האם חשבתם מה יקרה ביום שבו לא תוכלו לנהל עוד את עניינכם? כדי לא להותיר את העתיד שלכם ליד המקרה, תוכלו לערוך כבר היום ייפוי כח מתמשך. במסגרתו, תפקידו את קבלת ההחלטות עבורכם בידי אדם קרוב, שאתם סומכים עליו וכך תדעו כי כאשר יגיע היום, יהיה מי שידאג שחייכם ימשיכו להתנהל כפי שאתם רוצים.

 

ייפוי כח מתמשך – לדאוג לעתיד כבר היום

כדרך הטבע ובדרך כלל בגיל מבוגר, מגיע השלב שבו האדם לא מתפקד כפי שתפקד בעבר והוא אינו מסוגל עוד לנהל את ענייניו, בכלל או בנושא מסוים. במצב זה של אי כשירות, יש צורך באדם אחר אשר ידאג לו ויקבל החלטות עבורו. באמצעות ייפוי כח מתמשך אנו יכולים להתכונן מראש לתרחיש שכזה ולמנות כעת, כאשר אנו בריאים וצלולים, את מיופה הכח שבידיו נפקיד את האחריות הזו. צעד זה של עריכת ייפוי כח מתמשך, מקנה הרבה ביטחון ושקט נפשי, היות שאנו יודעים כי אם יגיע היום שבו לא נהיה כשירים, אותו אדם שמינינו, יהיה זה שיטפל בענייננו וישמור על טובתנו.

 

חשוב לדעת כי ללא ייפוי כח מתמשך, הפתרון למצב של אי כשירות, הוא מינוי אפוטרופוס, המתמנה על ידי ביהמ”ש. כלומר הוא זה אשר קובע מי יפעל בשמנו. זהו הליך משפטי לא פשוט אשר על בני המשפחה יהיה ליזום, על כל המשמעויות שבכך. לכן, כדאי לערוך ייפוי כח מתמשך המותיר את הבחירה מי ידאג לנו בידיים שלנו וכן, יחסוך מהקרובים לנו את הצורך בעתיד להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס.

 

מה כולל ייפוי כח מתמשך?

היקף האחריות בה יישא מיופה הכח, הנקרא גם ממונה והנושאים בהם יטפל, נתונים לבחירתו של מייפה הכח, הממנה והם יוגדרו במדויק במסמך. המשמעות היא כי ייפוי כח מתמשך יכול להיות מוגבל לתחום מסוים או להפקיד בידי מיופה הכח את כלל ענייניו של הממנה. כך, ישנו בייפוי כח מתמשך תחום רפואי, במסגרתו הסמכות הניתנת לממונה היא בנושאי בריאות בלבד והוא לא יקבל החלטות בשמו באף תחום אחר של חייו. כמו כן, ניתן לערוך בייפוי כח מתמשך בתחום הרכושי המקנה את האחריות לניהול כספיו ונכסיו של הממנה.

 

תחום נוסף בייפוי כח מתמשך הוא עניינים אישיים, אז מטפל מיופה הכח בניהול שגרת החיים של מייפה הכח ומקבל החלטות בעניין מקום מגוריו, חיי החברה של הממנה ועוד. נציין, כי החוק מאפשר למנות מיופה כח יחיד או מספר מיופי כח, תוך הגדרת הסמכויות של כל אחד מהם וקביעת מנגנון הכרעה בעת התנגשות תחומי אחריות. מייפה הכח גם רשאי למנות מיופה כח חליפי, למקרה שהממונה לא יוכל למלא את תפקידו מכל סיבה כגון רילוקשיין, אי כשירות וכיו”ב.

 

 

 

 

איך בוחרים את מיופה הכח?

מבחינת החוק, ישנם כמה תנאים לגבי זהות מיופה הכח, אשר נועדו למנוע ניגוד עניינים מצדו וכל אדם אשר עומד בהם יוכל להיות ממונה. מעבר לכך, מדובר בבחירה אישית של מייפה הכח. בעניין זה, טרם קבלת החלטה, כדאי לתת את הדעת לשלושה היבטים עיקריים. ראשית, יחסי האמון בין הצדדים. על הממנה להיות משוכנע כי מיופה הכח ישמור על טובתו בכל עת וינהל את ענייניו על פי ההנחיות המקדימות שהתווה לו. שנית, הרצון לתפקיד. יש לבחור במי שרוצה ומוכן בלב שלם להיות מיופה כח ולקחת על עצמו את האחריות הכרוכה בדבר.

 

ההיבט השלישי הוא עניין המסוגלות. כדאי מאוד למנות מיופה כח בעל יכולות וידע בתחומים שיהיו בסמכותו, כמו גם מי שסביר להניח כי יהיה לו את הזמן למלא את התפקיד. נציין, כי לעיתים יכולה להיווצר אי נעימות סביב בחירת מיופה הכח. בני משפחה וחברים עלולים להיפגע כי לא ביקשנו מהם למלא תפקיד זה. אולם, קריטי ביותר כי נמנה את האדם הנכון והמתאים לנו ביותר ולא מתוך חשש לפגוע ברגשותיו.

 

עו”ד ייפוי כח מתמשך

ייפוי כח מתמשך מעצב את העתיד שלנו וקובע כיצד יתנהלו חיינו במישורים החשובים ביותר. לכן, עריכת מסמך זה לא קורית ביום אחד, אלא היא מצריכה זמן וסבלנות. עורך הדין צריך לשאול את כל השאלות הרלוונטיות, להבין באופן מדויק את הרצונות והצרכים שלנו ואט אט לבנות את ייפוי הכח המתמשך. עלינו לזכור כי מטרתו של מסמך זה היא להבטיח כי חיינו ימשיכו להתנהל על פי השקפת העולם שלנו, גם כאשר ינוהלו על ידי אדם אחר. אין המדובר אפוא בעוד מסמך משפטי רגיל, אלא הוא אינדיבידואלי, עליו להיות מפורט מאוד ולייצג אותנו בצורה מלאה.

 

מסיבה זו, כאשר אנו רוצים לחתום על ייפוי כח מתמשך, עלינו להקפיד לפנות לעו”ד המתמחה בתחום זה ובעל ניסיון רב. מומחיות זו היא הכרחית כדי לקיים את תהליך העומק הנדרש כאן כדי לייצר ייפוי כח מתמשך מדויק המשקף את רצונותיו וצרכיו של הממנה. לכן אגב, להבדיל ממרבית העניינים המשפטיים, בהם כל עו”ד יכול לעסוק, ייפוי כח מתמשך רשאי לערוך רק עורך דין אשר הוסמך לכך על ידי האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים לאחר שעבר הכשרה בנושא.

 

 

Lasting power of attorney
ייפוי כוח מתמשך