יש בבעלותכם דירה ואתם עומדים להתגרש? כחלק מהליך הגירושין, יש צורך לבצע גם פירוק שיתוף במקרקעין. אם בין בני הזוג ישנה הסכמה באשר לאופן הפירוק, הרי זה מצוין, אך בהעדר הסכמה, יהיה צורך בהגשת תביעה לפירוק שיתוף.

מבוא: פירוק שיתוף במקרקעין

כאשר כמה אנשים יחדיו רכשו נכס נדל”ן, הם נקראים בעגה המשפטית שותפים במקרקעין. בסיטואציות שונות, עולה הצורך לפרק את אותה שותפות, אז יש לבצע הליך פרוצדוראלי הנקרא פירוק שיתוף במקרקעין. בהליך הגירושין, פירוק שיתוף מתבצע כחלק מחלוקת הרכוש בין הצדדים, כאשר מדובר בדרך כלל בדירת המגורים המשותפת ולעיתים גם בנכסי נדל”ן נוספים שנרכשו להשקעה. פירוק שיתוף במקרקעין יתבצע באחת משתי דרכים: פירוק השותפות על ידי מכירת הנכס או חלוקה בעין, אשר משמעותה כי הנכס יחולק לחלקים שווים בהתאם למספר השותפים וכל שותף יהיה הבעלים של אותו החלק.

פירוק שיתוף בגירושין

זוגות רבים רוכשים נכסי נדל”ן במהלך נישואיהם, כאשר לרוב, ישנה דירת מגורים בה חיו בני הזוג ולעיתים, ישנם גם נכסים נוספים אשר בני הזוג רכשו לצרכי השקעה. משהתקבלה החלטה על גירושין, יש לבצע, כחלק מחלוקת הרכוש בין בני הזוג, גם פירוק שיתוף של נכסי הנדל”ן שבבעלותם. כאמור מעלה, פירוק שיתוף במקרקעין יכול להתבצע בשתי דרכים, כאשר לרוב, יבחרו בני הזוג בדרך של מכירת הנכס וחלוקת הרווחים ביניהם. ראשית, משום שחלוקה בעין אינה תמיד אפשרית מבחינה תכנונית ושנית משום שבדרך כלל, בני זוג בהליך גירושין אינם רוצים עוד בחיבור הזה של נכס משותף ומעדיפים אפוא למכור אותו.

הסכמה או מחלוקת

ככלל, פירוק שיתוף במקרקעין הוא הליך מאוד פשוט, אך זאת בתנאי כי קיימת הסכמה בין בני הזוג באשר לאופן הפירוק. בהעדר הסכמה, יידרשו הצדדים להגיש תביעת פירוק שיתוף ולהותיר סוגיה זו להכרעתו של בית המשפט. ניהול תביעה בנושא זה איננו מומלץ היות שהדבר עלול לעכב את חלוקת הרכוש בין הצדדים ובכך להאריך באופן משמעותי את הליך הגירושין כולו. כמו כן, לא אחת, עיכוב בפירוק השותפות בנכס גורמת לנזק כלכלי לצדדים. הפתרון אפוא במקרה של מחלוקת הוא פנייה להליך של גישור, באמצעותו יכולים הצדדים לגבש פתרון מוסכם ולחסוך כסף וזמן.

מכירת הנכס לצד ג’

כאמור מעלה, פירוק שיתוף בגירושין נעשה לרוב בדרך של מכירת הנכס, כאשר כאן ישנן שתי אפשרויות: מכירת הדירה לצד שלישי או העברת הבעלות בנכס לאחד מבני הזוג. על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבור הצדדים, עליהם להיוועץ כל אחד עם עורך הדין המייצג אותו, אשר יסביר את היתרונות של כל אחת מן האפשרויות ויחווה דעתו באשר לאלטרנטיבה הטובה ביותר בנסיבות העניין. נדגיש כי הבחירה הנה בראש ובראשונה בחירה כלכלית אך יש לה גם פנים אישיים ורגשיים היות שאין המדובר בשותפים עסקיים אלא בבני זוג. נציין כי במקרה שבו הוחלט למכור את הנכס לצד שלישי ומדובר על דירת המגורים של בני הזוג, יש לוודא קודם כל כי ההורה המשמורן איתר מקום מגורים חלופי לו ולילדים ורק לאחר מכן, להמשיך בתהליך.

העברת הבעלות לאחר הצדדים

אפשרות נוספת העומדת בפני בני הזוג במסגרת פירוק שיתוף בדרך של מכירה, היא העברת הבעלות בדירה לאחד מבני הזוג. במקרים רבים זוהי הבחירה הנכונה יותר עבור הצדדים הן מבחינה כלכלית והן מבחינת טובת הילדים ונסביר. לא אחת, במועד הגירושין, שוק הנדל”ן אינו מאפשר קבלת תמורה מירבית עבור הנכס ועל כן לא כדאי למכור אותו לצד שלישי. כמו כן, העברת הבעלות בנכס לאם למשל, תפחית באופן ניכר את תשלום המדור של האב. בכל הנוגע לטובת הילדים, הרי שבמצב זה, ייחסך מהם לעבור מקום מגורים והם יכולים אפוא להישאר בבית ובסביבה המוכרת להם, בעודם נדרשים להסתגל לגירושי ההורים. מטעמים אלו, יכול ובחירה זו תהיה הטובה יותר עבור בני הזוג.

חשיבותו של הייצוג המשפטי

פירוק שיתוף במקרקעין במסגרת הליך הגירושין הוא חלק חשוב בחלוקת הרכוש בין הצדדים ויש לו השלכה כלכלית משמעותית על בני הזוג. משכך, ישנה חשיבות רבה כי הצדדים יהיו מיוצגים על ידי עורכי דין לדיני משפחה, אשר יחוו דעתם באשר לאופן הפירוק הטוב ביותר בנסיבות העניין ויגנו על זכויותיהם במישור זה בפרט ובהליך הגירושין בכלל. כאשר שוררת הסכמה בין בני הזוג בסוגיה זו, עורכי דין ידאגו לפרוצדורה המתאימה ובעת מחלוקת, ינהלו בשם הצדדים משא ומתן במטרה להגיע להסכמה. אחת הדרכים היעילות להשיג מטרה זו היא באמצעות הליך של גישור, אשר יכול להביא את הצדדים לפתרון המוסכם על שניהם ולחסוך להם את הטרחה שבניהול תביעה לפירוק שיתוף, אשר יכולה לארוך זמן רב ומשכך, לעכב את הליך הגירושין כולו.