להתגרש זה אף פעם לא קל, אולם עריכת הסכם גירושין בין בני הזוג אמורה להקל מאוד על צעד מורכב זה. במקום לנהל מלחמה משפטית יקרה ומתישה, הצדדים מגיעים להבנות בנושאים השונים ומגבשים הסכם, המאפשר גירושין מהירים ומכבדים יותר. עם זאת, לא בכל מקרה הסכם גירושין הוא הפתרון הנכון לשני בני הזוג ואין לחתום עליו בכל מחיר רק כדי להימנע מניהול ההליך בערכאות.

 

יתרונותיו של הסכם גירושין

גירושין גובים מחיר רגשי כבד מבני הזוג ובוודאי מהילדים. בעת ניהול ההליך בבית המשפט, קושי זה מתעצם מאוד, היות שבני הזוג עומדים משני צדי המתרס וכל צד מושך בכח לכיוונו. הדאגה החד צדדית, כל אחד לאינטרס של עצמו, מגבירה את המתחים והתחושות הקשות בין בני הזוג ולכך תהיה השפעה ישירה על הילדים. לעומת זאת, במסגרת הסכם גירושין, פועלים הצדדים להגיע להסכמות הוגנות כלפי שניהם וכך, מתאפשר לבני הזוג לשמור על מערכת יחסים הורית תקינה על אף הפרידה. זהו ללא ספק היתרון החשוב ביותר של הסכם גירושין.

 

לצדו, עומד גם היתרון הכספי ובשעה שבה תא כלכלי אחד נחלק לשניים, יש לכך חשיבות רבה מאוד. העלות בגין עריכת הסכם היא קטנה לאין שיעור מן העלות שבניהול ההליך המשפטי בערכאות, המצריך מעורכי הדין עבודה מרובה של הכנת תביעות והופעה בדיונים. מבני הזוג גם נחסך תשלום האגרות לערכאות המשפטיות. לרוב, הם יפנו למגשר ובדרך כלל תוך מספר פגישות יגובש הסכם מלא. יתרונות אלו הם שמביאים זוגות רבים לעשות את המאמץ כדי לגבש הסכם. אולם, יחד עם זאת, לא תמיד תהיה זו האלטרנטיבה הטובה ביותר עבור שני הצדדים ונסביר מדוע.

 

הסכם גירושין מקפח

בני זוג המנהלים את הליך הגירושין בבית המשפט, מוסרים את שיקול הדעת בעניינם לשופט ולכן, אין להם שליטה מה תהיה הכרעתו. יש מקרים בהם פסק הדין יהיה לטובתו המוחלטת של צד אחד, אז הוא יהיה שבע רצון אך השני ייצא מופסד. במקרים אחרים, בית המשפט יבקש לאזן בין בני הזוג כך שייתכן שאף אחד מהם לא יהיה מרוצה מהתוצאה. הסכם לעומת זאת נועד לספק וודאות ולהבטיח כי כל הנושאים יוסדרו באופן הוגן כלפי שני בני הזוג. על כן, כאשר ההסכם מקפח את מי מהם באופן מהותי, הוא אינו מגשים את תכליתו ומכאן, כבר אינו עדיף בהכרח על פני ניהול הגירושין בערכאות.

 

לעיתים מדובר בניסיון של אחד הצדדים לגזול מהאחר את חלקו ברכוש, למשל על ידי הסתרת נכסים או הצגת שווי לא נכונה של נכס כלשהו. לעיתים, הפגיעה באינטרס הכלכלי באה לידי ביטוי בדרישת בת הזוג לתשלום מזונות ילדים מופרז, כזה שאינו משקף את היכולת הכספית של בן הזוג. לחילופין, לא פעם בן הזוג הוא זה המנסה לטשטש את רמת הכנסתו כדי להקטין את תשלום המזונות שיוטל עליו. כמו כן, ידוע כי בחלק מהסכמי הגירושין, נכנע אחד מהצדדים לדרישת האחר בעניין משמורת, רק כדי להימנע מסכסוך משפטי עמו.

 

ניהול הגירושין בבית המשפט

אין ספק כי הדרך האידיאלית להתגרש היא בהסכמה. אולם במצב שבו הסכם איננו הוגן ומקפח את אחד הצדדים באחת או יותר מהסוגיות השונות, ייתכן מאוד כי הבחירה הנכונה תהיה לפנות לבית המשפט. חשוב לזכור כי לכל אחד מבני הזוג מגיע לקבל את חלקו ברכוש המשותף, כדי שיוכל להתקיים בכבוד לאחר הגירושין ובוודאי שהוא זכאי להסדר משמורת כזה שיאפשר לו להישאר הורה מעורב בחיי ילדיו. הסכם גירושין שאינו מעגן זאת, אינו הסכם ראוי.

 

השאיפה להיפרד בדרכי שלום היא חשובה מאוד ובוודאי משרתת את טובת הילדים, אולם, יש לשים לב כי בתוך כך, לא מבצע מי מבני הזוג וויתורים יקרים מדי עליהם הוא עלול להתחרט בהמשך. יש לזכור כי בשונה מהסכמים אחרים, הסכם גירושין קשה מאוד לבטל ובתי המשפט נענים לכך במקרים נדירים. משכך, כל אחד מבני הזוג חייב לשקול היטב את הדברים, להיוועץ עם עורך דינו ולחתום על ההסכם רק לאחר שהוא מבין את מלוא משמעויותיו והוא שלם עמו.

 

טיפים להסכם גירושין מוצלח

הסכם טוב מקל מאוד על הפרידה, הוא מונע מאבק משפטי בין הצדדים, חוסך בעלויות ומאפשר לבני הזוג לקיים ביתר קלות קשר הורי תקין ובריא. בנוסף, בני זוג אשר עורכים הסכם גירושין נהנים מוודאות משום שהם אלו המסדירים את הסוגיות השונות ולא מותירים את ההכרעה בידי ערכאות משפטיות. עם זאת, כל זה נכון רק בתנאי כי מדובר בהסכם טוב.

 

ללווי המשפטי יש חשיבות עצומה עבור מי שמבקש לשמור על זכויותיו במסגרת הסכם, שהרי לכל זוג נסיבות חייו וההסכם חייב להיות מותאם לו באופן ספציפי. עם זאת, ישנם ארבעה קווים מנחים להסכם גירושין מוצלח:

  1. הסדרת כל הסוגיות: ראשית כל, הסכם גירושין טוב חייב להסדיר ובפירוט מלא את כל הנושאים העולים בעקבות הפרידה.
  2. הסכם הוגן ושוויוני: כדי לגבש הסכמות, כל אחד מהצדדים יידרש להתפשר מעט. אולם, התוצאה צריכה להיות הסדרה הוגנת שאינה מקפחת אף אחד מבני הזוג.
  3. ניסוח ההסכם: על מנת למנוע מחלוקות בין הצדדים בעתיד, חשוב מאוד כי הסכם גירושין ינוסח בצורה ברורה וחד משמעית, אשר אינה מותירה מקום לוויכוח פרשני.
  4. גמישות: החיים מאוד דינאמיים והיות שהסכם גירושין הוא הסכם ארוך טווח, יש להותיר בו מידה מסוימת של גמישות כדי שבני הזוג יוכלו לקיים אותו לאורך זמן.