צוואות בעל פה – זה חוקי?

התשובה לשאלה שבכותרת היא – כן ולא. האפשרות להשאיר צוואה בעל פה מיועדת למצב שבו אין ביכולתו של המצווה לערוך צוואה בכל דרך אחרת. מדברים אלה ניתן להבין שמדובר בעיקר במצבים בהם המצווה נמצא על ערש דווי ומבין שזו דרכו היחידה לערוך צוואה. החולה מורשה להביע את רצונותיו בעל פה בפני שני עדים והללו יערכו את הצוואה עבורו. מעניין לציין שבמקרים הללו יתקבל גם עד שיקבל נתח מן הירושה. בנוסף לכך, ישנם מספר תנאים חשובים שיעניקו לצוואה תוקף משפטי. הראשון – שני העדים חייבים להבין את השפה שבה מדבר המצווה. העדים צריכים לרשום בהקדם האפשרי את דבריו של המצווה – כדי להבטיח תיעוד מדויק ככל האפשר. המסמך שבו נכתבה הצוואה ייקרא ‘זיכרון דברים’ וחובה להפקידו אצל הרשם לענייני ירושה. היה וחלף חודש מרגע כתיבת הצוואה והמצווה עדיין בחיים – הרי שתוקפה פג.

לאחר שקוראים את התיאור לעייל אין מנוס מן המחשבה שקרוב לוודאי שמצבים של צוואות בעל פה משאירים פתח להרבה בעיות ופגמים. ואכן, המחוקק נתן את הדעת לאפשרות הזו וההנחיה לבתי המשפט בכל סוגי הצוואות היא להשתדל לקיים את רצונו של הנפטר למרות הפגמים שעשויים ליפול בהליך אשר מנוהל, במקרים רבים, על ידי אנשים שאינם בקיאים בחוק. זוהי הסיבה לכך שהצוואה ככל הנראה תאושר גם אם נפלו בה פגמים טכניים או צורניים.

צוואות בעל פה – מוצא אחרון בלבד

לא כל אדם זוכה לקבל זמן לפני מותו כדי להביע את רצונו בפני שני עדים שיוכלו לנהל את הרישום ולדאוג לפעולות הנדרשות. נכון, מרבית בני האדם יעדיפו לדחות מעליהם ככל האפשר את המחשבה על רגע המוות ועל עולם שימשיך להתקיים בלעדיהם. אך למרות העובדה הזו, כדאי לפעול בצורה רציונאלית ולא להגיע למצבים שבהם נדרשות צוואות בעל פה אשר משאירות פתח לבעיות ופגמים.

הכשל השני שמונע אנשים מעריכת צוואות הוא המחשבה שבני המשפחה יצליחו בקלות ובמהירות להגיע לפתרונות שיהיו מוסכמים על כל קרוביהם. בפועל, האמת היא שהדרך היחידה להבטיח שתהליך העברת הירושה יתנהל בצורה חלקה וללא מתחים הוא באמצעות צוואה. במקרים רבים דווקא הנפטר היה הגורם ששמר על האחדות ועל היחסים הטובים במשפחה. בנוסף, מוות של אדם קרוב מציף כעסים ישנים ועלבונות נשכחים. כל הרגשות הסוערים הללו יכולים בקלות להפוך למשבר ביחסי המשפחה, שעלול להיות בלתי הפיך.

כשל נוסף שגורם לאנשים להתעלם מהצורך החשוב בעריכת צוואה הוא התחושה שאין להם רכוש שמצדיק חלוקה מסודרת לאחר מותם. ובכל זאת, צוואות אינן עניין השמור לעשירים בלבד. כל רכוש, בכל סדר גודל, עשוי לעורר מתחים, מכיוון שמרבית משקי הבית בישראל חיים בחוסר מתמיד של משאבים כלכליים. בנוסף, כפי שהוזכר כבר, הריבים והמתחים לא חייבים לנבוע מההיגיון, ובני משפחה מסוגלים ליצור מריבות לוהטות סביב ירושה של מכונית ישנה – לא פחות מאשר סביב ירושה של נכסים ששוויים מיליוני שקלים.

כדי לא להגיע למצבים בהם צוואות בעל פה הן הפתרון היחיד מומלץ לערוך צוואה מסודרת בעזרת עורך דין בקיא בתחום. לכאורה – אין כל חובה להיעזר בעורך דין. אדם עשוי להרגיש שהוא יודע בדיוק מהם רצונותיו וכיצד יש לכתוב אותם ולפרטם בצורה הברורה ביותר. מעבר לכך, צוואה היא עניין אינטימי ויש אנשים שמעדיפים לא לחשוף את רצונותיהם בפני אף אחד לפני מותם. במצב כזה אדם עשוי להעדיף לכתוב צוואה בכתב ידו, ולצוואה כזו בהחלט יהיה תוקף חוקי. מצד שני, חשוב להבין שצוואה כזו היא חסינה פחות ובהחלט יש סיכוי שאם יתעוררו סכסוכים או מתחים בית המשפט יפסול חלקים ממנה או את כולה. צוואות בכתב יד, ממש כמו צוואות בעל פה עשויות להכיל פגמים רבים ושונים שלא יעמדו בבדיקה משפטית של איש מקצוע. במידה ובחרתם לכתוב צוואה בעל פה – חובה לזכור שהיא חייבת לשאת תאריך, חתימה ולהיכתב בכתב ידכם. הצוואה המאוחרת ביותר היא זו שתכובד.

דרך נוספת לצוות את רכושכם היא צוואה בעדים – עליכם לגייס שני עדים מעל גיל 18. העדים הללו חייבים להיות חסרי פניות – כלומר, אסור שהם או בני זוגם ייהנו מן הצוואה. צוואה זו תהיה כתובה ותכלול תאריך והצהרה שהיא נחתמה בפני שני עדים ושהיא אכן נכתבה על ידי המצווה. המצווה והעדים חותמים על הצוואה והעדים צריכים להצהיר בכתב שהצוואה נחתמה בפניהם ושהמצווה הצהיר שזו אכן צוואתו. התיאור הזה נשמע מסורבל ובפועל הוא כולל עוד סייגים שונים לגבי סדר הפעולות, מועדם ועוד. אם כך, כפי שתואר לגבי צוואות בעל פה וצוואות בכתב – בהיעדר עורך דין מקצועי אין לכם כל דרך לוודא שהצוואה תקבל תוקף מלא ושרצונותיכם אכן יקוימו. בהתחשב במידת הסיכון מומלץ מאד לקבל את שירותיו של עורך דין מקצועי ומומחה לתחום, או לפחות להעדיף צוואה בפני רשות.

אל תדחו את עריכת הצוואה – צרו קשר עם עורך דין בקיא ומנוסה ודאגו לעריכתה כבר היום.