ההחלטה להתגרש היא בראש ובראשונה החלטה רגשית, האם בני הזוג מעוניינים להמשיך לחיות יחד זו עם זה או להיפרד. אולם, בשל אופיו המורכב של הליך הגירושין בישראל, להחלטה זו נכנסים גם שיקולים משפטיים וכלכליים וחשש לקיפוח זכויות אם צד אחד יפעל לפני השני. הסכם שלום בית לחילופין גירושין, מאפשר לבני הזוג אשר חושבים על גירושין אך אינם בטוחים כי זה הצעד הנכון, לתת הזדמנות נוספת לקשר שלהם, ללא חשש כי הצד השני ינצל את פסק הזמן הזה לצבירת יתרון על פני האחר.

הקדמה

על פניו ובאופן הטבעי ביותר, ההחלטה על גירושין אמורה להתקבל על בסיס שיקול אחד: האם בני הזוג מסוגלים ורוצים להתגבר על המשבר ביחסים שלהם, או שזוהי שעתם להיפרד. אולם, בפועל, משעלתה האפשרות של גירושין, חושש כל אחד מבני הזוג, כי אם ישתהה על מנת לתת הזדמנות נוספת לקשר, יוכל השני לנצל זאת כצעד טקטי להקדים אותו ולצבור יתרון בהליך הגירושין.

על מנת להסיר חשש זה ולאפשר לבני הזוג לבחון האם יש סיכוי לפיוס, נוצרה האפשרות של עריכת הסכם שלום בית לחילופין גירושין. להסכם זה שני חלקים: בחלקו הראשון, קובעים בני הזוג מהם הצעדים שינקטו בהם לצורך שיקום הקשר וכן כללים מנחים להתנהלותם זה כלפי זו וכלפי הילדים. החלק השני של ההסכם יהיה למעשה הסכם גירושין, אשר ייכנס לתוקפו רק במידה ובסופה של התקופה, יחליטו בני הזוג כי מקומם אינו יחד וכי ברצונם להתגרש.   

הסכם שלום בית

כאמור מעלה, החלק הראשון של ההסכם מוקדש לשלום בית. במסגרתו, מחליטים בני הזוג על  התנאים המרכזיים הדרושים לצורך מתן הזדמנות כנה לקשר. קביעת הכללים הללו נועדה ליישב את המחלוקות השונות שהביאו למשבר בין הצדדים ורק אם יקפידו עליהם, יוכלו לתת הזדמנות ממשית לזוגיות שלהם. אלו תנאים נהוג לכלול בהסכם שלום בית? כמובן שאלו משתנים מזוג לזוג על פי נסיבותיהם, אולם ניתן להצביע על כמה דוגמאות נפוצות. כך למשל, ההסכם יכול לקבוע תנאי על פיו בני הזוג ישובו מעבודתם עד שעה מסוימת, כדי שיהיה להם זמן איכות יחד, לאכול ארוחת ערב או לצפות בתכנית טלוויזיה אהובה יחד. היה ובני הזוג זקוקים לטיפול זוגי כדי לגשר על הפערים ביניהם, יכלול חלק זה העוסק בשלום בית, את התחייבותם של שניהם לעשות כן. ככל ויש אי הסכמה בין הצדדים בעניינים הנוגעים לילדים, יש לקבוע במסגרת ההסכם למשך התקופה הקרובה, כיצד ינהגו בני הזוג בנושאים הללו וכיו”ב.

הסכם גירושין

החלק השני של ההסכם הוא הסכם גירושין, אשר ייכנס לתוקף רק אם בני הזוג יגיעו למסקנה כי שלום הבית לא צלח וברצונם להתגרש. כפי שבני הזוג גיבשו הסכמות באשר לתנאי שלום הבית, לצורך שיקום הקשר ביניהם, כך גם הם מחליטים בהסכמה לגבי סוגיות הגירושין אשר יהיו רלוונטיות עבורם בעת פרידה. מלבד סידור הגט, ישנה גם חלוקת הרכוש בין הצדדים ואם לבני הזוג יש ילדים, הרי שעליהם גם לקבוע מה יהיה הסדר המשמורת במקרה של גירושין ומה יהיה שיעור המזונות. בשלב זה, בו בני הזוג עוד מעוניינים לתת הזדמנות ליחסים ביניהם, המשא ומתן על תנאי הגירושין, נוטה להיות הוגן יותר. זאת משום שלצד הרצון להגן על זכויותיו, במקרה של פרידה, כל צד גם רואה ומעוניין לכבד את רצונות בן/בת הזוג, דבר שבדרך כלל אינו מתקיים כאשר מערכת היחסים כבר עלתה על שרטון ואין סיכוי לפיוס. לכן, אף אם בסופו של יום, שלום הבית לא יישא פרי, אזי בידי בני הזוג הסכם גירושין מוכן והם יוכלו להיפרד תוך זמן קצר, בכבוד הדדי ולהימנע ממאבק משפטי בערכאות, הגוזל זמן רב וכרוך בעלויות ניכרות.

 פנייה לעורך דין גירושין

שוקלים להתגרש אך אינכם בטוחים אם זהו הצעד הנכון? אל תמהרו להתגרש אם יש לכם עוד סיכוי לשקם את הקשר. במצב שכזה, ייתכן מאוד כי הפתרון עבורכם הוא הסכם שלום בית לחילופין גירושין. הסכם זה כפי שהסברנו בהרחבה במאמר זה, יאפשר לכם לתת הזדמנות נוספת לנישואים שלכם, תוך הקפאת המצב הקיים מבחינה משפטית, כלומר, אף אחד מבני הזוג לא יוכל לנקוט בהליכים כנגד הצד השני, בתקופה זו כפי שהוגדרה על ידכם ולזכות ביתרון על פני האחר. ניסיון הפיוס לא הצליח? בידכם כבר הסכם גירושין הוגן ומקיף, אשר יאפשר לכם לסיים את ההליך תוך זמן קצר ולהיפרד בצורה מכובדת זה מזו. על מנת להבין האם זהו הנתיב המתאים ביותר עבורכם, עליכם לפנות לעורך דין המתמחה בדיני משפחה וגירושין. עורך הדין יסביר לכם את מהותו של ההסכם והשלכותיו ובמידה שתקבלו החלטה כי ברצונכם לערוך הסכם זה, יסייע עורך הדין בגיבוש ההסכם ויתאים אותו באופן ספציפי ומדויק לצרכים שלכם.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *