חלק לא קטן מהזוגות החיים בישראל הנם ידועים בציבור. אלו הם זוגות אשר מקיימים מערכת יחסים זוגית אך אינם ממסדים את הקשר בנישואין. במהלך השנים, השוו המחוקק ובתי המשפט את מעמדם של ידועים בציבור לזה של זוגות נשואים בנושאים רבים ועל כן זכאים הם להנות מאותן הזכויות.

מי הם ידועים בציבור?

בני זוג אשר מקיימים מערכת יחסים זוגית וחיי שיתוף, אך אינם נשואים הם ידועים בציבור. לעיתים, מדובר בזוגות אשר אינם יכולים להינשא על פי חוקי המדינה אך במקרים רבים, בני הזוג בוחרים שלא להינשא באופן פורמאלי. עם העלייה במספר הזוגות החיים באופן הזה, נוספו להם עוד ועוד זכויות ומעמדם מתקרב לזה של זוגות נשואים, כפי שיפורט להלן. עם זאת היות שמעמדם של ידועים בציבור טרם הוסדר בחקיקה, מימוש הזכויות המגיעות להם אינו פשוט משהוא נעשה באופן נקודתי מול כל גוף וגוף. על כן, יש צורך לפנות אל עורך דין מקצועי ומנוסה, אשר יסייע לבני הזוג לקבל את מלוא זכויותיהם מכל גורם רלוונטי.

 זכויות בביטוח לאומי

החקיקה הנוגעת לזכויות הניתנות על ידי המוסד לביטוח לאומי, רואה בידועים בציבור כזוג נשוי לעניין זכויות וחובות, למעט כמה חריגים. קבלת קצבה, פיצוי או הטבה כלשהי מביטוח לאומי, מותנית בהגשת תביעה מתאימה, אך קודם לכך, צריכים בני הזוג לקבל הכרה מהמוסד לביטוח לאומי כי הם אכן ידועים בציבור. הדבר נעשה באמצעות מילוי שאלון וצירוף מסמכים תומכים. בני הזוג נדרשים לתת פרטים בדבר מערכת היחסים שלהם, לרבות, התנהלותם במשק הבית המשותף וביחסי הממון ביניהם. לאחר שביטוח לאומי הכיר בבני הזוג כידועים בציבור, יוכלו להגיש את התביעות השונות.

זכות ירושה

לבני זוג ידועים בציבור קיימת הזכות לרשת זה את זו ובלבד כי מתקיימים ארבעת התנאים הבאים:

  1. קשר זוגי: בני הזוג קיימו מערכת יחסים זוגית לאורך תקופה ובסמוך למועד פטירתו/ה של בן/בת הזוג.
  2. משק בית משותף: תנאי זה אינו מחייב מגורים משותפים, אך צריכים להתקיים סממנים ברורים של חיי שיתוף.
  3. אינם נשואים: במועד הפטירה, בני הזוג לא היו נשואים לאנשים אחרים.
  4. העדר הוראה אחרת: התנאי האחרון הוא כי אין צוואה הקובעת אחרת, כלומר, המנוח/ה לא הותירו אחריהם צוואה המונה יורשים אחרים לרכוש.

 

זכאות למזונות

בכל הנוגע למזונות ילדים, אין כל הבדל בין ידועים בציבור לזוגות נשואים ועל כן, בעת פרידת בני הזוג, תוכל האם לתבוע את מזונות הילדים מן האב. אולם, בכל הנוגע למזונות אישה, ישנו הבדל משמעותי בין אישה נשואה לידועה בציבור. זכאותה של אישה נשואה למזונות אישה היא מדין תורה בעוד שזכאותה של ידועה בציבור למזונות היא מתוך הסכם מכללא. מצב זה יוצר עמימות משפטית ובתי המשפט אינם פוסקים מזונות לידועה בציבור בכל מקרה, אלא הדבר נבחן על פי הנסיבות. מנגד, ידועה בציבור יכולה לקבל מזונות לאחר הפרידה ואישה נשואה אינה זכאית לכך.

מזונות משקמים ייפסקו לידועה בציבור במקרים בהם הייתה תלויה כלכלית בבן זוגה. מטרתם הם לאפשר לאישה להשתקם כלכלית ולספק לה אמצעי קיום בתקופה הסמוכה לפרידה.

זכויות נוספות

בנוסף לכל האמור לעיל, ידועים בציבור זכאים גם לזכויות נוספות כגון סיוע בדיור ממשרד הבינוי והשיכון. לשם הרשמה לאחת מתוכניות הסיוע, בני הזוג נדרשים למלא הצהרה בדבר היותם ידועים בציבור ולחתום על ההצהרה בפני עורך דין. דוגמא נוספת היא נקודות זיכוי במס הכנסה. נדגיש כי הטבה זו אינה ניתנת לידועים בציבור בשל ההכרה בסטטוס שלהם והשוואתו לזוגות נשואים, אלא נהפוך הוא. מס הכנסה מתייחס לידועים בציבור כרווקים ועל כן זכאים הם במקרים מסוימים להנחות בתשלום מס, למשל, ידוע/ה בציבור שיש להם ילדים, נחשבים כרווקים ויכולים לקבל נקודות זיכוי.

פנייה לייעוץ משפטי

כאמור מעלה, זוגות ידועים בציבור זכאים לזכויות רבות, בדומה לזוגות נשואים. אולם, מימושן דורש הוכחת הסטטוס מול כל גורם וגורם באופן נקודתי. משכך, על מנת לממש את הזכויות באופן המיטבי, כדאי לקבל ייעוץ וליווי משפטי במסגרתו עורך הדין יוכל לסייע לבני הזוג בהוכחת הסטטוס, לרבות באיתור מסמכים רלוונטיים ובתיאור מדויק של העובדות. עוד נוסיף כי מומלץ מאוד לידועים בציבור לערוך הסכם חיים משותפים או הסכם ממון, אשר יסדיר את חלוקת הרכוש ביניהם במקרה של פרידה. עורך הדין יוכל לערוך עבור בני הזוג הסכם מותאם אישית, אשר יכול לכלול, אם ירצו בכך גם קווים מנחים בעניין משמורת ילדים ומזונות. מטרתו של הסכם זה היא למנוע סכסוך בין הצדדים במקרה של פרידה.