4 דברים שכדאי לדעת על הסכם ממון ידועים בציבור

אתם מאוהבים, הזוגיות שלכם צעירה. למה שתרצו לערוך הסכם ממון? הסכם ממון מיועד לאנשים שעומדים להיפרד, ואין סיכוי שאתם תיפרדו אי פעם… ההיפך, אתם רוצים להתעלם מכל דאגה וליהנות מכל מה שיש לחיי הזוגיות יש להציע. אולי זה פרק ב’, ואתם חוששים מכל סוג של מחויבות אחרי טראומה של גירושים. אולי מדובר בזוג צעיר (או צעיר ברוחו) שמרגיש שעדיין כבד עליו לדון בשאלות כמו ‘יחסינו לאן’. אולי אתם מאמינים שמערכת היחסים הזו לא מחייבת אתכם מכיוון שהיא בכל מקרה לא ממש רצינית ואין ביניכם כל התחייבות רשמית. הסכם ממון מרגיש כמו צעד כבד ומכביד, שיכול להיות גם פתח למתחים וסכסוכים. למה להכניס ראש בריא למיטה חולה?

ובכן, מסתבר שיכול להיות שאתם לא לגמרי מודעים למצב החוקי שלכם. היחסים אולי מרגישים קלילים ולא מחייבים, אבל זה לא מבטיח שבית המשפט יישר קו עם הציפיות והרגשות שלכם. אנשים רבים גילו באיחור שהם נופלים תחת הקטגוריה של ‘ידועים בציבור’ ושההשלכות של המצב החוקי הזה אינן לרוחם. זוהי הסיבה שכדאי לכל אדם שנמצא במערכת יחסים זוגית ללא נישואים להתעמק ברעיון של הסכם ממון ידועים בציבור.

מה מגדיר זוג כידועים בציבור?

חיים ביחד? מנהלים משק בית משותף? יכול מאד להיות שאתם לא סתם זוג. מה זה אומר, בפועל? שבן הזוג שלכם יוכל לתבוע חלק מרכושכם. האפשרות שבן הזוג יפעל בניגוד לרצונכם אולי נראית דחוקה כאשר האהבה מלבלבת, אבל חשוב מאד לזכור שעימותים וסכסוכים הם אפשרות ריאלית בכל זוגיות. בתי המשפט נוטים להתייחס ברצינות רבה ליחסים שכוללים מגורים משותפים וניהול משק בית משותף, אפילו אחרי תקופת מגורים של כמה חדשים בלבד. רוצים להיות בטוחים שהכל ברור ומוסכם? אין מנוס מחתימה על הסכם ממון ידועים בציבור.

מה ההבדל בין ידועים בציבור לזוג נשוי?

כאשר חושבים על הנושא, הרי שזכויות הידוע או הידועה בציבור דומים מאד לזכויותיהם של בעלים ונשים. בתי המשפט מצמצמים בהדרגה את הפער בין ידועים בציבור לבין זוגות נשואים, למרות שהחקיקה בנושא עדיין לא אחידה. אם כך, למה ישנם זוגות שנמנעים מהחתונה? ראשית, חשוב לזכור שבישראל זוגות רבים פשוט אינם זכאים לחתונה בגלל סיבות שונות הקשורות בדת. מעבר לכך, ישנם אנשים שפשוט אינם מעוניינים לקחת חלק במוסד הנישואים. אם הסיבה לכך היא החשש ממחויבות – כדאי לזכור ולהזכיר שהימנעות מנישואים אינה מגנה על בני הזוג ממחויבות! הדרך היחידה להיות מוגנים היא הסכם ממון ידועים בציבור שיתעד את כל ההסכמות בין בני הזוג.

ובכל זאת, ישנם כמה הבדלים בין זוג נשוי לבין ידועים בציבור. ראשית – לא תקבלו נקודות זכות ממס הכנסה. שנית – בהיעדר ילדים לא ייקבעו דמי מזונות. את הקשר הזוגי תוכלו להתיר בכל עת בלי צורך באף אישור משום גורם – יתרון עבור מי שמעוניין במערכת יחסים קלילה, חיסרון עבור מי שירצה להיאבק על חלוקת הרכוש. ככלל, חלוקת הרכוש היא לרוב הנושא הטעון ביותר בין ידועים בציבור שרוצים להיפרד.

הסכם ממון ידועים בציבור

ובכן, החלטתם לחתום על הסכם ממון ידועים בציבור. מה תרצו להסדיר בו? בראש ובראשונה, כדאי להתייחס לילדים ממערכות יחסים קודמות ולוודא שבמקרה של מוות, חלילה, רצונכם לגבי חלוקת הירושה יהיה ברור ומוסכם על הכל. מעבר לכך – במקרים רבים ידועים בציבור נכנסים למערכת יחסים עם רכוש משל עצמם. לאורך ימי הקשר הזוגי מן הסתם תרכשו עוד דברים רבים. מה דין הרכוש מכל הסוגים? קשה לשער מה בית המשפט יפסוק, שכן הדיון יתמקד בשאלה החמקמקה של הכוונה שהייתה לזוג לגבי השיתוף של הרכוש. בעיה נוספת: בניגוד לזוגות שערכו חתונה, לזוג של ידועים בציבור יהיה קשה מאד להגדיר את הנקודה שבה הקשר הפך רשמי.  לכן מומלץ מאד להסכים ולכתוב איך הרכוש יחולק בין שניכם. יהיה קל יותר לעשות את זה כאשר האהבה פורחת, מאשר להגיע להסכמות אחרי שהאהבה הסתיימה. יתרון אחרון אך חשוב – הסכם הממון הוא גושפנקא רשמית לקשר ביניכם, ותוכלו לעשות בו שימוש כאשר תרצו לממש את זכויותיכם.

איך עורכים הסכם ממון ידועים בציבור?

התשובה היא פשוטה: אל תוותרו על עורך דין. כמו בכל מסמך שיצטרך, אולי, לעמוד בבדיקה משפטית מדוקדקת – אתם רוצים מסמך חסין ועמיד. אתם אולי מסכימים על הכל, והיחסים ביניכם פשוטים להגדרה – אבל רק עורך דין יוכל להנחות אתכם בנפתולי החוק ולסייע לכם להתייחס לכל הנקודות החשובות על סמך ניסיונו העשיר. אל תוותרו על עצה של עורך דין בקיא בדיני המשפחה, מכיוון שההסכם שלכם חייב להחזיק מים ברגע האמת. בבואכם לבחור את עורך הדין הקפידו למצוא אדם רגיש ובעל יכולת גישור גבוהה, שכן עריכת ההסכם עלולה להיות טעונה מבחינה רגשית. חפשו עורך דין שתוכלו לתת בו אמון מלא ולהישען על ניסיונו וכישוריו.