הליך גירושים הוא אף פעם לא תהליך נעים, שנכנסים אליו בשמחה וברצון. אם נחפש זוגות שעברו הליך גירושים חיובי מן הסתם נפגוש בני זוג ,שהצליחו לשמור על קשר תקין, לתקשר היטב ולנסח הסכם בהליך גישור או באמצעות עורך דין משותף. מצד שני – כמה זוגות כאלה כבר יש? הרי גירושים, מטבעם ומעצם הגדרתם, נובעים ממצב שבו בני הזוג אינם מסתדרים. אותו זוג, שאתמול רב אפילו על סוג החלב שרוכשים במרכול, מן הסתם לא יצליח לנהל דיון שקט ורגוע, לגבי נושאים קריטיים כמו עתיד הילדים או חלוקת הרכוש.

אם כך, הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות הוא להתאים ציפיות למציאות שאתם עומדים להתמודד איתה. הליך גירושין הוא תהליך כואב, פוצע ומייסר. כל הדברים שלא הצלחתם לפתור, כל הכאבים וכל התסכולים, עומדים לצוף ולעלות לדיון. האנשים האהובים עליכם ביותר עומדים להיפגע, ואולי הם ישפטו אתכם ולא יתמכו בהם. חברים קרובים ומכרים יעמדו למבחן, ועשויים לאכזב אתכם. לקושי הזה מתווספת, במקרים רבים, גם תחושת אכזבה מעצמכם וקושי לקבל את הסטטוס החדש ואת כישלון חיי הנישואים, שבהם תליתם תקוות ותכניות רבות כל כך.

כאשר אתם מוכנים נפשית להליך קשה ואינכם משלים את עצמכם, שהדברים יתנהלו בקלות וביעילות – סביר להניח שתהיו בשליטה טובה יותר. מדובר בנושא קריטי, מכיוון שאסור שהרגשות השליליים יכוונו את המעשים שלכם. למעשה, ככל שאתם מעורבים יותר רגשית ומוצפים בכעס ובתסכול, כך גדל הסיכוי שתעשו טעויות בלתי הפיכות.

1.      אל תמהרו

וודאו שאתם בטוחים בצורה מוחלטת ובלתי ניתנת לשינוי, שאתם בוחרים להתגרש. אפילו אם אתם יודעים שלנישואין אין עוד כל תקנה ואין שום דרך לשקמם – עצרו לפני שאתם רצים להגיש תביעה. אם יש אפשרות כלשהי לתקשר עם הצד השני ולהגיע להליך ולהסכם בלי תהליכים מסובכים של סכסוכים משפטיים, זוהי הבחירה החכמה והזולה ביותר.

2.      אל תוותרו על ייעוץ משפטי מקצועי

מכיוון שאתם מוצפים רגשית, אין ספק שזה הזמן הנכון לבחור עורך דין מקצועי, מנוסה ואמין ולבנות עמו מערכת יחסים של אמון. תנו לאיש המקצוע לנווט אתכם. עורך דין פועל על בסיס ניסיון וידע מקצועי, ללא מעורבות רגשית. חייב להיות לכם אמון מלא בעורך הדין וכדי להבטיח הליך גירושים חלק ככל האפשר, עליכם להקשיב לעצותיו ולא לפעול בצורה פזיזה. מי שיציע לכם לוותר על עורך דין מקצועי בגלל שיקולי תקציב, עושה לכם שירות גרוע – ההפסדים שלכם עשויים להיות גרועים עשרות מונים. וויתור על ייעוץ משפטי אפשרי רק במקרים פשוטים וקלים מאד. במקרה שיש ילדים, רכוש משותף ואין הסכם טרום – נישואין מחייב, אסור לוותר על עורך דין. אפילו אם יש הסכמה בין בני הזוג – ניסוח ההסכם חייב להתבצע על ידי איש מקצוע כדי, שיוכל להחזיק מעמד בקשיים שעלולים להתגלע בהמשך.

3.      הימנעו מכל צורה של אלימות ותוקפנות

עימותים פיזיים הם בגדר איסור מוחלט. צאו מנקודת הנחה שהצד השני עשוי להקליט אתכם ושאתם תשלמו מחיר יקר על כל מצב של אובדן שליטה. הדבר הגרוע ביותר, שיכול לקרות מבחינתכם הוא להגיע למצב של זימון משטרה ועירוב רשויות החוק. קרוב לוודאי, שאתם תחושו שאתם הצד הנפגע, אבל כל צורה של עימות פיזי תיצור עבורכם בעיות רבות בהמשך הדרך. זה הזמן לתפוס מרחק ולהימנע ממריבות ככל האפשר. ישנם מקרים בהם אחד מבני הזוג מנסה לביים סיטואציה של אלימות כדי להפליל את השני – עוד צעד שאסור בתכלית האיסור להתפתות אליו.

