כאשר בני זוג מתגרשים והאם מקבלת משמורת מלאה על הילדים, על האב מוטל לשלם לאם את דמי המזונות. למרבה הצער, ישנם אבות אשר אינם ממלאים חובתם זו ומותירים את האם ללא אמצעי לספק את צרכי הילדים ואף מובילים אותה לא אחת למצוקה כלכלית קשה. מהם הפתרונות העומדים בפני האם בסיטואציה מעין זה? כל הדרכים לגביית מזונות ילדים, במאמר שלפניכם.

חובת מזונות ילדים

במרבית מקרי הגירושין, עוברים הילדים למשמורת מלאה של האם, אז חובת תשלום מזונות הילדים מוטלת ברובה על האב. גובה המזונות שעליו לשלם מדי חודש, נקבע באחת משתי דרכים: בהסכם גירושין אשר נחתם בין בני הזוג, במסגרתו הסכימו הצדדים על סכום מזונות הילדים, או לחילופין, בהעדר הסכמה, על ידי הערכאה המשפטית אליה הוגשה תביעת מזונות. השיקול המרכזי בקביעת גובה המזונות הוא היקף צרכי הילדים ומשכך, ישנה חשיבות רבה לכך כי האב יעמוד בעקביות ובכל חודש בחודשו בתשלום זה, על מנת שלילדים לא יחסר. למרבה הצער, ישנם מקרים בהם האב אינו משלם כלל את דמי המזונות, או באופן חלקי בלבד. במצב זה, תוכל האם לבצע פעולות לצורך גביית מזונות הילדים באחת משתי דרכים: פנייה למוסד לביטוח לאומי או אל הוצאה לפועל. לעניין זה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין לענייני משפחה, אשר יחווה דעתו באשר לנתיב המתאים ביותר בנסיבות המקרה ויסייע לאם לקבל את דמי המזונות המקסימאליים בהקדם.

פנייה אל המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי אמון על הקיום הבסיסי של תושבי המדינה ובתוך כך, משלם הוא קצבאות וגמלות לאוכלוסיות שונות. בין היתר, אם אשר אינה מקבלת את דמי מזונות הילדים מן האב, רשאית לפנות אל המוסד לביטוח לאומי בתביעה וזה יעביר לה את התשלום. לאחר מכן, ביטוח לאומי הוא זה שפונה אל האב וגובה ממנו את הסכום שניתן לאם. כלומר, גביית מזונות ילדים באמצעות ביטוח לאומי, אינה מצריכה מן האם לפנות אל האב לצורך קבלת התשלום. עם זאת, חשוב לציין, כי סכום המזונות שמשלם ביטוח לאומי לאם אינו תמיד סכום המזונות המלא משום שלגוף זה יש תקרת פיצוי לכל קצבה או גמלה. משכך, הסכום שישולם לאם הוא הסכום שנקבע לה או זה המופיע בתקנות, הנמוך מביניהם. נציין כי היה וביטוח לאומי הצליח לגבות מן האב את מלוא סכום המזונות וזה גדול מן הסכום ששולם לאם, תהיה היא זכאית לקבלת ההפרש.

גביית מזונות באמצעות הוצאה לפועל

אפשרות נוספת העומדת בפני האם, היא פתיחת תיק הוצאה לפועל. באמצעותו תוכל היא לנקוט בהליכים שונים כנגד האב, במטרה לגבות את חוב המזונות. כך למשל ניתן להטיל מגוון רחב של עיקולים כגון עיקול משכורת, עיקול רכב, עיקול קופות גמל וכיו”ב. בעת פנייה להוצאה לפועל, תוכל האם לבחור בין שני מסלולים שונים: המסלול הרגיל שהנו מסלול עצמאי, במסגרתו, היא זו אשר מנהלת את תיק ההוצל”פ ועליה יהיה להגיש בקשות לנקיטת הליכים כנגדו. המסלול השני הוא מסלול מזונות, אשר אינו מצריך את התערבות האם. לאחר פתיחת התיק, לא תידרש האם לבצע כל פעולה, אלא רשם ההוצאה לפועל הוא זה הנוקט ביוזמתו בהליכים נגד האב לצורך גביית המזונות. לכל אחד מהמסלולים היתרונות והחסרונות שלו ולכן מומלץ לפנות אל עורך דין לענייני משפחה, אשר ייעץ לאם האם כדאי לפנות אל ההוצאה לפועל לצורך גביית המזונות ואם כן, איזה מסלול יהיה אפקטיבי יותר עבורה.

מה קורה בעת פשיטת רגל?

גביית דמי מזונות הילדים כמפורט לעיל, בין אם באמצעות המוסד לביטוח לאומי ובין אם באמצעות הוצאה לפועל, מאפשרת נקיטת הליכים כנגד האב לצורך קבלת התשלום. אולם ישנם מקרים בהם האב נכנס להליך של פשיטת רגל, אז הוא מוגן מפני הליכים משפטיים כנגדו. האם במצב כזה תוכל לגבות האם את מזונות הילדים? כאשר חוב המזונות נוצר טרם ניתן צו כינוס לנכסים שבבעלותו של האב, תקבל האם את מלוא התשלום. אולם, במצב שבו נוצר חוב המזונות לאחר הינתן צו כינוס, גובה התשלום שיועבר לאם, יוחלט על ידי בית המשפט הדן בפשיטת הרגל, אשר יקבע איזה סכום מקופת הכינוס יוקצב לטובת תשלום מזונות הילדים. למותר לציין, כי במצבים אלו, ישנה חשיבות עליונה לייצוג משפטי מקצועי של עורך דין לענייני משפחה, אשר יפנה לכונס הנכסים ו/או לבית המשפט ויפעל לקבלת מלוא סכום דמי המזונות עבור האם וילדיה.