כל כך הרבה הכנות ממתינות לנו לקראת היום המאושר בחיינו. לצד השמחה וההתרגשות הגדולה, אנו נוכחים לדעת בשלב מוקדם מאוד שנישואים הינם בראש ובראשונה הליך מנהלי ומשפטי וכי בדרך לחופה, ממתינות לנו לא מעט משימות. רבים מאיתנו, לא מעוניינים לחשוב בנקודה כה משמעותית בחיינו כיצד ניערך ליום בו אנו עשויים לבחור לסיים את הנישואין. עם זאת, במציאות הרווחת כיום בישראל, בה כל זוג שלישי מוצא את עצמו בשלב כזה או אחר בהליך גירושין, חשוב שנקדיש מחשבה וזמן גם לאירוע זה, בתקווה שלא נצטרך להתמודד עמו לעולם. יותר ויותר זוגות בוחרים כיום לחתום על הסכמי ממון ואין על כך כל פלא, מדובר בכלי היעיל וההוגן ביותר לנהל הליכי גירושין בצורה מכבדת, הגונה ובמינימום עוגמת נפש מיותרת ולהגיע להסכמות ממקום של כבוד הדדי. במובנים רבים, זהו אחד ממעשי האהבה החשובים ביותר שנוכל להעניק זו לזה. כאן, נסביר מהם הסכמי ממון ומדוע הם כה חשובים.

מהם הסכמי ממון?

במשך שנים, שימשו הסכמי ממון בעיקר זוגות שבחרו שלא להינשא במסגרת המסורתית, או שמצבם האישי אינו מאפשר זאת. ידועים בציבור, זוגות חד מיניים או זוגות מעורבים, חיפשו אחר פתרון חוקי שיאפשר להם להעניק גושפנקא משפטית לקשר ולהסדיר את ענייניהם. כיום, אמנם, בוחרים גם זוגות נשואים לחתום על הסכם זה המאפשר להסדיר מראש את אופן חלוקת הנכסים של בני הזוג במקרה בו יבחרו להתגרש.

חשוב שנזכור, סוגיות רכוש הן מהמורכבות והטעונות ביותר בהליכי הגירושין, מיד לאחר מחלוקות אודות משמורת. לעתים קרובות, הליכי גירושין עשויים להיגרר תקופות ארוכות ולגרום למרירות רבה בקרב בני הזוג עקב אי הסכמות על חלוקת הרכוש. כשילדים מעורבים בתהליך, הדברים עשויים להשפיע באופן עמוק על כל הצדדים. הסכם הממון מעניק הזדמנות חשובה להגיע להסכמות כשהכבוד והאהבה עדיין שוררים בין בני הזוג ולסלול את העתיד האפשרי הזה ממקום טוב. מעבר לעובדה שנוכל לסיים את הליך הגירושין מהר ובמינימום הוצאות, נוכל להתחיל בחיים החדשים והעצמאיים ברגל ימין ואווירה נעימה.

באילו מקרים מומלץ לנסח הסכם ממון?

ישנם שלל תרחישים שניתן לכלול בהסכם הממון ותוכנו משתנה באופן ניכר מאירוע לאירוע. הנסיבות האישיות שלך ושל המשפחה שלך הם שתוחמים את היקף ההסכם. ישנם בני זוג, למשל, שבוחרים להגדיר בהסכם הממון כי ירושות מהצד של משפחתם או שהשקעות שבוצעו לפני הנישואין לא יכללו ברכוש המשותף המיועד לחלוקה בגירושין. בני זוג הנכנסים לקשר עם ילדים מנישואין קודמים, יכולים במסגרת הסכם הממון להגדיר כיצד יחולק הרכוש בשלל תרחישים, כך שגם ילדיהם הלא משותפים ייכללו. בסופו של דבר, כל זוג באשר הוא יכול להיתרם לעריכת הסכם ממון, ככל שיטיבו לדייק את הצרכים, החששות והציפיות שלהם.

ביטול הסכם ממון – כיצד מתבצע התהליך?

על אף שניתן לבטל הסכמי ממון, התהליך עשוי להיות מורכב למדי. אחרי הכול, מדובר במסמך משפטי מחייב שנחתם בהסכמתם המלאה של שני הצדדים. לכן, חשוב להסתייע בתהליך בעורך דין המתמחה בתחום דיני המשפחה ובפרט – בדיני גירושין. על אף שלא פשוט לבטל את ההסכם, מדובר בתהליך אפשרי לחלוטין.

ביטול הסכם ממון באופן חד צדדי

כשזה מגיע לביטול הסכם ממון, זהו כמובן התרחיש המורכב יותר. בלב לבו של כל הסכם בין צדדים, ובתוך כל גם הסכמי הממון, ניצבת התחייבותם של הצדדים כי כל הצהרותיהם נאמרו בתום לב וכי הם מחויבים לפעול בתום לב. לכן, ככל שתום הלב של מי מהצדדים יוטל בספק, יהיה באפשרות עורך הדין לבסס עילה לביטולו של הסכם הממון. פעולות שלא בתום לב עשויות לכלול הסתרת מידע פיננסי מבן או בת הזוג, פתיחת חשבונות בנק סמויים, העברת נכסים או מעשי הונאה אחרים שנעשו לאחר החתימה על ההסכם.

ביטול הסכם באופן דו צדדי

ישנם מקרים רבים בהם עשויים בני הזוג להחליט כי ההסכמות אליהן הגיעו בהסכם הממון כבר אינן רלוונטיות. ככל ששני הצדדים מעוניינים בביטול או שינוי ההסכם, ניתן לעשות זאת בסיוע עורך הדין.

עורך הדין הנכון יכול לעשות את כל ההבדל

עריכת הסכם משפטי מכל סוג, יהא נושאו אשר יהא, דורשת בקיאות מעמיקה בתחום, ניסיון וידע משפטי נרחב. המיומנות של עורך הדין שלך עשויה לקבוע במידה רבה את היקף ודיוק הסכם הממון שלך. לעתים קרובות, קשה לנו כאנשים מן השורה לצפות את כל התרחישים שעל הסכם הממון שלנו לכסות. עורך הדין שלך יכול לשתף מניסיונו ולסייע לך לצפות כל אירוע ולהבטיח שיקבל את המענה המדויק ביותר לצרכים הייחודיים ולאורח החיים שלך ושל המשפחה החדשה שלך.

לכן, חשוב שנבחר בעורך דין המתמחה בדיני משפחה ובעל הרגישות והקשב המתאימים כדי ללמוד את הצרכים והנסיבות הייחודיות שלך. ככל שעורך הדין שלך יעמיק בנסיבות אלו, ניתן יהיה להפיק את המירב מהסכם הממון שלך ולהבטיח למשפחה שלך יציבות, ביטחון ונחת רוח, גם באירועים המטלטלים ביותר של החיים.