4.      אל תהססו לפנות לרשויות במצבי אלימות

לא הבושה, לא הפחד ולא החשש מפני נזק להליך הגירושים, צריכים למנוע מכם לבקש סעד ועזרה במצבי אלימות. כל זמן הוא הזמן הנכון מבחינתכם לפנות לעזרה ולהגנה, ובמיוחד כאשר כבר וויתרתם על הנישואין ואתם רוצים להמשיך הלאה.

5.      אל תשכחו שיש כתובה

נשים וגברים: כדאי לזכור את הכתובה. אם הסכום שרשום בה הוא גדול, זכרו שבית דין רבני עשוי לפסוק שהיא תשולם. מהסיבה הזו העצה, ששומעים הרבה לפיה לגבר תמיד עדיף לבחור ברבנות ולאישה כדאי להימנע ממנה היא עצה לא נכונה. כל מקרה לגופו, וחשוב להתייעץ עם עורך דין, גם לפני שבוחרים את הערכאה.

6.      אל תכתבו טקסטים שיפגעו בכם בהמשך

לפני שאתם מפרסמים טקסט ברשתות החברתיות – או שולחים אותו במייל, בהודעת טקסט או בכל דרך אחרת – קראו אותו שנית ונסו לדמיין איך הוא ייראה אם עורך הדין או השופט שלכם יקראו אותו. היו זהירים מאד בהתנהלות שלכם בכל הרשתות החברתיות. פייסבוק הוא כלי גרוע ביותר לפרוק בו אגרסיות, לנהל דיונים ארסיים ולהיסחף לעימותים. אופן פעולה נוסף שעשוי להזיק לכם ברשתות החברתיות הוא צילומים שלכם בכל מצב גבולי, עם בני זוג אחרים או במסיבות פרועות. זכרו שהתמונות התמימות ביותר עשויות להתפרש בצורה הגרועה ביותר. אגב, חשוב לדעת שכל חשבון שאתם מנהלים, גם חשבון חדש שפתחתם כדי להתנתק מקשרי העבר – ייחשף בסופו של דבר ויש לנהלו בזהירות המרבית.

7.      אל תפגעו בילדים

הילדים שלכם מעניקים לכם כוח אדיר לפגוע זה בזה ולהקצין מצבי משבר. אל תתפתו לכך, זה הרגע להתעלות ולזכור שהילדים אינם אמורים לשלם את מחיר הטעויות של הוריהם. הסתה, השמצות ונקמה – כל אלה עשויים להקל עליכם כרגע, אבל אתם תשלמו על כך מחירים אדירים בהמשך הדרך. מעבר לכך, במידה והשופט יתרשם, שאתם מסיתים ומשמיצים, אתם עשויים לשלם על כך בפסק הדין. עוד דבר שאסור לכם לעשות הוא להתלונן ולקטר אצל הילדים. הם אינם החברים שלכם, והם לא אמורים לשמוע על הקשיים הרבים, שאתם חווים. בחרו בדמות מבוגרת שיש לה יכולת להכיל את הקושי שלכם ולהתמודד עמו. ולבסוף – נסו, ככל האפשר, לא לריב מול הילדים. הנזק שייגרם ילווה אתכם ואת בן הזוג לשעבר, לאורך שנים ארוכות קדימה ולמרות סערת הנפש נסו לזכור גם את הטווח הארוך.

8.      אל תפעלו לפי העצות של אנשי שלומכם

הליך גירושים שמנוהל על פי גחמות ורגשות הוא הליך שיסתיים בנזקים. כל מי שמסביבכם, כולל המומחים הגדולים ביותר בעיני עצמם, אינם מסוגלים לתת לכם עצה טובה וחסרת פניות. אם עצה כלשהי נשמעת לכם נכונה – בדקו אותה עם עורך הדין שלכם. כל צעד שתעשו עכשיו עשוי להיות בלתי הפיך וליצור נזק ללא תקנה. בחרתם לשכור את שירותיו של עורך דין כדי שלא גוגל ולא אף גורם אחר ינחו את פעולותיכם.

9.      חשבו היטב על משמורת משותפת

משמורת משותפת היא פתרון שנשמע טוב והוגן, אבל הוא לא נכון עבור כולם. בהקשר זה כדאי לדעת שנכון לעכשיו, משמורת משותפת אינה משפיעה במידה דרמטית לא על זמני השהות ולא על סכומי המזונות שייפסקו.

10.  וותרו על הנקמה

נכון, נגרם לכם נזק אדיר ואתם פצועים וכואבים. ובכל זאת, המטרה של הליך גירושים היא להמשיך הלאה, לא להתבוסס בעבר. נסו לפעול בצורה מושכלת ושקולה עכשיו כדי שלא תעשו צעדים שתתחרטו עליהם, או תאלצו לשלם עליהם, בהמשך הדרך.

