כאשר זוג מתגרש כמה נושאים קבועים וטעונים עולים לדיון. בראש הרשימה עומדים הילדים המשותפים, במידה ויש כאלה. הילדים מעורבים בהליך הגירושין בעל כורחם, והסכם הגירושין יקבע את עתידם משתי בחינות – חלוקת המשמורת והסדרי הראייה מצד אחד, וגובה דמי המזונות מן הצד השני. שני ההורים רוצים בטובת הילדים – אבל כשמגיעים למצב של גירושין הדעות חלוקות בכל נושא ונושא. סביר מאד להניח שבני הזוג אינם רואים עין בעין את טובת הילדים ולכן הסכסוך מתמקד במקרים רבים סביב שני הנושאים הללו.

כדי לסבך את המצב עוד יותר, קיים גם הנושא הטעון של חלוקת הרכוש. נושא זה ניצב בפני גם זוגות שלא הביאו ילדים לעולם. לכאורה, החלוקה אמורה להיות פשוטה למדי. בפועל – ממש כמו בהקשר הקודם – הזוג המתגרש לרוב גורר אחריו שפע כעסים וחשבונות. חלוקת הרכוש מציפה את כל הרגשות והזיכרונות ומייצרת חזית לוהטת נוספת.

חלוקת רכוש בהליך גירושין

קודם כל כדאי לדעת שאם נכנסת לנישואין עם הדירה שירשת מסבתך, או עם סכום גדול בחשבון החיסכון שלך – הכספים האלה הם שלך והם לא יחולקו עם בן הזוג לשעבר. למעשה, אפילו אם קיבלת מתנה או ירושה במהלך הנישואין עצמם אין לבן הזוג כל תביעה עליהם. המצב הזה יכול להשתנות אם בן הזוג יצליח להוכיח שהתכוונת לשתף עמו את הרכוש המדובר. מן הצד השני – אם הימרת או בצעת פעולות לא חוקיות וצברת חובות – החובות האלו יישארו באחריותך הבלעדית. במצב השכיח יותר של חובות רגילים שנצברו לאורך חיי הנישואין החובות יתחלקו בין שני בני הזוג.

באשר לרכוש המשותף – הוא אמור להתחלק בין בני הזוג. הדברים אמורים בכל הרכוש שנצבר במהלך הנישואין: רכב, בית, קרנות השתלמות, חסכונות, ביטוח מנהלים, פנסיה וכן הלאה. כאשר מדובר בדירה משותפת קורה לעתים קרובות שאחד מבני הזוג בוחר לרכוש את חלקו של בן הזוג השני בדירה במקום לעזבה. ההיגיון מאחורי החלוקה השווה הוא שזוג נשוי הם בעצם צוות – יחידה כלכלית משותפת. גם אם אחד מהם הרוויח פחות הרי שהמצב התקיים בהסכמתם של בני הזוג ולכן מגיע לו חלק שווה. ובכל זאת, ברור שכספים שנצברו לטובת כל בן זוג לפני הנישואין יישארו בבעלותו.

כידוע, בישראל ניתן לנהל את הליך הגירושין בבית המשפט או ברבנות. ברבנות עולה לדיון סוג נוסף של חוב כספי – הלא היא הכתובה. לכן, למרות הדעה הרווחת לפיה עדיף לגבר לתבוע את הגירושין דווקא בבית הדין הרבני – ייתכן בהחלט מצב שבו הכתובה תטה את הכף לרעתו. חריגה אפשרית נוספת מתרחשת כאשר בית המשפט מזהה פער משמעותי בפוטנציאל ההשתכרות של בני הזוג או ברכוש שהביאו עמם לנישואין. במצב כזה שמורה לבית המשפט הזכות לבצע חלוקה לא שוויונית של הרכוש שמטרתה איזון הנכסים בצורה הוגנת יותר.

אי אפשר להיות זהירים מדי

כאשר אתם מנהלים חלוקת רכוש בהליך גירושין כדאי מאד לוודא שאתם מלווים בעורך דין מקצועי ומנוסה שיבטיח שתישארו צעד אחד לפני הצד שכנגד. למרבה הצער, ישנם מקרים שבהם אחד מבני הזוג בקיא פחות במצב הכספי ובמצב הנכסים של בני המשפחה. במצב כזה קיימת אפשרות שנכסים יועלמו או יוברחו. אם קיים חשש לאפשרות כזו לא כדאי לבחול באמצעים – עורך הדין שלך ידע מה לעשות ויפעיל חוקר פרטי במידת הצורך. אם ידוע לך על נכסים שנרשמו רק על שמו של הצד שכנגד יש לפעול במהירות כדי להבטיח את חלוקתם.

איך מבטיחים חלוקת רכוש הוגנת?

גירושים בהסכמה יבטיחו שחלוקת הרכוש, ממש כמו כל היבט אחר של הגירושין, תיערך בצורה הזולה והמהירה ביותר. כאשר יש אמון מלא בין הצדדים זוהי האפשרות הטובה ביותר. מן הצד השני – בכל מקרה של ספק כדאי לוודא שאתם מקבלים ייעוץ משפטי נפרד ברמה גבוהה. בהחלט ייתכן שבעוד אתם מנסים להגיע להסכמה בתום לב – הצד שכנגד כבר עושה מהלכים כדי להשיג יתרון ולוודא שהוא יוצא וידו על העליונה. אם אינכם בטוחים במאה אחוז שאתם מכירים את כל פרטי המצב הכלכלי שלכם וסומכים על יושרתו של בן הזוג – כדאי לוודא שאתם מוגנים באמצעות ייצוג משפטי מקצועי.

חלוקת רכוש בהליך גירושין היא, כפי שצוין בפתיחה, רק היבט אחד של הליך הגירושין המורכב והכואב. הרכוש שצברתם אינו מוגבל לכסף בחשבון הבנק – ישנם דברים רבים שתיאלצו להיפרד מהם. ובכל זאת, מכיוון שהגעתם למקום שבו הנישואין חייבים להסתיים – כדאי מאד לזכור שהדבר החשוב ביותר הוא האפשרות שלכם לסיים את הסכסוך, להמשיך הלאה, להתאושש וליצור חיים מאושרים יותר. אל תאפשרו לכעס או לבן הזוג לשעבר לגרור אתכם לסכסוך מתמשך ולדיון אינסופי סביב כל פריט ופריט.

לא בלי עורך דין

גירושים בהסכמה, סכסוך משפטי, הליך ברבנות – לא משנה כיצד מתנהל הליך הגירושים חשוב מאד לא לוותר על שירותי עורך דין שיבטיח שאתם מתייחסים לכל ההיבטים של החוק ושאתם מוגנים.