הליך הגישור נועד לפתור סכסוכים בדרך של הסכמה ולמנוע הליך משפטי יקר וממושך. גישור בסכסוכי ירושה עושה אף מעבר לכך ומונע את הקושי הרגשי הכרוך בעימות ומאבק בערכאות מול האנשים הקרובים לנו. מגשר מקצועי ומיומן, יכול להביא את הצדדים לפתרון המחלוקת תוך זמן קצר ולאפשר למשפחה להתאחד מחדש ולהחלים מהסכסוך שפילג אותם.

 

מהו סכסוך ירושה?

כשמו כן הוא, סכסוך ירושה הוא מחלוקת בעניין רכושו של אדם שנפטר. רכוש זה נקרא עזבון, כאשר חילוקי הדעות בעניינו יכולים ללבוש צורות שונות. לעיתים, מדובר על סכסוך ירושה בהעדר צוואה, כלומר, כאשר אדם הולך לעולמו מבלי שערך בחייו צוואה הקובעת את זהות יורשיו וחלקם ברכושו. במצב זה, פונים אל חוק הירושה, תשכ”ה- 1965 אשר בו מופיע הסדר ירושה אחיד, אשר יחול בכל מקרה שבו אין צוואה תקפה. הסדר זה הנקרא ירושה על פי דין הוא מאוד מפורט וקובע את סדר היורשים ואת חלקו של כל אחד מהם בעזבון הנפטר. אולם למרות זאת, עדיין יכולים להיווצר חילוקי דעות משמעותיים בין הצדדים.

 

כך, כאשר יש חוסר בהירות באשר להיקף הרכוש שהיה בבעלות המנוח ומכאן, נוצרת אי הסכמה לגבי אופן החלוקה הנכון בין כל היורשים. במקרים אחרים, יכול והמנוח הותיר אחריו צוואה, אך מתגלע סכסוך ירושה סביב תוקפה המשפטי. החוק קובע מספר עילות לפסילת צוואה, ביניהן, אי כשירות המצווה לערוך צוואה, אשר פירושה כי במועד עריכת המסמך המצווה לא הבין את השלכותיו. עילה נוספת ושכיחה מאוד היא השפעה בלתי הוגנת, על פיה, הייתה תלות מהותית בין היורשים למנוח ובעקבותיה הוא ערך צוואה לטובתם כך שהיא אינה משקפת באמת את רצונו.

 

ניהול משפט או גישור

בכל מקרה של מחלוקת משפטית וכך גם בסכסוך ירושה, יכולים הצדדים לנהל את עניינם בערכאה משפטית או לבחור בדרך של גישור. היתרון העיקרי בניהול הליך משפטי הוא הכרעה חד משמעית לטובת מי מהצדדים, אשר יכול לקבל את מלוא מבוקשו. אולם מנגד, פנייה לערכאות מצריכה זמן ומשאבים כספיים. כמו כן, במקרה של סכסוך ירושה, בו הצדדים הם לעיתים קרובות אחים, לא מדובר רק על המחיר הכלכלי של ניהול תביעה. כאן, יש לקחת בחשבון גם את המחיר האישי שעשוי להיות כבד מאוד, הקרע המשפחתי שנוצר בעקבות הסכסוך.

 

הליך הגישור מציע לשני הצדדים את האפשרות לצאת מרוצים מן התוצאה על ידי גיבוש פתרון מוסכם למחלוקת ביניהם. החסרון בכך הוא הצורך להתפשר כדי להגיע לעמק השווה, אך מנגד, ניתן להימנע מהסיכונים ומההוצאות הכספיות שבניהול הליך משפטי. כמו כן, סוג וצורת השיח המתקיימים במסגרת של גישור מצליחים במקרים רבים למתן את האש בין הצדדים. ככל שמדובר על סכסוכי ירושה, המאופיינים בדרך כלל במטענים רגשיים לא פשוטים, יש לכך חשיבות רבה. הגישור מאפשר לפתור את המחלוקת המשפטית באופן האופטימאלי, תוך חסכון בעלויות ובמקביל, הוא יוצר פתח לפיוס בין הצדדים.

 

גישור בסכסוכי ירושה

בחלק ניכר מהמקרים, סכסוך ירושה אינו מסתכם בפן הכלכלי של חלוקת נכסי העזבון. בדרך כלל, ישנו גורם רגשי משמעותי הנוגע ליחסי המשפחה אשר הוא זה המניע את גלגלי המחלוקת. על כן, על המגשר להבין תחילה מה עומד בליבו של הסכסוך ורק לאחר שירד לעומקם של הדברים, יוכל להתחיל לקרב בין עמדות הצדדים ולהביאם לכדי הסכמה.

 

מסיבה זו, הליך הגישור כולל גם מפגשים פרטניים וגם פגישות בנוכחות כל הצדדים. המפגש האישי נותן הזדמנות לשיחה פתוחה וכנה עם המגשר, ללא חשש משימוש לרעה של הצד השני. עבור המגשר, זוהי הזדמנות לעמוד על שורש הסכסוך עבור כל אחד מהצדדים. פגישות הגישור המשותפות, יתמקדו במשא ומתן לגיבוש פתרון מוסכם למחלוקות, לאחר שהמגשר הבין את רצונותיו האמיתיים של כל צד, הן בפן הפרקטי והן בפן הרגשי.

 

בחירת המגשר

על מנת להגדיל את הסיכוי כי גישור בסכסוכי ירושה יישא פרי ויוביל לסיום המחלוקת, יש לבחור את המגשר המתאים. ראשית, חשובה מאוד המומחיות בדיני צוואות וירושות, שהרי על המגשר לדעת מהן השלכותיו של הסכסוך ומהן האפשרויות לפתרון. על כן, כדאי לפנות לעו”ד לדיני משפחה שהנו מגשר מוסמך. שנית, המגשר חייב להיות ניטרלי לחלוטין וללא כל אינטרס בתוצאות ההליך. משכך, על הצדדים לשכור את שירותיו של מגשר שאינו מקורב למי מהם על מנת שיוכל להביאם לכדי הסכמות באופן בלתי תלוי.

שלישית, חשוב מאוד שתהיה התאמה אישיותית בין הצדדים לסכסוך לבין המגשר. זהו תנאי הכרחי על מנת שהמגשר יוכל להכיר את הצדדים, להעמיק בסיבות להיווצרות הסכסוך ומכאן, להציע את הפתרונות האפשריים, בהתאם לנסיבות העניין. יכולתו של המגשר ליצור אווירה נינוחה ותקשורת פתוחה עם כל אחד מהצדדים, היא לא פחות חשובה אפוא מהידע המשפטי ומהניסיון המקצועי שצבר. לבסוף נזכיר, כי מעל הכל חייבת להיות נכונות אמיתית מצד הצדדים להגיע לפתרון מוסכם והוגן, מתוך הבנה כי זו הדרך לחסוך בעלויות ולשמור על קשרי המשפחה.