהם בתי המשפט נענים לבקשה לביטול הסכם גירושין, אך כמובן שיש לבחון כל מקרה לגופו ובמצבים המתאימים בית המשפט ייענה לבקשה. בהקשר זה עולה השאלה, מהו הדין לגבי שינוי הסכם גירושין. ובכן, הכלל הוא כי כל עוד מדובר בעניין הנוגע לטובת הילדים ולרווחתם, ניתן לשנות את ההסכם. זאת בתנאי כי הצד המבקש הוכיח את קיומו של שינוי מהותי בנסיבות, אשר לא ניתן היה לצפות אותו במועד חתימת ההסכם.

פנייה לייעוץ משפטי מקצועי

מן האמור לעיל אנו למדים כי ביטול הסכם גירושין או שינוי הסכם גירושין, הם אתגר לא פשוט ובתי המשפט אינם נעתרים בקלות לבקשות אלו. זאת משום מעמדו המשפטי המיוחד של הסכם גירושין שהנו חוזה ופסק דין. מצב דברים זה מוליד שתי מסקנות עיקריות: האחת היא כי בני הזוג חייבים לפנות לעורך דין המתמחה בדיני משפחה לצורך כתיבת הסכם הגירושין. זה יוודא כי ההסכם נותן מענה לכל הסוגיות המשפטיות הרלוונטיות ושומר על האינטרסים של בני הזוג באופן אופטימאלי. כך, הסיכוי כי מי מהם ירצה לבטל או לשנות את ההסכם מצטמצם באופן ניכר. המסקנה השנייה היא כי חתימה על הסכם גירושין חייבת להיעשות בלב שלם ואם מי מהצדדים אינו בטוח בדבר, עליו לקחת את השהות המתאימה להתלבטות, להיוועץ עם עורך דינו ולחתום על ההסכם רק כאשר הוא סמוך ובטוח בכך.