11.  אל תיכנסו ליוזמות עסקיות

חכו קצת. אם יש לכם הזדמנות עסקית שאינכם רוצים שמחצית ממנה תועבר לבן הזוג – זה הזמן להיות סבלניים ולהבטיח, שהנכסים החדשים יהיו בבעלותכם הבלעדית.

12.  אל תעלימו כספים

הפיתוי אולי גדול, אבל אין לכם דרך לדעת מה הצד השני יעשה ואיזה כלים יש לו כדי לחשוף העלמות של רכוש משותף. אסור לכם להצטייר בערכאות כמי שפעלו בחוסר תום לב. ואפילו יותר מכך: וותרו על הרעיון של חסימת חשבון הבנק או סגירת כרטיסי אשראי. צעד כזה אולי יקל עליכם רגשית, אבל הוא לא יעיל ולא ישרת מטרה קונקרטית. אם אתם מרגישים שהצד השני מפזר כספים כדי להפעיל עליכם לחץ, ניתן לפעול מול הבנק כדי שכל פעולה תדרוש חתימה של שני בני הזוג.

13.  אל תשפכו את הלב מול כל העולם

גירושים הם הליך שמוטב לנהלו עם הקלפים קרובים לחזה. יש הרבה דברים שכדאי לכם לעשות ללא ידיעת הצד השני, וכל מה שתספרו ותחלקו עם חברים ומקורבים, עשוי להתגלגל הלאה. תקשרו עם עורך הדין שלכם ועם אנשים שאתם יכולים לתת בהם אמון ללא סייג. את כל האחרים השאירו מחוץ למעגל בשלב המוקדם של ניהול ההליך. באופן כללי, כדאי להקדים את בן הזוג בכמה וכמה צעדים כדי להישאר תמיד ביתרון יחסי, וכדי שתצליחו בכך חשוב להיות מאד דיסקרטיים.

14.  זה לא הזמן לרומן מחוץ לנישואין

אם אתם מנהלים רומן או קשר כלשהו מחוץ לנישואין, הקפידו להיות מאד זהירים ודיסקרטיים. למעשה, רצוי להתרחק מכל פעילות מחוץ לנישואין במשך הליך הגירושים כולו. קל מאד היום לשכור חוקר פרטי, שיגלה את הקשר ובכך יסלים את הסכסוך למדרגות חדשות. מעבר לכך שהסכסוך יסלים, הצד השני יוכל לעשות שימוש במידע הזה בערכאות.

15.  זהירות עם הקלטות

ראשית, חשוב לדעת שהחוק אוסר על הקלטת שיחות שאינכם צד בהן, כך שהקלטות כאלה לא יוכלו לשמש אתכם בהמשך הדרך. מצד שני, נסו להקליט שיחות עם בן הזוג שמוכיחות טענות שלכם כמו תוקפנות, אלימות או העלמת רכוש. אל תשכחו שהנשק הזה עובד בשני הכיוונים – הצד השני יכול להקליט אתכם ממש כפי שאתם יכולים להקליט אותו. היו זהירים בכל צורה של תקשורת עם כל אדם, שאין לכם בו אמון מוחלט. באותו הקשר כדאי לשמור על הכיסים ועל החפצים כדי, שלא תהיה בהם שום ראיה שתשרת את הצד הנגדי. צאו מנקודת הנחה שבן הזוג עובר על הכיסים, המגירות והתיקים שלכם ובודק אותם.

16.  אל תהיו תמימים

אולי אתם פועלים בתום לב, אך אין משמעות הדבר שגם הצד שכנגד מתנהג בצורה גלויה וישרה. ייתכן שאתם נמנעים מייעוץ משפטי, בעוד שבן הזוג מודרך ומנווט על ידי איש מקצוע כדי להגיע לתנאים הטובים ביותר. אולי מעלימים מכם רכוש, בגידות ואפילו עושים הכנות לבריחה מן הארץ. בדקו כל סימן מחשיד והיו זהירים מאד בהתנהלות מול אוהב, שהפך ליריב. מצבים קיצוניים גורמים לאנשים להתנהג בצורה בלתי צפויה ולא אופיינית.

לסיכום

אתם עומדים בפני דרך קשה ואולי גם ממושכת. הדרך היחידה לעבור את הגירושים בשלום וללא נזקים ניכרים לשני הצדדים – וכמובן לילדים – היא לפעול בשיקול דעת ובענייניות. מעבר לדברים שאסור לכם לעשות יש הרבה מאד דברים שכדאי לכם לעשות ולהקפיד עליהם. כדי להגיע להישגים, כדאי לכם להקדיש זמן ומאמץ להכנה מדוקדקת, צבירת ידע וכוחות נפשיים. נסו בכל דרך לשמור על עצמכם – על בריאותכם, על הכוחות שלכם ועל הילדים המשותפים.