הסכמי ממון – מושג שעד לא מזמן מעטים מאד הכירו אותו, והיום הוא מוכר למרבית הציבור. למרות העובדה הזו – לא הרבה אנשים בוחרים בפועל לגשת לעורך דין ולדאוג לעריכת הסכם ממון ולחתימה עליו. כמו בכל מקרה של תסריט שלילי, רובנו מעדיפים לעצום עיניים ולהאמין שהגרוע מכל לא יתרחש, ואין מצב שהזוגיות תקרוס. האמונה הזו היא, מן הסתם, תמימה למדי בעולם שבו אנחנו מתקרבים למצב שבו אחד מכל שלושה זוגות מתגרש. הנטייה האנושית לטמון את הראש בחול ולא לקדם את פני הרעה גורמת לנו לפעול בצורה לא רציונאלית. כדי לפוגג את ההתנגדות, נדרש ידע. קבלו שמונה דברים שכדאי מאד לדעת לגבי הסכמי ממון:

1.       הסכמי ממון זה לא רק לעשירים

דווקא אנשים עם אמצעים ממוצעים ייכנסו ללחץ רב יותר ולמתח גדול יותר במצב של גירושים. כאשר האיום הכלכלי הוא איום קיומי, בני הזוג עשויים לפנות לאמצעים קיצוניים ולהסלים את המאבק. לכך יש להוסיף את העובדה שבמקרים רבים מאד בני הזוג נכנסים לנישואים מתוך עמדה לא שווה: לה יש דירה ולו יש חשבון חיסכון, וכן הלאה. כדאי מאוד להסדיר את המצב הזה בהקדם האפשרי.

2.       “הרכוש שהבאתי אתי לנישואים יישאר שלי בכל מקרה”

טעות. כדי שבני הזוג יוכלו להבטיח את שמירת הנכסים שלכם ללא פגיעה במקרה גירושים, אסור להם לסמוך על החוק היבש. במקרים רבים ניתן לערער על ערך הרכוש שהבאתם עמכם לנישואים ולדרוש חלק ממנו. מקרה שכיח נוסף, שבו כדאי במיוחד להבטיח את עצמכם הוא כאשר אתם מביאים לנישואים ילדים מנישואים קודמים, שעשויים להיפגע כלכלית במקרה של גירושים. אם אתם נישאים לאדם גרוש עם ילדים, כדאי להגן על עצמכם באמצעות הסכם ממון, מפני מצב שבו בן הזוג הקודם יתבע חלק מהרכוש שהבאתם עמכם לתוך מערכת היחסים.

3.       הסכמי ממון זה לא רק לזוגות נשואים

אמנם הסכם ממון חייב להיערך בין שני אנשים שמנהלים סוג כזה או אחר של זוגיות, אבל זה בפירוש לא אומר שהם חייבים להיות נשואים. דווקא אנשים לא נשואים ימצאו את עצמם במצב פגיע במיוחד במקרה של גירושים, סכסוך או פטירה. זוגות מהסוג הזה הם ידועים בציבור, זוגות חד מיניים, זוגות שבחרו להביא יחד ילד לעולם בלי מערכת יחסים רומנטית וכמובן גם זוגות שנישאו בנישואים אזרחיים (שאינם מוכרים על פי חוק בישראל). לזוגות אלה אסור להניח, שמכיוון שהם לא עמדו ביחד מתחת לחופה הרכוש שלהם מוגן במקרה של פרידה. כאשר ניתן להוכיח מערכת יחסים זוגית כל נושא הרכוש יכול לעלות לדיון.

4.       הסכמי ממון זה לא רק על כסף

אתם בהחלט יכולים להניח שבהסכם הממון שלכם תופיע התייחסות לרכוש משותף, שהבאתם עמכם לזוגיות וגם לרכוש שתצברו בהמשך הדרך. אבל אפשר ורצוי להכניס להסכם כל נושא שמטריד אתכם וכל סלע מחלוקת שאתם רוצים להיערך אליו: חינוך הילדים, מזונות, משמורת, דת וכן הלאה. חשבו על נושאים שיכולים להבטיח שתלבנו נושאים טעונים כבר עכשיו, כאשר אתם מאוהבים וגמישים.

5.       צריך עורך דין בשביל הסכם ממון

תיאורטית אפשר לוותר על עורך דין. מעשית – הסכם שתנסחו בלי תמיכה מקצועית של עורך דין מומחה לדיני משפחה לא יחזיק מים אם הדברים יגיעו לכדי משבר. המסמך צריך להתייחס לכל התסריטים האפשריים, להיות סגור הרמטית מבחינה משפטית וכמובן – להיחתם בפני רשות מוסמכת כדי שיהיה לו תוקף משפטי.

6.       אנחנו מרגישים שהסכם ממון זה רעיון שמעליב את הצד שאין לו רכוש

ראשית, צריך להבהיר שהסכמי ממון הם כיום אמצעי זהירות שכיח ורגיל ממש כמו ביטוח חיים או ביטוח רכב. זוהי תעודת הביטוח שלכם למקרה של ‘תאונה’ בנישואים, שתבטיח לכם חיי נישואים טובים יותר ועם פחות מריבות. בנוסף, כאשר אחד מבני הזוג נכנס לנישואים עם ממון רב כדאי מאד לשני הצדדים לשים את הנושא הזה על השולחן ולא לטמון את הראש בחול. בן הזוג העשיר רוצה לדעת שהוא אהוב בגלל מי שהוא ולא בגלל כספו, ובן הזוג העני צריך לשאוף לכך שאיש לא יחשוד בו שהוא נכנס לנישואים מתוך תאוות בצע.

7.       אנחנו חוששים שאם ננסה להכין הסכם ממון – נריב

החשש הזה אכן מבוסס וקשה לגשת להסכם ממון בצורה נקייה מרגשות. מאד לא מומלץ לגשת להכנת הסכם ממון בלי ליווי צמוד ומקצועי של עורך דין שמומחה בתהליכי גישור ודיני משפחה – אדם אמפטי ורגיש שיש לו את היכולת לנווט אתכם להסכם הוגן ואוהב.

8.       עד שנתגרש, חלילה, הכל ישתנה בכל מקרה

הדבר העיקרי שישתנה הוא הרצון הטוב שיש לכם כרגע. ההסכם שתחתמו היום הוא ההסכם ההוגן, המכבד והאוהב ביותר שאתם יכולים להגיע אליו. למצב של גירושים מגיעים כועסים ומלאי טינה, ורק הסכם ממון יציל אתכם מהליך כואב ויקר בבתי המשפט או ברבנות ויעשה צדק עם שניכם. ניתן להוסיף להסכם הממון הסכם גירושים, זאת כדי לכסות נקודות שלא התייחסתם אליהן.