לא מעט זוגות חווים בתקופת הקורונה משבר גדול בחיי הנישואין ושוקלים להתגרש. שבועות ארוכים של סגר בבית, דאגות בריאותיות וכלכליות וחשש לרווחת הילדים יוצרים מתח רב בין בני זוג וזה טבעי מאוד. האם ניתן להתגרש בתקופת הקורונה, האם כדאי לעשות זאת ומדוע חשוב לפנות בשלב מוקדם לייעוץ משפטי?

 

האם יותר זוגות מתגרשים?

נכון לימים אלו, נראה כי אין עלייה במספר הזוגות הנשואים המגיעים אל מדרגות הרבנות, לעומת אשתקד. עם זאת, אנשים רבים מעידים על קשיים בחיי הזוגיות בעקבות תקופת הקורונה. אם כן, מדוע לא רואים בשלב זה גידול משמעותי במספר תיקי הגירושין שנפתחים? ניתן להצביע על שני הסברים עיקריים לכך: הראשון הוא ההבנה כי השנה האחרונה הייתה מלאת תהפוכות והיוותה אתגר קשוח לכל זוג באשר הוא. ההנחה שעם בשורת החיסון לקורונה, יחזרו החיים אט אט למסלולם ואיתם גם חיי הנישואין ישובו לימים טובים יותר.

 

ההסבר השני לכך כי אין כרגע עלייה במספר המתגרשים הוא כספי. הליך גירושין אינו עניין זול ויש לו השלכות כלכליות עצומות על בני הזוג. במסגרתו, יש לחלק את הרכוש המשותף בין הצדדים, יש להסדיר תשלומי מזונות וישנה גם הוצאה לא קטנה של הייצוג המשפטי.  בתקופה זו של אי וודאות כלכלית, מן ההיגיון שאותם זוגות, גם אם גמלה בליבם ההחלטה להיפרד, ייקחו צעד אחורה וימתינו עם התהליך. על כן, יש מי שצופים שבחלוף הזעם, תהיה עליה חדה במספר הזוגות המתגרשים, אשר לאחר שיחושו שהם על קרקע יציבה יותר, יעשו את הצעד.

 

אל תמהרו להתגרש

ישנם זוגות אשר מערכת היחסים ביניהם הייתה טובה ויציבה, אך הבעיות הרבות שהביאה עמה תקופה זו יצרה אצלם משבר ביחסים. אצל זוגות אחרים, תקופה זו חידדה קשיים שכבר היו נוכחים בקשר והביאה אותם לסף רתיחה. בשני המקרים, חשוב שלא לקבל החלטות באופן פזיז ולא למהר להתגרש לפני שערוכים לכך. אם בזמן שגרה, הליכי גירושין מאופיינים בהרבה אתגרים וחששות, הלוא שהדברים נכונים פי כמה בתקופה זו. הקושי הרגשי המלווה את סיומם של הנישואין ופירוק התא המשפחתי, ההסתגלות הכלכלית הנדרשת והתמודדות הילדים עם הגירושין, כל אלו יכולים להתעצם מאוד בעת הזו.

 

על כן, כעת יותר מתמיד, מומלץ לבני הזוג השוקלים גירושין, לבחון היטב האם קיים סיכוי ולו קטן לשיקום הקשר שלהם. במידה שלא, יש לוודא כי הם מוכנים לתהליך זה מכל ההיבטים ולשקול האם זוהי אכן השעה המתאימה לעשות את הצעד. לא פעם, חשיבה מעמיקה על הדברים תביא למסקנה שכדאי להמתין, אם משיקולים כספיים ואם לטובת הילדים, אשר ייתכן מאוד ויתקשו, נוסף על אובדן השגרה שלהם בעקבות הקורונה, להתמודד גם עם פרידת ההורים.

 

האם ניתן להתגרש בקורונה?

הדעה הרווחת היא כי כמו ענפים רבים אחרים, עולם המשפט נמצא בהקפאה בשל נגיף הקורונה. הלכה למעשה זה לא נכון, היות שבתי המשפט ובתי הדין ממשיכים לתפקד גם בתקופה זו. יחד עם זאת, יכולים להיות לא מעט עיכובים בהתנהלות הליך הגירושין, בין היתר בשל דיונים שנדחים. לעיתים, הסיבה היא הסגרים המוטלים על האוכלוסייה, אשר במהלכם מתקיימים דיונים דחופים בלבד. לעיתים, בשל אחוזי התחלואה, נכנס מי מהמעורבים לבידוד, יהיו זה בני הזוג עצמם, עורכי הדין המייצגים או השופטים, כאשר כל מצב שכזה מביא לעיכוב בהליכים.

 

אם כן מחד, ניתן להתגרש בתקופת הקורונה ואכן, מתקיימים בעת הזו לא מעט הליכי גירושין ומאידך, הליכים המתנהלים כעת או ייפתחו בעתיד הקרוב, צפויים לעיכובים. על כן, בני זוג אשר קיבלו החלטה להתגרש בתקופה זו, טוב יעשו אם יבחרו בדרך של גירושין בהסכמה. כפי שנסביר להלן, יש בדבר כדי לחסוך רבות בעלויות הגירושין וכן למזער את מעורבותן של הערכאות המשפטיות בהליך, כך שהעיכובים השונים עקב נגיף הקורונה מתמעטים מאוד וניתן לסיים את הליך הגירושין באופן מהיר יותר.

 

פנייה לייעוץ משפטי

בכל מצב שבו נשקלת ברצינות האפשרות של גירושין, מומלץ לפנות לעורך דין לדיני משפחה להתייעצות. הדברים נכונים גם אם גמלה בלבו של אדם ההחלטה להתגרש וגם אם קיימת אצלו עוד התלבטות ממשית בעניין ונסביר מדוע. ראשית, המידע שיקבלו בן/בת הזוג מעורך הדין, אודות הליך הגירושין, יכול מאוד לסייע להם בקבלת החלטה האם נכון להם להתגרש ואם כן מתי. לא פעם, ההבנה בדבר עלויות ההליך המשפטי או תוצאותיו הצפויות, מכריעה את הכף לכאן או לכאן. שנית, גירושין הוא משהו שיש להיערך עליו, רגשית ומשפטית.

 

עורך הדין ידריך את הלקוח בכל הנוגע לפן המשפטי, למשל על ידי איסוף מידע ומסמכים בדבר מצבם הכלכלי של בני הזוג: תדפיסי חשבון בנק, תלושי שכר, קרנות השתלמות ועוד. כך, אם תתקבל בסופו של יום החלטה על גירושין, הראיות שייאספו יאפשרו תכנון אסטרטגי טוב ויכולים להשפיע מאוד על ההליך המשפטי. בד בבד, כפי שהוזכר לעיל, השאיפה בכל תיק גירושין ובפרט בתקופת קורונה, היא לגבש הסכם גירושין בין בני הזוג. כך, כאשר נמנעים ממאבקים משפטיים, ניתן לחסוך בהוצאות הגירושין ולהקל מאוד מבחינה רגשית על בני הזוג וילדיהם.