מודל המשפחה בישראל עובר שינוי גדול בשנים האחרונות. לצד זוגות נשואים וידועים בציבור המגדלים ילדים, ישנה גם משפחה מסוג אחר: הורות משותפת. אלו הם גבר ואישה אשר אינם בני זוג, אך חוברים יחד כדי להביא לעולם ילד משותף. במצבים אלו ישנה חשיבות עצומה לחתימה על הסכם הורות משותפת, אשר יוודא את מידת ההתאמה בין הצדדים, יסדיר את מערכת היחסים ההורית וימנע מחלוקות מהותיות באשר לגידול הילד.

 

מהי הורות משותפת?

בעבר, הקמת משפחה הייתה נחלתם הבלעדית של זוגות נשואים. כיום, בעידן המודרני, ישנו מגוון של מודלים לתא משפחתי ואחד מהם הוא הורות משותפת. זוהי מסגרת שבה גבר ואישה אשר אינם בני זוג ואינם מנהלים קשר רומנטי, מביאים יחד ילד לעולם. לעיתים אלו גבר ואישה הטרוסקסואליים אשר מצויים ברווקות מאוחרת ומבקשים להקים משפחה. במקרים אחרים, ישנו גבר הומו ואישה לסבית, המחליטים להביא ילד משותף או זוגות חד מיניים המתקשרים עם גבר או אישה, על מנת להפוך להורים.

 

ישנה נטייה לבלבל את המונח הורות משותפת עם משמורת משותפת, כאשר האחרון מסדיר את זמני השהות של כל הורה עם הילד. מושג זה מוכר לנו בדרך כלל מהליכי גירושין, אז בעת פרידת ההורים יש להחליט על הסדר המשמורת וחלוקת זמני השהות. אולם, גם במקרה של הורות משותפת, היות שההורים אינם חיים בדרך כלל תחת אותה קורת גג, יש לקבוע את הסדר המשמורת וחלוקת זמני שהות של הילד שיביאו לעולם. זהו אחד הנושאים המרכזיים אשר יופיעו בהסכם הורות משותפת, אשר על חשיבותו נעמוד מיד.

 

בחירת הפרטנר המתאים

עבור רבים ובוודאי עבור זוגות גרושים, הורות משותפת יכולה להישמע כסוג של אידיאל, שהרי לא פעם, בני זוג נפרדים על רקע הקושי לשלב בין היותם בני זוג לבין היותם הורים. בהורות משותפת הקונפליקט הזה כלל אינו נמצא. עם זאת, צריך לזכור כי מסגרת זו מציבה לא מעט קשיים ואתגרים משלה והיא לא מתאימה לכל אחד. לעיתים, דווקא משום שאין מעורבות רומנטית בין ההורים, יכול להיות קושי להתפשר כשיש חילוקי דעות. כמו כן, יש לזכור כי לכל אחד מהצדדים יכול להיות בן או בת זוג וגם הם יהיו חלק אינטגרלי מחייו של האחר.

 

על כן, חשוב מאוד לקחת את הזמן הנדרש כדי לבחור את הפרטנר המתאים ולא לקבל החלטות פזיזות. על הצדדים לוודא כי הם חולקים השקפת עולם באשר לצורת החינוך של הילד, להסדר המשמורת שהם חפצים בו, למידת האחריות הכלכלית, הקשר עם המשפחה המורחבת ועוד. יש מי שבוחרים בידיד או בידידה ותיקים, עמם בנו לאורך השנים יחסי אמון וההכרות בין הצדדים מעמיקה מאוד. לצדם, יש מי שבוחרים לצאת למסע הזה עם בן או בת זוג לשעבר, עמם הזוגיות אמנם לא צלחה, אך המכנה המשותף ביניהם גדול והם החליטו להביא יחד ילד. כמו כן, כיום קיימות גם אפשרויות להכיר פרטנרים מתאימים להורות משותפת במסגרת הרשתות החברתיות המקיימות קבוצות ייעודיות למטרה זו.

הסכם הורות משותפת

עורכי דין העוסקים בדיני משפחה, נתקלים חדשות לבקרים בסכסוכים קשים הנוצרים במסגרת הורות משותפת, משום שאין בין הצדדים הסכם מסודר. עריכת הסכם מגשימה שתי מטרות: האחת, היא מחייבת את ההורים לעתיד לערוך ביניהם תיאום ציפיות ולהסדיר חוזית את ההסכמות ביניהם. לא פעם, הצדדים סמוכים ובטוחים כי הם מכירים זה את זו היטב וכי יש ביניהם בסיס רחב של הסכמה, אך בזמן אמת, בעת ניסוח ההסכם, מתגלה למעשה שיש ביניהם הבדלים משמעותיים. לעיתים יצליחו הם להגיע לעמק השווה אך במקרים אחרים, הדבר מטיל עבורם בספק את מידת התאמתם להורות משותפת.

 

אם זהו אכן המצב, הרי שלצד האכזבה הגדולה, בוודאי שטוב לגלות את הדברים בשלב זה, כך ששני הצדדים יוכלו למצוא את השותף המתאים להם. המטרה השנייה של עריכת הסכם הורות משותפת, היא למנוע מחלוקות מהותיות בין ההורים, היות שמערכת היחסים ביניהם וכל הסוגיות העקרוניות הוסדרו. חיי היומיום יכולים כמובן להביא עמם ויכוח או אי הסכמה, אך כאשר יש בסיס איתן להורות המשותפת, יוכלו הצדדים לפתור את הדברים בצורה קלה יותר.

 

פנייה אל עורך דין לדיני משפחה

הסכם הורות משותפת מאפשר כאמור לצדדים, לבחון באופן ממשי את מידת ההתאמה ביניהם, לבסס את מערכת היחסים ההורית ולמנוע סכסוך עתידי ביניהם לאחר בואו של הילד. על מנת שההסכם יגשים את מטרותיו ואכן ישמש עוגן להורות המשותפת, ישנה חשיבות גדולה מאוד לשאלה איזה עורך דין מנסח את ההסכם. היות שמדובר בעניין אישי כל כך, הנטייה במקרים רבים היא לפנות לעורך דין שמוכר למי מהצדדים: בן משפחה, חבר, או מי שנתן להם בעבר שירותים משפטיים.

 

אולם, בשל ייחודיותו של הסכם זה, חשוב מאוד לפנות לעורך דין המתמחה בדיני משפחה, אשר יבנה עבור הצדדים הסכם מקצועי ומקיף, הנותן מענה לכל הנושאים הרלוונטיים. כך למשל, יש לקבוע היכן יתבצעו טיפול ההפריה והמעקב הרפואי ומי יישא בהוצאות ההיריון והלידה. איזה חינוך יקבל הילד, מה תהיה חלוקת זמני השהות בין הצדדים, מה יהיה גובה דמי המזונות ומי ישלם למי ועוד ועוד. כמו כן, עורך הדין יוכל, בשל ניסיונו המקצועי, לצפות בעיות עתידיות ולתת להן מענה במסגרת ההסכם, למשל, מה קורה בעת שינוי במצבו הכלכלי של מי מהצדדים, או כאשר מי מהם ירצה להעתיק את מקום מגוריו.