אורח החיים המודרני הביא, במקביל, לעליה באורך החיים של בני האדם. אך עליה בתוחלת החיים מלווה לעיתים במחלות ומצבים גריאטריים הכרוכים באובדן האוטונומיה של האדם על גופו ובהתדרדרות בלתי נמנעת למצב בו לא יוכל לקבל החלטות הנוגעות לענייניו, הרפואיים, הפרטיים והפיננסיים. עד לפני מספר שנים היכולת של אדם לשלוט בעתידו במצבים כאלה היתה מאוד מוגבלת. מרגע שאיבד את היכולת לקבל החלטות הוא הוגדר ‘לא כשיר משפטית’ ובית המשפט מינה עברו אפוטרופוס שינהל את ענייניו ויקבל החלטות בשמו. בשנים האחרונות שונתה החקיקה כך שאדם יכול להתכונן מבעוד מועד ליום בו, חלילה, יאבד את היכולת לקבל החלטות. מדובר בכלי, בעל תוקף משפטי, שנקרא ‘ייפוי כוח מתמשך‘ ובאמצעותו יכול אדם לקבוע את זהות האפוטרופוס שלו, להגדיר מתווה טיפולי ולגדר באופן מדויק את ניהול ענייניו, כאשר הוא כבר לא יוכל לעשות זאת.

פן רפואי, פן אישי ופן כלכלי

למרות שמרבית הפונים לביצוע הנם קשישים בגיל השלישי, במידה כזו או אחרת הכלי המשפטי הזה רלוונטי לכולם. למרבה הצער גם אנשים צעירים לעיתים מאבדים את האוטונומיה על הגוף ואת היכולת המנטלית לקבל החלטות. לפעמים זה קורה עקב תאונה או טראומה פתאומית אחרת, לעיתים זה בגדר פרוגנוזה בלתי נמנעת של מחלה ניוונית קשה, כמו למשל ALS. שינוי החקיקה הביא לכך שגם לאנשים הסובלים ממחלות ניווניות עם עתיד קודר, יש יכולת שליטה על העתיד הזה. הנקודה הזו מביאה אותנו לכך שייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לשלוט על העתיד שלו בשלוש גזרות עיקריות: הפן הרפואי, הפן הכלכלי והפן האישי.

בפן הרפואי יכול אדם (ובתנאי שהוא בגיר) לתת הנחיות טיפול במספר גזרות כמו ההחלטה לאפשר פעולות החייאה בכל מחיר או הסתפקות בטיפול תומך שאינו מאריך חיים. בפן הכלכלי מי שחותם על ייפוי מתמשך יכול לקבוע באופן מפורט כיצד יתנהל הרכוש וההון שלו, מי יקבל מה ומתי, מי ינהל את ההון ובאלו מגבלות או כזרות גזרה וכו’. בין שני הגזרות האלה יהיו הרבה פעמים גם ‘עניינים אישיים’ שגם עליהם ניתן לתת את הדעת ולספק הנחיות מקדימות. חשוב לזכור שייפוי כוח מתמשך אינו ‘צוואה’ בה מחולק הרכוש של האדם, בהתאם לרצונו, לאחר מותו. ייפו כוח מתמשך מתייחס לתקופת דמדומים בה אדם עדיין חיי, אך התפקוד שלו והיכולת שלו לקבל החלטות מאוד מוגבלים. בעבר התקופה הזו היתה סוג של לקונה שפגעה בזכויות החולה והגם הקשתה מאוד על המשפחה. היום, תודות למנגנון ייפו הכוח המתמשך כל אדם החושש שיאבד את האוטונומיה על גופו, או שנמצא בתהליך הדרדרות בלתי נמנע, יכול להשיב לעצמו שליטה על העתיד, שליטה שגם עשויה לספק לו קורטוב של נחמה.

כיצד עורכים ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הנו, בעצם, הסכם שבמהלכו אדם ממנה לעצמו אפוטרופוס או אפוטרופוסים ומתווה את אופן הטיפול בו ובענייניו. בשונה מפרוצדורות משפטיות אחרות ייפוי כוח מתמשך הוא הליך פשוט ונגיש שניתן לערוך אצל כל עורך דין שהוסמך לבצע את ההליך על ידי האפוטרופוס הכללי. עורך הדין יגבש את ההסכמות בהסכם לרצונו של ‘הממנה’ והוא ו’הממונה’ יהיו נוכחים במעמד החתימה. ברגע שזה התבצע עורך הדין מעלה את ההסכם, באופן מקוון, לאתר האפוטרופוס הכללי שנותן לו תוקף משפטי. ייפוי כוח מתמשך יכול להתייחס לעניינים רפואיים, פיננסים או אישיים – לחלקם או לכולם ביחד. הכול לפי הצרכים והרצון של ‘הממנה’.

להעדיף עורך דין מומחה בדיני משפחה

כאמור, המחוקק קבע שכל חבר רשום בלשכת עורכי הדין יכול לעבור הכשרה אצל האפוטרופוס הכללי ולקבל הסמכה לבצע ייפוי כוח מתמשך. אחרי שזה נאמר, ייפוי כוח מתמשך אינו מנותק מהמציאות המשפחתית וכמעט תמיד הוא יושפע ממנה (וישפיע עליה חזרה). המעמד הזה הרבה פעמים חושף עצבים חשופים בחיי המשפחה וקונפליקטים בין דוריים. הסמכות שהממנה בוחר להעניק או לא להעניק לבני משפחה מסוימים, בהחלט עלולה להשפיע על סוגיות עתידיות של ירושה (לכן, הרבה פעמים יתבצע מהלך משולב של ייפוי כוח מתמשך ועריכת צוואה). לעיתים, חלק מהמשפחה יהיה שרוי במאבק גירושין או סכסוך משפטי אחר. מכל הסיבות האלה, ההמלצה היא להעדיף משרד עורכי דין שמתמחה בענייני משפחה. כמעט כל עורכי הדין לענייני משפחה עברו הכשרה והסמכה לביצוע ייפוי כוח מתמשך, והם לרוב ניחנים במזג המתאים ומכירים היטב את הדינמיקה שמאפיינת קבלת החלטות משפחתית מסוג זה. עורך דין מנוסה לענייני משפחה גם ידע לתרגם את הרצון של הממנה להסכם שמאפשר התנהלות פרקטית יעילה ששומרת על רצון הממנה ומקלה על העבודה של הממונים. עורך דין כזה, גם יזהה מבעוד מועד מוקשים שעלולים להתפוצץ בעתיד ולנטרל אותם.