הסכם ממון הוא חוזה בין בני זוג, המבקשים להגדיר במהלך הזוגיות, את חלוקת הרכוש ביניהם למקרה של פרידה. בשעה זו יגבשו בני הזוג האוהבים זה את זו, חלוקה הוגנת של הנכסים ויעניקו לעצמם וודאות משפטית וכלכלית לעתיד. כמו כן, קיומו של הסכם זה מצמצם מאוד את הסיכוי למחלוקות כספיות בעת גירושין. על מנת שהסכם ממון ימלא את ייעודו וישמש כעוגן עבור הצדדים, חשוב מאוד לפנות לעו”ד לדיני משפחה, אשר יבנה הסכם מדויק המתאים לנסיבות חייהם של בני הזוג ולרצונות שלהם.

 

מהו הסכם ממון?

דיני המשפחה קובעים כי בעת גירושין, הרכוש המשותף של בני הזוג יחולק ביניהם באופן שווה. כמו כן, קיימת אפשרות לטעון לכוונת שיתוף בנכסים אישיים, כך שגם אלו יכללו בחלוקת הנכסים. באמצעות הסכם ממון, בני זוג יכולים למנוע את תחולתם של הכללים האלו ולהסדיר את חלוקת הרכוש כפי שהם רוצים, בהתאם למה שמתאים ונכון להם. בני זוג יכולים לערוך הסכם ממון לפני או אחרי הנישואין והוא גם מיועד לזוגות ידועים בציבור.

 

על אף שמו, הסכם ממון רלוונטי מאוד גם לזוגות אשר ערב חתימתו טרם צברו רכוש משמעותי, מן הסיבה שמדובר בהסכם הצופה פני עתיד. עם זאת, אין ספק כי הוא חשוב מאוד עבור אותם זוגות אשר קיים ביניהם פער כלכלי גדול. הסכם ממון יגן על הצד האמיד יותר, כך שלא יפסיד חצי מרכושו בעת סיום הקשר, בהתאם להסדר איזון המשאבים הקבוע בחוק. אולם, בד בבד הוא יבטיח כי הצד השני לא יקופח ויקבל חלק מהזכויות ברכוש, אך באופן שיראה הוגן לשני בני הזוג.

 

באופן מאוד טבעי, הסכם ממון נתפס אצל אנשים רבים כסממן של חוסר אמון, אך כאשר מדברים על נושא זה ברגישות המתאימה וכאשר מבינים את היתרונות העצומים של הסכם זה, יכולה להצטייר תמונה שונה לגמרי.

 

למה לנו הסכם ממון עכשיו?

כולנו יודעים כי לדבר על כסף יוצר חוסר נעימות. אולם, הסדרת הפן הרכושי בקשר זוגי יכולה לחסוך מבני הזוג מאבקים מכוערים וקשים עוד יותר בעת פרידה. כאשר בני זוג חיים יחד והקשר ביניהם טוב, השיח על הסכם ממון יכול להניב חלוקה הוגנת מאוד של הרכוש, המתחשבת ברצונות של שניהם, שהרי בשלב זה טובתו של האחר מאוד חשובה להם. מצב זה מתהפך ב180 מעלות אצל רוב הזוגות המתגרשים ואז סוגיית הרכוש הופכת למאבק חריף. אולם, אם בני הזוג ערכו בשעתו הסכם ממון, חלוקת הרכוש כבר הוסדרה ולכן הסיכוי לסכסוך הוא קטן יותר.

 

עוד נאמר בהקשר זה, כי הסדרת נושא הרכוש בין בני זוג במהלך מערכת היחסים, יכולה למנוע מנושא זה להפוך לקלף מיקוח בהליך הגירושין. זוהי סיטואציה נפוצה מאוד שבה למשל, צד אחד מתנה את הסכמתו לגט בכך כי הצד השני יוותר על זכויות ברכוש. הסכם ממון אשר קבע כבר את אופן חלוקת הנכסים אינו מאפשר את התרחיש הזה.

להסכם ממון יכולות להיות השפעות חיוביות לא רק בסיומו של הקשר אלא גם במהלכו. כך למשל, עריכת ההסכם מוכיחה לשני הצדדים כי אין למי מהם כל מניע נסתר לזוגיות והם יחד פשוט כי הם רוצים להיות. כמו כן, ניהול שיח על ענייני הרכוש מאפשר לבני הזוג להכיר את ההתנהלות הכללית של הפרטנר שלהם וכך לתקשר בצורה פתוחה זה עם זו על נושא כל כך מהותי לזוגיות טובה.

 

פנייה לעו”ד לדיני משפחה

אם אתם מתעניינים בעריכת הסכם ממון, הצעד הבא הוא לפנות לעו”ד לדיני משפחה, המתמחה בנושא זה. נכון, תוכלו למצוא ברשת אינספור דוגמאות להסכמי ממון, אולם ללא ליווי משפטי של עו”ד מומחה, בשעת כושר תגלו כי ההסכם לא מונע סכסוך כלכלי והוא למעשה אות ריקה. הסכם ממון טוב אינו מלאכה של העתק הדבק, אלא הוא מותאם לבני הזוג. עליו לתת מענה לכל ההיבטים הנוגעים להם ולשקף בצורה מדויקת את הרצונות שלהם לגבי חלוקת הנכסים.

 

ישנם זוגות אשר נישאים צעירים וטרם הספיקו לצבור רכוש ולעומתם, זוגות בוגרים אשר הגיעו אל הקשר עם קריירה מבוססת ולעיתים גם דירה. אצל חלק מהזוגות העורכים הסכם ממון אלו נישואים ראשונים ואצל חלקם מדובר בזוגיות פרק ב’. כל אחד מאלו זקוק להסכם ייחודי עבורו ולכן חשוב כל כך לפנות לעו”ד לדיני משפחה לשם עריכת הסכם ממון.

 

לליווי המשפטי יש משמעות נוספת והיא קבלת ייעוץ של עורך הדין כיצד לקיים את הוראות ההסכם בחיי היומיום. אם בני הזוג יחתמו על הסכם ממון, אך לא יתנהלו על פיו, הרי שהוא יאבד מהמשמעות שלו. במצב שכזה, לא יהיה בו כדי למנוע מחלוקות בין הצדדים בענייני הרכוש, משום שלאורך החיים המשותפים הם לא פעלו כדי למסד את הסדר חלוקת הרכוש שקבעו בהסכם. עו”ד לדיני משפחה יסביר לבני הזוג אלו פעולות עליהם לעשות כדי לשמור על הרלוונטיות של ההסכם, כך שאם יתגרשו בעתיד,  הוא יהווה את העוגן להפרדה הרכושית וימנע סכסוך כספי ביניהם.

 

הסכם ממון
הסכם ממון חוזה בן בני הזוג