צו ירושה או צוואה?

בחיים האלה ישנה רק וודאות אחת ויחידה והיא וודאות המוות. מרבית בני האדם אינם רוצים לחשוב על רגע הפרידה מן החיים ולתכנן מה יקרה ביום שאחרי. כך קורה, שהם עוזבים את היקרים להם בלי כל הצהרת כוונות באשר לירושת רכושם וחלוקתו. מעבר לחוסר הרצון לחשוב על נושאים לא נעימים, נראה שמרביתנו מרגישים, שהחוקים קובעים את החלוקה בצורה הוגנת ושאפשר לסמוך על קרובינו שינהגו בצורה הוגנת זה עם זה. האם התחושה הזו נכונה? לא תמיד. כדאי להכיר מעט את הנושא לפני שמוותרים על הכנת צוואה.

מה יקרה אם מישהו נפטר בלי צוואה?

הקרובים יצטרכו לפעול להוצאת צו ירושה אצל הרשם לענייני ירושה. מדובר בהליך בירוקרטי מורכב וארוך למדי, שרצוי שיבוצע בתיווך עורך דין. חשוב לדעת, שבלי צו ירושה לא ניתן לקבל את רכושו של הנפטר. אם כך – הקרובים יעמדו בפני עיכוב והליך מסורבל שבו האפוטרופוס הכללי ישיב לצו הירושה ויביע התנגדויות אם יש כאלה. במקביל, הצו יפורסם בעיתונות היומית כדי להבטיח גילוי נאות מול כל הגורמים הרלוונטיים והיורשים הפוטנציאליים. רק במידה ואין התנגדויות או יורשים נוספים, הצו יאושר על ידי הרשם וייכנס לתוקף. ההליך הזה עשוי לקחת מספר חודשים והוא כרוך בתשלום אגרות והגשת טפסים ובעיקר כאב והכרח להמשיך ולעסוק בפטירת היקר לנו.

איך יחולק הרכוש בלי צוואה?

כאשר אין צוואה תתבצע ירושה על פי דין לפי חוק הירושה. החלוקה אינה פשוטה כפי שאולי נדמה לכם. קרוביו של המנוח מוגדרים לפי שלושה ענפים.

· הענף הראשון כולל את הצאצאים ואת בני הזוג שעודם בחיים. כשיש צאצאים הרכוש יחולק ביניהם שווה בשווה. כאשר יש בן זוג בחיים – הוא יקבל את מחצית הרכוש והחצי השני יחולק בין צאצאי הנפטר.

· הענף השני יופעל רק במידה ואין צאצאים. אם אין צאצאים ואין בן/ת זוג, הרכוש יחולק בין הורי הנפטר. אם ההורים אינם בחיים יחולק הרכוש בין האחים. במידה ויש בן זוג שעודו בחיים הוא יקבל נתח מן הרכוש – מחצית כאשר ההורים בחיים ושליש אם יש רק אחים.

· כאשר גם הענף השני ריק מסתבר שהאדם נפטר בלי צאצאים, בן זוג, הורים או אחים. במצב כזה יירשו אותו הורי ההורים (סבא וסבתא משני הצדדים), או דודי הנפטר בהעדר סבים וסבתות. אם יש בן/ת זוג בחיים – גם בהקשר זה הוא יקבל את מחצית הרכוש וזכויות על הדירה כאשר שאר הרכוש יחולק בין חברי הענף השלישי.

·         כאשר כל הענפים ריקים ולמנוח אין אף קרוב בחיים – המדינה תקבל את רכושו.

למה צריך צוואה כשיש חוק ברור?

ראשית, כפי שהוזכר לעייל, כדי לחסוך מהיורשים הליך ארוך ומסורבל של הפקה וקבלת צו ירושה. מעבר לכך, אולי הנפטר מעוניין בחלוקה אחרת מדרישת החוק. מצב שכיח מאד הוא המצב, שבו אדם מעוניין להעביר את כל רכושו לבן הזוג, בהנחה שהנ”ל יוריש את הרכוש בבוא היום לילדיהם המשותפים. אפשר לקוות שלילדים יהיה מספיק רצון טוב כדי לאפשר לבן הזוג האלמן קיום ברווחה. אבל חשוב לזכור, שבהמשך הדרך ייכנסו לתמונה גם חתנים וכלות שערכיהם עשויים להיות שונים. לכך יש להוסיף מצבים מעורפלים כמו בני זוג ידועים בציבור, זוגיות להט”בית ומשפחות מורכבות, המכילות צאצאים מנישואים קודמים. במצב הזה לעתים הנפטר היה מעדיף להעביר את כל רכושו לילדיו או דווקא להגן על הידוע/ה בציבור שלו. במצבים מורכבים כאלה לפעמים אי אפשר לסמוך על הרצון הטוב ועל הרגשות המשפחתיים. רצוי לזכור כמובן את האנשים העריריים – אולי הם יעדיפו לתרום את רכושם למטרה טובה או לאדם אהוב במקום שהוא ייבלע בתוך נכסי המדינה.

איך עורכים צוואה?

בניגוד למצב של צו ירושה, עריכת צוואה היא הליך פשוט יחסית שאינו דורש בירוקרטיות מורכבות. העצה הגורפת והחד משמעית היא להיעזר בשירותיו של עורך דין כדי לוודא, שהצוואה שאתם טורחים לערוך תקבל תוקף חוקי ולא תהיה פתוחה לערעורים. עורך דין טוב יוכל להקטין במידה ניכרת את האפשרות לערעורים, הגוררים סכסוכים משפחתיים ארוכי שנים. אל תניחו שהצוואה מיותרת כאשר רכושכם אינו רב – דווקא במשפחות כאלה מתגלעים לפעמים הסכסוכים המרים והממושכים ביותר.

למה להימנע מצוואה?

כפי שהוזכר לעייל, רבים מהנמנעים מרישום צוואה, פשוט כי אינם רוצים לחשוב על נושאים לא נעימים כמו מוות או עולם שמתקיים לאחר מותם. אחרים מאמינים שבני משפחתם יסתדרו ויחלקו את הרכוש ללא מתחים. מעבר לסיבות הללו יש להוסיף גם חוסר ידע ובורות – אנשים רבים אינם מודעים לחשיבות הנושא. סיבה אפשרית נוספת להימנעות מכתיבת צוואה היא החשש שבחירה בפתרון שונה מחוקי הירושה תפתח פתח לעלבון ומפח נפש בקרב יורשיהם. בעוד שהחוק היבש אינו נושא כל מטען רגשי, בחירות הנפטר ככל הנראה יזכירו עלבונות וכעסים ישנים. כאשר הבחירה אינה שגרתית הסיכוי לעלבון מחריף פי כמה ואכן ישנם אנשים שבוחרים להוריש את כספם בדרך שתעביר מסר שהם התקשו להעביר בחייהם. המסקנה היחידה העולה היא כתיבת צוואה כל עוד אנחנו בחיים וזאת על מנת להימנע מכל תסבוכת וידיעה כי רצונך יתקבל גם לאחר לכתך.